Według propozycji resortu zdrowia, zakaz palenia obowiązywałby we wszystkich pojazdach wykorzystywanych do celów służbowych – w tym w ciężarówkach. Organizacja FENADISMER, reprezentująca interesy małych i średnich firm transportowych w Hiszpanii, ostrzega, że takie podejście nie uwzględnia specyfiki pracy w transporcie drogowym towarów. W praktyce większość kierowców zawodowych podróżuje samotnie, bez żadnych pasażerów, co oznacza, że ewentualne palenie tytoniu nie naraża na szkodliwe skutki osób trzecich. Zdaniem FENADISMER, cel zdrowotny przepisów traci sens, gdy dotyczy osób, które przebywają w pojeździe same.
Organizacja zwraca też uwagę na potencjalne negatywne skutki dla bezpieczeństwa drogowego. Zgodnie z przepisami UE kierowcy mogą prowadzić pojazd nawet 4,5 godziny bez przerwy, co samo w sobie jest już obciążające psychicznie. Ograniczenie swobody (jaką dla niektórych jest możliwość zapalenia papierosa w kabinie) może prowadzić do zwiększenia poziomu stresu i napięcia, a w efekcie – pogorszenia koncentracji i zdolności reakcji na drodze.
FENADISMER podkreśla również, że proponowany zakaz byłby nierówny wobec obywateli – prywatni kierowcy wciąż mogliby palić w swoich samochodach, nawet z pasażerami na pokładzie, podczas gdy kierowcom zawodowym zabraniano by tego w pustej kabinie ciężarówki. Organizacja apeluje o rozsądek i dostosowanie przepisów do realiów sektora transportowego, tak aby nie karać kierowców zawodowych tylko dlatego, że pojazd jest oznaczony jako służbowy. Deklaruje, że popiera działania na rzecz zdrowia publicznego, ale nowe regulacje muszą być proporcjonalne i logiczne.
Źródło: Fenadismer
Utworzona: 2025-06-07