Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Utrudnienia na A10 w Austrii. Korki i nocne zamknięcia na trasie do Włoch

Utworzona: 2025-06-18


Do końca czerwca 2025 roku na austriackiej autostradzie A10 (Tauernautobahn), łączącej Salzburg z Villach, trwać będą intensywne prace remontowe, które znacząco wpływają na płynność ruchu drogowego.

Modernizacja obejmuje pięć tuneli na 14-kilometrowym odcinku między Golling a Werfen. Prace dotyczą m.in. tuneli Ofenauer i Hieflertunnel oraz tunelowej sekwencji Werfen (Brentenberg, Zetzenberg i Helbersberg). Każda z tunelowych rur jest czasowo wyłączana z ruchu, a kierowcy muszą poruszać się wahadłowo jedną nitką w trybie przeciwnego kierunku jazdy. Utrudnienia nie obejmują tunelu Tauern ani tunelu Katschberg.

Zarządca autostrady, austriacka spółka ASFINAG, ostrzega, że nawet w standardowych warunkach ruchu należy liczyć się z dodatkowymi 30 minutami opóźnienia. W okresach wzmożonego natężenia – zwłaszcza w czerwcowe weekendy. Aby ograniczyć próby omijania korków drogami lokalnymi, do 26 czerwca obowiązują zakazy zjazdu z autostrady A10 dla pojazdów tranzytowych. Dotyczy to m.in. zjazdów: Puch-Urstein, Hallein, Kuchl oraz Golling-Abtenau w kierunku Villach, a także Eben im Pongau, Pfarrwerfen-Werfen i ponownie Golling-Abtenau w kierunku Salzburga. Zakazy nie obowiązują podróżnych mających lokalny cel podróży, ale należy móc to udowodnić, np. pokazując rezerwację noclegu.

Dodatkowo, z powodu prowadzonych prac technicznych, zaplanowano nocne zamknięcia fragmentów trasy – m.in. w dniach 20–21 oraz 22–24 czerwca. Dotyczą one zarówno odcinka w kierunku Salzburga, jak i w stronę Villach. Ruch w tych godzinach będzie kierowany objazdem przez drogę krajową B159. Celem prac jest kompleksowa modernizacja najstarszych tuneli na austriackiej sieci autostradowej, wybudowanych jeszcze w latach 70. Oprócz odnowienia nawierzchni i zabezpieczeń, instalowane są nowoczesne systemy bezpieczeństwa: 400 nowych kamer, czujniki oraz poszerzane przejścia ratunkowe. Koszt inwestycji wynosi około 270 mln euro.

ASFINAG sugeruje, że w przypadku dużych zatorów warto rozważyć objazdy przez inne trasy: Felbertauern (B108), autostradę Pyhrn (A9) lub autostradę Brenner (A13). Należy jednak mieć świadomość, że na trasie A9 również prowadzone są prace – w tym remonty tuneli, mostów i ekranów akustycznych, co także może generować korki. Dla ograniczenia ruchu lokalnego stosowane są tam sygnalizacje świetlne.

Źródło: ADAC
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels