Inwestycja pod ruchem
Rozbudowa 10-kilometrowego odcinka autostrady A2 była wymagającym przedsięwzięciem. Wszystkie prace prowadzone były pod ruchem, co oznaczało konieczność utrzymania dwóch pasów dla każdego kierunku. Wymagało to ogromnej mobilizacji zasobów ludzkich i sprzętowych oraz doświadczenia inwestora i wykonawcy.Prace projektowe rozpoczęliśmy w 2021 roku, obejmując szczegółowe analizy techniczne oraz proces uzyskania wszystkich wymaganych pozwoleń administracyjnych. Dzięki doskonałej organizacji i ogromnemu zaangażowaniu w realizację tej inwestycji wielu osób: inżynierów, zarządców dróg, wykonawcy oraz służb autostradowych, inwestycję kończymy trzy miesiące przed planowanym terminem. To potwierdza naszą skuteczność operacyjną, najwyższe standardy organizacji pracy oraz profesjonalizm firmy mówi Marcin Szczepański, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA.Cała inwestycja kosztowała blisko 150 mln zł i została sfinansowana wyłącznie ze środków Autostrady Wielkopolskiej S.A.
Sukces powtórzony
Autostrada Wielkopolska po raz kolejny pokazała, że można budować w Polsce drogi szybko, sprawnie i bez opóźnień. Podobna sytuacja miała miejsce w grudniu 2019 roku, gdy pół roku przed planowanym terminem kierowcy skorzystali z poszerzonego odcinka Poznań Zachód – Poznań Krzesiny.Dzięki zakończonej właśnie inwestycji Poznań jest dziś jednym z niewielu miast w Polsce, które mogą pochwalić się tak nowoczesną i – co ważne – bezpłatną obwodnicą autostradową. Kierowcy tranzytowi oraz mieszkańcy aglomeracji poznańskiej zyskali większe bezpieczeństwo i płynniejszy przejazd trzema pasami ruchu w każdym kierunku.
Zakres prac
Rozbudowa A2 między Poznań Krzesiny a Poznań Wschód objęła nie tylko budowę dodatkowych pasów ruchu na 10 km, ale także:🚩 Budowę dodatkowych pasów włączenia i wyłączenia w okolicy węzłów Poznań Krzesiny oraz Poznań Wschód
🚩 Modernizację nawierzchni dwóch węzłów autostradowych (Poznań Wschód oraz Poznań Luboń)
🚩 Rozbudowę dwóch mostów autostradowych
🚩 Budowę lub rozbudowę 5 000 m2 ekranów akustycznych
🚩 Montaż ponad 19 kilometrów barier energochłonnych
🚩 Umocnienie rowów i skarp, przebudowę systemu odwodnienia oraz kanalizacji deszczowej
🚩 Budowę rurociągów oraz studni kablowych
🚩 Przebudowę linii i kabli energetycznych
Podczas budowy wykonano 108 tysięcy ton mieszanek mineralno-asfaltowych, a na powierzchni 280 tysięcy m2 do warstwy ścieralnej użyto asfaltu HIMA (Highly Modified Asphalt), który dzięki wysokiej elastyczności i odporności na obciążenia oraz zmienne warunki pogodowe zwiększa trwałość nawierzchni i komfort jazdy;
Zrównoważone podejście do budowy
Realizacja inwestycji to nie tylko nowe pasy ruchu i modernizacja węzłów, ale także odpowiedzialne gospodarowanie zasobami. W ramach działań wpisujących się w strategię ESG Autostrady Wielkopolskiej:🚩 wykorzystano ponownie materiał z wykopów do budowy nasypów,
🚩 humus zdjęty z terenu inwestycji został poddany badaniom laboratoryjnym, wzbogacony zgodnie z wymogami, a następnie ponownie wykorzystany – ułożono go na blisko 96 tysiącach m2 poboczy i skarp, które uprzednio umocniono a następnie obsiano trawą,
🚩 Powstały w wyniku frezowania warstw bitumicznych destrukt asfaltowy został w części ponownie wykorzystany do wykonania warstw podbudowy. Niewykorzystana część została przekazana wykonawcy z możliwością użycia w innych realizacjach.
Dzięki tym działaniom zmniejszono zużycie nowych kruszyw, a materiały powstałe podczas budowy zostały efektywnie zagospodarowane. To przykład odpowiedzialności spółki wobec środowiska i dbałości o zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej.
Inwestycja rozbudowy autostradowej obwodnicy Poznania o 3 pas ruchu to przykład profesjonalnego planowania, skutecznej realizacji oraz dbałości o kierowców i środowisko, którzy już dziś korzystają z płynniejszej i bezpieczniejszej autostrady. Doświadczenie, know-how, innowacyjność i profesjonalizm prywatnego koncesjonariusza, jakim jest Autostrada Wielkopolska – to gwarancja rzetelnie prowadzonych prac drogowych i realizacji inwestycji zgodnie z najwyższymi standardami mówi Sebastian Joachimiak, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA.Źródło: Autostrada Wielkopolska