Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Zmniejsza zużycie paliwa o 12,5%

Utworzona: 2021-05-25


Renault Trucks ujawniło wyniki uzyskane przez Optifuel Lab 3, długodystansowy pojazd laboratoryjny producenta, w którym odnotowano 12,5% redukcję zużycia paliwa w porównaniu ze standardowym zestawem ciągnik+naczepa.

Wynik ten osiągnięto poprzez optymalizację aerodynamiki całego zestawu, zespołu napędowego i opon oraz zintegrowanie funkcji wspomagania jazdy predykcyjnej i zarządzania energią.

Renault Trucks kontynuuje badania mające na celu poprawę efektywności energetycznej swoich samochodów ciężarowych. Zainicjowany w 2017 r. projekt FALCON miał na celu zmniejszenie zużycia o 13% w przypadku kompletnego zestawu ciągników siodłowych o dużej ładowności. Projekt pod kierownictwem producenta, w którym wzięło udział konsorcjum partnerów, w tym Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, BeNomad, Styl'Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, École Centrale de Lyon (LMFA) oraz IFSTTAR, obecnie Uniwersytet im. Gustawa Eiffela, otrzymał finansowanie od francuskiego publicznego banku inwestycyjnego BPI France.

W ramach tego projektu powstał pojazd laboratoryjny Optifuel Lab 3. Po 18 miesiącach prac rozwojowych, 6 miesiącach testów na torach i drogach publicznych oraz przejechaniu 15.500 km, Renault Trucks potwierdziło swoje przypuszczenia. Producent odnotował zmniejszenie zużycia paliwa o 12,5% w porównaniu z pojazdami Renault Trucks serii T połączonymi ze standardową naczepą. Oznacza to oszczędność 3,75 litra paliwa i redukcję emisji o 9,8 kg CO2 na 100 km.


CYKL TESTOWY

Inżynierowie Renault Trucks zastosowali cykl testowy statystycznie reprezentatywny dla przejazdów na trasach długodystansowych, obejmujący 68 km po drogach regionalnych i 136 km na autostradach. Testy pojazdu Optifuel Lab 3 obejmowały zamknięte tory i otwarte testy drogowe, a także symulacje, które pozwoliły na analizę i korelację pomiarów. Równolegle przeprowadzono testy z udziałem pojazdu referencyjnego o podobnej charakterystyce geometrycznej i układu napędowego do pojazdu laboratoryjnego (Renault Trucks T 480 w połączeniu z naczepą krytą Fruehauf). Technologie opracowane w ramach projektu zostały ocenione najpierw niezależnie, a następnie jako całość.

Układy napędowe Optifuel Lab 3 i pojazdów referencyjnych zostały wcześniej wykorzystane, aby zapewnić reprezentatywność obu pojazdów.

METODY POMIAROWE

Poprawę własności aerodynamicznych (opór powietrza) mierzono zgodnie z oficjalną procedurą w rozporządzeniu na temat emisji CO2. Moment obrotowy koła mierzono przy dwóch stałych prędkościach: niskiej (~ 15 km/h) i wysokiej (~ 90 km/h) zgodnie z sekwencją testową określoną przez Komisję Europejską. Procedura ta została wykorzystana do oceny wkładu w poprawę aerodynamiki samego ciągnika, a następnie całej kombinacji Optifuel Lab 3. Wpływ zmniejszonego oporu powietrza został następnie przeliczony na zmniejszenie zużycia paliwa poprzez symulacje w reprezentatywnym cyklu klienta zdefiniowanym w projekcie, przed potwierdzeniem w testach na drogach otwartych.

Poprawa oporu toczenia opon opracowanych dla Optifuel Lab 3 została zmierzona przez firmę Michelin zgodnie z normą ISO 28580. Opona jest ściskana pod obciążeniem odpowiadającym 85% indeksu obciążenia opony, na rolce o równoważnej średnicy 2 m, w komorze, w której utrzymuje się temperaturę 25°C. Siła oporu wytwarzana przez oponę jest mierzona przy prędkości 80 km/h po 3 godzinach ustabilizowanego reżimu termicznego.

Oleje o niskiej lepkości do silnika, skrzyni biegów i osi, opracowane we współpracy z firmą Total, zmniejszają zużycie paliwa w układzie napędowym. Odpowiednie zyski mierzono na hamowni i na stanowiskach do testowania komponentów. Jednocześnie potwierdzono, że smary nowej generacji nie powodują przedwczesnego zużycia komponentów, w szczególności dzięki zastosowaniu metody TLA do pomiaru stopnia korozji.


Wreszcie, jeśli chodzi o system odzyskiwania ciepła oparty na obiegu Rankine’a, oszczędności w zużyciu paliwa oceniono na stanowisku testowym we współpracy z Uniwersytetem w Liège. W ramach tych testów porównano dwie różne architektury (odzyskiwanie ciepła z układu wydechowego i układu chłodzenia) i oceniono różne płyny chłodnicze.

Predykcyjne wspomaganie jazdy i funkcje zarządzania energią zostały ocenione w rzeczywistych warunkach jazdy w reprezentatywnym cyklu klienta. Nowe zoptymalizowane strategie adaptacyjnego tempomatu wykorzystujące dane nawigacyjne firmy BeNomad, strategię inteligentnego sterowania alternatorem i nowe siłowniki układu chłodzenia zostały przetestowane i porównane ze strategiami i siłownikami używanymi w seryjnym pojeździe produkcyjnym.

Projekt FALCON potwierdził skuteczność zastosowanych technologii w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Prace nad pojazdami laboratoryjnymi pozwalają firmie Renault Trucks na przygotowanie rozwiązań technicznych dla przyszłych produktów, w szczególności w celu spełnienia wymagań europejskich przepisów dotyczących emisji CO2 dla pojazdów ciężkich, masy i wymiarów oraz opon.

Chociaż pojazd Optifuel Lab 3 nie jest przeznaczony do sprzedaży w obecnej formie, najskuteczniejsze technologie da się zastosować w ciężarówkach produkowanych seryjnie.

Źródło: Renault Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels