Przyczepy i naczepy pow. 3,5 t
W podgrupie przyczep i naczep o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony w kwietniu br. rejestracje osiągnęły wynik 1658 szt. po wzroście o 1,5% w zestawieniu rok do roku. Rynek w tej części rynku przyspieszył trzeci miesiąc z rzędu, ale trzeba zaznaczyć, że zeszłoroczna baza była stosunkowo niska, ponieważ 2024 rok zakończył się dużym spadkiem w porównaniu z poprzednim (-33%). Samych naczep w minionym miesiącu przybyło 1462 szt., co oznacza zwyżkę o 3,6% r/r, natomiast przyczep zarejestrowano 196 szt., tj. mniej o 11,7% niż rok wcześniej. Popyt na pojazdy ciągnione rozwija się w dużej części w wyniku wcześniejszych rejestracji ciągników siodłowych.Warto dodać, że w miesiącach styczeń-kwiecień 2025 r. grupa nowych przyczep i naczep pow. 3,5 t osiągnęła wynik 6871 szt., czyli zarejestrowano ich więcej o 25 szt. niż rok wcześniej (+5,4%). W rozbiciu na poszczególne kategorie rezultat wygląda nastepująco: naczep przybyło 6105 szt. (+5,9%), a przyczep 766 (+1,6%). W okresie styczeń-kwiecień 2025 r. w omawianej kategorii pojazdów dominującą pozycję wypracowała firma Schmitz Cargobull, która dostarczyła użytkownikom 2050 szt., czyli o 57% więcej niż przed rokiem (+746 szt.), co oznacza pokrycie prawie 30% rynku. Drugie miejsce przypadło w udziale największemu niemieckiemu konkurentowi lidera rankingu, marce Krone, która osiągnęła liczbę rejestracji 964 szt. - ze wzrostem o 29%. Trzeci na liście rankingowej uplasował się rodzimy Wielton, któremu udało się zarejestrować 936 szt. (wzrost o 9%). Czwarte miejsce zdobyła marka Koegel, która dostarczyła klientom 711 pojazdów (spadek o 1%), a piąte Wecon z wynikiem 219 szt. (spadek o 17%).
Z rejestracją czasową pozostało w na koniec ubiegłego miesiąca 917 szt. przyczep i naczep pow. 3,5 t, czyli mniej o 144 sztuk niż rok wcześniej w tym samym czasie. Wśród nich na czele stawki był Wielton – 546 szt., za nim Schmitz Cargobul – 71 szt. i marka Viberti – 69 szt.
Jakie pojazdy i zabudowy?
W rankingu uwzględniającym typy zabudów od początku 2025 r. największą grupę stanowiły niezmiennie platformy i zabudowy skrzyniowe (skrzyniowo-plandekowe), których zarejstrowano 3049 szt., czyli 8 więcej niż rok wcześniej (z udziałem 44%). Najwięcej rejestracji przypadło w udziale marce Koegel (670 szt.), a za nią w klejności: Schmitz Cargobull (617 szt.) i Wielton (578 szt.) i Krone (570 szt.).Na drugim miejscu w rankingu znalazły się furgony, których przybyło 1849 szt. (+82%), co zapewniło im 27% udziału w rynku. Wśród nich zarejestrowano 782 izoterm (+63%), 666 chłodni (+106%) i 396 furgonów uniwersalnych (+88%). Najwięcej chłodni od początku roku do końca kwietnia zarejestrowały marki: Schmitz Cargobull (515 szt.) i Krone (143 szt.). Ta sama kolejność w rankingu marek dotyczyła zarejestrowanych izoterm: Schmitz Cargobull – 701 szt., Krone – 62 szt.
Trzecie miejsce wg. podrodzaju zabudów zajęły wywrotki, których w omawianym okresie przybyło 878 szt. (-35%, 13% rynku). W tej kategorii pierwsze miejsce przypadło w udziale Wieltonowi (139 szt. ze wzrostem +2%), drugie firmie Schmitz Cargobull (137 szt. -4%), trzecie marce Kempf (91 szt.; -47%), a czwarte firmie Bodex (78 szt. -49%).
W grupie naczep pow. 3,5 tony (6105 szt.; +5,9%; 89% udz. w rynku) zarejestrowano w tym czasie: 2623 platformy/zabudowy skrzyniowe (+1%), 1841 furgonów (+82%), w tym 781 izoterm (+63%), 665 chłodni (+106%) i 292 furgony uniwersalne (+115%) oraz 874 wywrotki (-35%). W rankingu marek wśród naczep po kwietniu br. pierwsze miejsce zajmuje Schmitz Cargobull (2048 szt.), drugie Krone (962 szt.), a trzecie Wielton (755 szt.).
W grupie przyczep (766 szt.; +1,6%) dominującą pozycję zdobyły zabudowy skrzyniowe (426 szt.; -4%), które miały w tej kategorii 56% udziału. Dużo mniej popularne były nadwozia wymienne, których zarejestrowano 61 szt. (8% udz.) oraz przyczepy kłonicowe z wynikiem 32 szt. (4% udz.). W tej grupie na liście dostawców na pierwszym miejscu, podobnie jak przed rokiem, znalazł się Wecon (219 szt.), drugie zajął Wielton (181 szt.), a trzecie marka Lohr (41 szt.).
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego