Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Branża otwiera się na trudne tematy. SNAP pokazuje, że kierowcy to nie maszyny

Utworzona: 2025-07-05


Branża transportowa coraz częściej zwraca uwagę na kwestie zdrowia psychicznego i neuroróżnorodności. Firma SNAP, dostawca rozwiązań cyfrowych dla międzynarodowej mobilności, w swojej serii wideo „Driving Conversations” podejmuje temat, który do tej pory rzadko gościł w debacie publicznej – obecność neuroróżnorodnych osób za kierownicą ciężarówek.

Z obserwacji i rozmów prowadzonych przez SNAP wynika, że neurodiversity jest zjawiskiem powszechnym wśród kierowców zawodowych, a wielu z nich może nie mieć formalnej diagnozy. Neurodiversity (po polsku: neuroróżnorodność) to termin opisujący naturalne zróżnicowanie ludzkich umysłów i sposobów myślenia. Zakłada on, że niektóre różnice neurologiczne – takie jak autyzm, ADHD, dysleksja, zespół Tourette’a, zaburzenia przetwarzania sensorycznego – nie są chorobami czy zaburzeniami w tradycyjnym sensie, ale naturalnymi wariantami funkcjonowania mózgu. W drugiej odsłonie serii gościem SNAP był Harling Kaye, kierowca ciężarówki i aktywista na rzecz zdrowia psychicznego, który sam dowiedział się o swojej neuroróżnorodności dopiero w dorosłym życiu.

Wielu kierowców ciężarówek, którzy wybierają ten zawód z uwagi na praktyczne podejście do życia, z dużym prawdopodobieństwem jest neurozróżnicowanych. Gdy w pracy nagle zmieniono mi zakres obowiązków, doznałem załamania, które dziś potrafię nazwać autystycznym kryzysem. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, z czym się mierzę mówi Kaye.
Według danych Association for Project Management (APM) z 2023 r., aż 58% specjalistów pracujących w transporcie i logistyce określa siebie jako osoby neurodywergentne – zmagające się z autyzmem, ADHD czy dysleksją. Co istotne, 12% badanych nie miało diagnozy, a 7% zdecydowało się jej nie ujawniać pracodawcy, często z obawy przed stygmatyzacją. 40% respondentów wprost przyznało, że nie czuje się komfortowo, mówiąc o swojej neuroróżnorodności w miejscu pracy.

Branża transportowa ma szorstki, twardy wizerunek. Takie tematy, jak zdrowie psychiczne czy neuroróżnorodność, nadal nie wpisują się w ten obraz. A przecież to realne problemy ludzi, którzy codziennie odpowiadają za bezpieczeństwo na drogach. Chcę ratować życia młodych kierowców, którzy czują się niezrozumiani i zastraszani mówi Harling Kaye.
Choć wizerunek branży TSL wciąż wymaga zmiany, raport APM pokazuje też pozytywne sygnały. 100% badanych pracowników transportu, którzy ujawnili swoją diagnozę, doświadczyło pozytywnej reakcji ze strony pracodawcy – wprowadzono zmiany organizacyjne lub dostosowano sposób pracy.

SNAP zachęca do szkolenia pracowników z zakresu neurodiversity, wskazując na liczne korzyści: lepszą retencję kierowców, wzmocnienie reputacji firmy, poprawę komunikacji i zmniejszenie ryzyka naruszeń przepisów prawa pracy.

Driving Conversations to przestrzeń do mówienia o tym, co naprawdę ważne. Naszym celem jest przełamywanie tabu w branży i budowanie świadomości, która może uratować zdrowie, a nawet życie wielu ludzi mówi Lucy Black, dyrektor ds. marki i marketingu cyfrowego w SNAP.
Źródło: SNAP
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE