Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Paliwa odnawialne – walka o klimat możliwa od zaraz

Utworzona: 2025-07-01


Projekt „Tour d’Europe”, zrealizowany w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych z udziałem samochodów osobowych i ciężarowych, udowodnił istotny potencjał paliw odnawialnych w procesie dekarbonizacji transportu. Warunek – wsparcie ze strony odpowiednich regulacji Unii Europejskiej.

Ogólnoeuropejska trasa z udziałem samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych objęła łącznie 77 500 km w 16 krajach, stanowiąc rzeczywisty dowód na to, że odnawialne paliwa ciekłe zapewniają znaczącą redukcję emisji gazów cieplarnianych (GHG) i powinny stanowić integralny element działań Unii Europejskiej na rzecz dekarbonizacji transportu. Trzymiesięczny projekt „Tour d’Europe” zakończył się w Brukseli spotkaniami w Parlamencie Europejskim i muzeum Autoworld, gdzie decydenci polityczni i zainteresowane strony z motoryzacyjnego łańcucha wartości oraz sektora paliw odnawialnych spotkali się, aby omówić kwestie dekarbonizacji transportu drogowego.

Oszczędności emisji GHG zostały potwierdzone przy użyciu narzędzia cyfrowego „Digital Fuel Twin” (DFT), które umożliwia weryfikację zastosowania paliw odnawialnych oraz powiązanych redukcji emisji CO₂. Zebrane dane zostały przeanalizowane przez Uniwersytet Techniczny w Darmstadt oraz Instytut Technologii w Karlsruhe. Na tej podstawie powstał raport, w którym stwierdzono, że paliwa odnawialne mają „prosty i realny potencjał redukcji emisji CO₂ już dziś, przy rzeczywistej i weryfikowalnej redukcji emisji CO₂ nawet o 77% w całym cyklu życia (well-to-wheel – od źródła do koła)”. Ponadto w raporcie stwierdzono, że podejście UE powinno być otwarte pod względem technologicznym, co oznacza pełniejsze wykorzystanie paliw odnawialnych, które są dostępne w całej Europie i w pełni kompatybilne z dzisiejszą technologią pojazdów oraz infrastrukturą tankowania.

Łącznie 11 samochodów osobowych i 5 pojazdów ciężarowych przejechało 77,5 tys. km pięcioma trasami w całej Europie. Zostały zatankowane 289 razy szeroką gamą paliw odnawialnych: HVO i B100 do silników wysokoprężnych, E85 i benzyną odnawialną do silników benzynowych i hybrydowych, BioLNG do pojazdów ciężarowych napędzanych paliwami gazowymi oraz różnymi mieszankami, gdy nie było dostępne paliwo w 100% odnawialne. Pojazdy korzystały z paliw w 100 procentach odnawialnych na odcinkach stanowiących 84% trasy, co umożliwiło ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 67% względem całkowitej liczby przejechanych kilometrów.

Końcowy raport jasno pokazuje, że paliwa odnawialne oferują elastyczną, dostępną już dziś i otwartą technologicznie ścieżkę do dekarbonizacji transportu drogowego, stanowiąc uzupełnienie dla takich rozwiązań jak elektryfikacja czy wodór. Partnerzy projektu „Tour d’Europe” są zgodni co do jednego: paliwa odnawialne mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów klimatycznych. Już dziś pozwalają na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w istniejących pojazdach i pozostaną ważnym elementem napędzającym nowe pojazdy oraz zrównoważony transport w przyszłości.

Projekt „Tour d’Europe” zrzesza firmy, stowarzyszenia oraz instytucje z łańcucha wartości sektora motoryzacyjnego i paliw odnawialnych, w tym: AVIA, BMW, Bosch, Collective du Bioéthanol, DAF Trucks, Daimler Truck AG, EBB, Enilive, EWABA, ePURE, Ford Trucks, TJA, FuelsEurope, Hyundai, Iveco, IRU, Moeve, Neste, PRIO, Repsol, Shell, Transportes Aguieira, University Darmstadt, University Karlsruhe, VDA. Więcej informacji korzyściach płynących z wykorzystania paliw odnawialnych – na stronie internetowej www.tourdeurope.eu

Źródło: IVECO
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels