Spalanie mniejsze o 10%
Utworzona: 2021-06-11

Flagowe ciężarówki DAF nowej generacji, oprócz XF-a, także nowe modele XG i XG+, mają dużo mniejszy apetyt na paliwo niż produkowany obecnie XF. Producent zapewnia, że udało się obniżyć zużycie paliwa o imponującą wartość 10%. To zasługa wyjątkowej aerodynamiki, wydajnych układów napędowych i systemów wspomagania kierowcy.

REKLAMA
Stożkowaty kształt kabiny, wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i owiewki w nadkolach zapewniają doskonałą aerodynamikę, podobnie jak opcjonalne kamery, które zastosowano zamiast lusterek bocznych i szerokokątnych.


Zoptymalizowano także przepływ powietrza w komorze silnika i pod podłogą kabiny. Wszystko to pozwoliło poprawić aż o 19% aerodynamikę, co przełożyło się na 6,3% z 10% całkowitego obniżenia zużycia paliwa.


Wydajne układy napędowe

Spalanie silnika PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra i PACCAR MX-13 o poj. 12,9 l zostało zoptymalizowane dzięki zastosowaniu nowych komponentów: wtryskiwaczy, głowicy i bloku cylindrów (co pozwoliło na uzyskanie wyższego ciśnienia w cylindrach), tłoków i tulei. Do zarządzania zasysanym do silnika powietrzem wykorzystano wydajne turbosprężarki nowej generacji, a innowacyjne sprężarki powietrza układu hamulcowego, pompy oleju i alternatory zapewniają ograniczenie strat własnych do minimum. Układ końcowego oczyszczania spalin został przeprojektowany tak, aby zapewnić najkrótszą drogę od wylotu spalin z silnika do wlotu do układu EAS w celu minimzalizacji strat temperatury spalin i osiągnięcia możliwie najwyższej wydajności procesu oczyszczania.


Zmodernizowane silniki, wydajne technologie oczyszczania spalin, a także zaawansowane funkcje zarządzania ciepłem odpowiadają za nawet 3% dodatkowego obniżenia zużycia paliwa z całkowitej wartości wynoszącej 10%.

Wszystkie nowe modele są standardowo wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów TraXon, w której zastosowano nowe rozwiązania techniczne, takie jak automatyczny dobór biegu przy ruszaniu w zależności od obciążenia, zaawansowane funkcje predykcyjne oraz (opcjonalnie) funkcję szybkiego ruszania. W celu uzyskania maksymalnej wydajności układu napędowego zastosowano tylne osie o niskim poziomie oleju i nowe łożyska mechanizmu różnicowego. Udoskonalone zaciski hamulcowe o niższej masie własnej zapewniają mniejsze straty spowodowane tarciem.

Do tego trzeba dodać niską masę własną pojazdu (nowy ciągnik XF 4x2 w najczęściej spotykanej specyfikacji waży tylko 6912 kg) i rozbudowane systemy wspomagania kierowcy (tempomat Predictive Cruise Control 3 z rozszerzonymi funkcjami EcoRoll i Preview Downhill Speed Control), co łącznie przynosi największą poprawę efektywności zużycia paliwa w historii firmy.

Wysokie osiągi

Silniki PACCAR MX-11 i MX-13, oprócz wysokiej sprawności i niskiej emisji spalin, zapewniają doskonałą wydajność dzięki zwiększeniu momentu obrotowego o 50–100 Nm na biegu bezpośrednim. Wersja o mocy 390 kW/530 KM zapewnia moment 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na najwyższym biegu.


Turbosprężarka HE400 nowej generacji usprawnia zarządzanie powietrzem zwiększając osiągi silnika przy niskiej prędkości obrotowej — maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny od 900 obr./min. Ponadto hamulec silnikowy zapewnia o 20% większy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych.

Zdalna aktualizacja oprogramowania

DAF rozpocznie produkcję seryjną ciągników 4x2 i 6x2 oraz podwozi pod zabudowę nowych serii XF, XG i XG+ w ostatnim kwartale 2021 roku. Wraz z wprowadzeniem ciężarówek na rynek, dostępne będą zdalne aktualizacje oprogramowania silnika i układów oczyszczania spalin, modułu ECU, centralnej bramy bezpieczeństwa (CSG) i systemu DAF Connect.

Najdłuższy czas pracy bez przestojów pomogą uzyskać również okresy międzyobsługowe wynoszące do 200.000 km. W przypadku transportu długodystansowego dostępna będzie opcja przeglądów wydłużonych. Oznacza to zastosowanie rocznego okresu międzyobsługowego dla wszystkich zastosowań drogowych, co jest rozwiązaniem niespotykanym w branży pojazdów użytkowych.

Źródło: DAF

Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels