Modernizacja prowadzona przez zarządcę infrastruktury DARS jest realizowana etapami, a w tym czasie wprowadzone zostaną istotne zmiany w organizacji ruchu. Ze względu na trudną topografię (droga wspina się zboczem góry Nanos) tymczasowa organizacja ruchu została uzgodniona z lokalnymi władzami oraz służbami ratunkowymi, które wskazywały na konieczność utrzymania pełnej przejezdności w razie zdarzeń awaryjnych na stromym odcinku H4 przez zbocze Nanosa.
🚩 Ruch lokalny i osobowy (samochody osobowe, autobusy oraz ciężarówki z celem w Słowenii) zostanie przekierowany na drogę regionalną pomiędzy Razdrto a Vipavą, skąd powróci na H4.
🚩 Ruch tranzytowy w kierunku granicy z Włochami (przejście Vrtojba) będzie musiał skorzystać z autostrady A3 i przejścia granicznego Fernetiči.
🚩 Ruch w przeciwnym kierunku (z Nowej Goricy do Razdrto) będzie możliwy po obu pasach jezdni H4. Od połowy października do końca listopada planowane jest jednak czasowe przełożenie ruchu na przeciwną jezdnię na odcinku ok. 6 km.
Kolejne etapy robót przewidziano na zimę i 2026 rok. W grudniu 2025 oraz na początku stycznia 2026 planowane jest zamknięcie pasów szybkiego ruchu na obu jezdniach drogi H4 na odcinku nizinnym. Od drugiej połowy stycznia do końca lipca 2026 całkowicie zamknięta zostanie jedna z jezdni, a ruch będzie prowadzony dwukierunkowo po drugiej stronie. Dodatkowo na zboczu góry Nanos przewidziano kilkukilometrowe zamknięcia pasa ruchu w celu instalacji osłon przeciwwiatrowych. W ostatniej fazie, od końca lipca do końca listopada 2026 roku, nastąpi całkowite zamknięcie jezdni w kierunku Nanos (Ljubljana/Koper) między węzłami Vipava i Nanos. Organizacja ruchu będzie analogiczna do tej z roku 2025 - ruch do Nowej Goricy zostanie przekierowany na drogę regionalną, a tranzyt w kierunku Włoch znów trafi na autostradę A3.
DARS zapewnia, że zakończenie wszystkich prac na odcinku Razdrto–Vipava nastąpi do końca 2026 roku. W kolejnych etapach ruszy modernizacja odcinków Vipava–Ajdovščina oraz tunelu Vipavski Križ.
Utworzona: 2025-08-11