Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Zobaczy to, czego nie dostrzeże kierowca

Utworzona: 2021-04-03


RightViu®, bo o nim mowa, przy pomocy radaru jest w stanie wykryć obiekty w monitorowanych obszarach, czyli z boku lub z tyłu pojazdu.

Jak zaznaczają specjaliści Continental, skręty ciężarówek w prawo są głównym czynnikiem ryzyka w ruchu drogowym. Rowerzyści i piesi znajdujący się w martwym polu często pozostają niezauważeni przez kierowcę, co może prowadzić nawet do wypadków śmiertelnych. Wsparcie w tym względzie mogą zapewnić najnowocześniejsze systemy wspomagania. Jednak które z dostępnych rozwiązań jest najlepsze?

Podczas zakręcania ciężarówki szczególnie zagrożeni są wrażliwi użytkownicy dróg, czyli piesi i rowerzyści. Badania wykazały, że około 90% wypadków z ich udziałem podczas skrętu ciężarówki kończy się śmiercią. Często przyczyną jest ograniczone pole widzenia kierowcy z powodu konstrukcji ciężarówki, czyli niesławne martwe pole. W tym przypadku bardzo pomocne są systemy rozpoznawania środowiska, które z pewnością mogą pomóc w zapobieganiu wypadkom podczas skręcania. Asystenci skrętu ułatwiają kierowcom ciężarówek bezpieczne wykonanie skomplikowanych i potencjalnie niebezpiecznych zakrętów w prawo. Z tego powodu, zgodnie z rozporządzeniem UE urządzenia tego typu będą elementem obowiązkowego wyposażenia wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów począwszy od roku 2024.

Porównanie istniejących technologii

Większość asystentów skrętu wykorzystuje jedną z trzech technologii: kamerę, radar lub ultradźwięki. Urządzenia te monitorują obszary po prawej stronie pojazdu, które kierowcy trudno obserwować lub których nie jest w stanie zobaczyć, oraz ostrzegają go w przypadku wykrycia jakichś obiektów.

Systemy wspomagania skrętu, składające się z kamery i wyświetlacza, wykorzystują kamery cyfrowe do śledzenia krytycznych obszarów wokół pojazdu; obrazy są przesyłane do monitora w kabinie. Systemy te mogą wykorzystywać dodatkowe algorytmy do rozpoznawania obiektów (pieszych, rowerzystów i samochodów), ale zadanie to wymaga poważnych obliczeń. Ponadto, skuteczność działanie systemu zależy od oświetlenia, warunków atmosferycznych oraz zabrudzenia kamery.

Rozwiązania oparte na ultradźwiękach mierzą czas powrotu fal dźwiękowych emitowanych przez system i wychwytywanych po odbiciu. Dlatego systemy tego rodzaju nadają się do określania odległości od obiektów. Nie potrafią jednak określić kierunku ani prędkości, jak również sklasyfikować wykrytych obiektów. Czujniki ultradźwiękowe działają bezproblemowo także w nocy, ale podobnie jak kamery są podatne na zakłócenia spowodowane przez deszcz, śnieg i brud.

Systemy wykorzystujące radar, takie jak RightViu® firmy Continental, są w stanie wykryć obiekty w monitorowanych obszarach, czyli z boku lub z tyłu pojazdu. Podobnie jak systemy oparte na ultradźwiękach, systemy radarowe wysyłają sygnały, które odbijają się od obiektów znajdujących się w ich zasięgu. Ponadto mogą wykorzystywać efekt Dopplera. Podczas gdy obiekty stacjonarne, takie jak znaki drogowe, odbijają sygnał o tej samej częstotliwości, z jaką został wyemitowany, sygnał odbity od obiektów ruchomych, takie jak rowerzyści lub piesi, ma inną częstotliwość i zmienny czas powrotu. Radar może zatem dokładnie mierzyć zarówno odległość, jak i prędkość. W przeciwieństwie do systemów opartych na kamerach i systemach ultradźwiękowych, technologia radarowa ma tę zaletę, że jest niewrażliwa na czynniki środowiskowe, takie jak pogoda i oświetlenie. Systemy te można również wyposażyć w algorytmy pozwalające na klasyfikację wykrytych obiektów.

Te trzy technologie różnią się zatem pod względem wydajności, szczególne jeżeli chodzi o klasyfikację obiektów, pomiar odległości i prędkości oraz wrażliwość na warunki pogodowe i oświetleniowe. Systemy oparte na kamerach są z natury lepsze, jeśli chodzi o klasyfikację obiektów i rozdzielczość. Jednak systemy radarowe są na ogół mniej wrażliwe na warunki środowiskowe niż systemy kamer i systemy ultradźwiękowe i mają istotną przewagę jeśli chodzi o pomiar odległości i prędkości.


Klasyfikacja obiektów za pomocą radaru

Informacje dostarczane przez czujnik radarowy można przetwarzać przy pomocy oprogramowania klasyfikacyjnego, takiego jak oprogramowanie VRU (Vulnerable Road User) firmy Continental. W ten sposób asystent skrętu firmy Continental, RightViu®, jest nawet w stanie wykryć ruch. Może na przykład rozpoznać, czy pieszy, który obecni stoi, chwile wcześniej się poruszał się. W ten sposób może niezawodnie dostrzec zarówno pieszych, jak i rowerzystów i ostrzec kierowcę. Dzięki tej zdolności klasyfikowania obiektów system wysyła sygnały ostrzegawcze, jeśli wykryje pieszych lub rowerzystów znajdujących się w pobliżu, ale zignoruje obiekty stacjonarne, takie jak sygnalizacja świetlna czy znaki drogowe. Jest to decydujący czynnik, jeśli chodzi o akceptację systemu przez kierowców.

Różne strategie ostrzegawcze

Minimalizacja ryzyka związanego z obiektami znajdującymi się w martwym polu to tylko jeden z elementów poprawiających bezpieczeństwo skrętu dla kierowców ciężarówek. Ważne jest też dostarczenie im informacji umożliwiających podjęcie odpowiedniej decyzji w decydującym momencie. Niektóre systemy dostarczają kierowcy bardzo dużą ilość informacji w sytuacjach krytycznych, które mają mu pomóc dokładnie zlokalizować określone zagrożenie. Podejście przyjęte w systemie Continentala polega na dostarczaniu „właściwych informacji we właściwym czasie”. RightViu® ma chronić kierowców przed zalewem informacji w sytuacjach krytycznych. W ten sposób unika się nadmiernego stresu, który może wywołać napływ zbyt wielu sygnałów. System ostrzega o możliwych kolizjach wizualnie za pomocą migającej kontrolki i akustycznie za pomocą brzęczyka; oba urządzenia są zamontowane na słupku A pojazdu. Kierowcy łatwiej jest zinterpretować tego typu bezpośrednie sygnały ostrzegawcze niż informacje wyświetlane na monitorze, których odczytanie wymaga od odrywania wzroku od drogi.

Żaden system nie zapewnia pełnego bezpieczeństwa. Każda firma transportowa musi ostatecznie samodzielnie zdecydować, jakie rozwiązanie jest najlepsze w jej sytuacji. Połączenie kilku czujników może również zapewnić kierowcom większe poczucie bezpieczeństwa.

Źródło: Continental
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels