Karta Kierowców, uchwalana przez Światowe Stowarzyszenie Spedytorów (GSA), Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU), i Międzynarodową Federację Pracowników Transportu (ITF), zobowiązuje spedytorów, przewoźników i kierowców do podnoszenia globalnych standardów dla kierowców.
Karta ma również na celu usunięcie niektórych barier występujących na etapie rekrutacji, zwłaszcza w przypadku kobiet i młodych kandydatów, aby w ten sposób w bardziej sprawiedliwy sposób rozwiązać problem chronicznego niedoboru kierowców. W wielu krajach ponad jedna piąta wakatów pozostaje nieobsadzona. Jednak tylko 2% kierowców ciężarówek na świecie to kobiety, a zaledwie 5% kierowców w Europie i Rosji ma mniej niż 25 lat.
Spedytorzy chcą, aby miejsca odbioru i dostawy, były przyjazne i bezpieczne dla kierowców. W naszym interesie oraz w interesie wydajnych łańcuchów dostaw na całym świecie leży dopilnowanie, aby kierowcy mogli dobrze wykonywać swojej pracy. Ta karta będzie zachęcać do przestrzegania przepisów i norm dotyczących miejsc załadunku i rozładunku oraz najlepszych praktyk określających jak najlepiej współpracować z kierowcami komercyjnymi na całym świecie powiedział Denis Choumert, przewodniczący GSA.
Transport drogowy jest kluczowym ogniwem we wszystkich łańcuchach dostaw. Jak mieliśmy się okazję przekonać podczas pandemii, kierowcy ciężarówek i furgonetek oraz firmy, dla których pracują, mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania światowej gospodarki, ale zbyt często spotykają się z kiepskimi warunkami. To oddani profesjonaliści, którzy potrzebują przyzwoitego środowiska pracy, aby prawidłowo wykonywać swoją pracę- powiedział Umberto de Pretto, Sekretarz Generalny IRU. Aby zaangażować się w tą inicjatywę wystarczy podpisać Kartę, co zajmuje jedynie kilka sekund. Oficjalne ogłoszenie Karty zbiega się z wystąpieniem szefów IRU i ITF na ważnej sesji plenarnej dorocznego szczytu Międzynarodowego Forum Transportu, poświęconej pracownikom transportu i przyszłości mobilności.
Źródło: IRU