Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Dokąd zmierza motoryzacja?

Utworzona: 2021-06-28


W piątek 18 czerwca odbyły się eliminacje do X Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Po raz pierwszy poprzedził je panel ekspercki poświęcony problematyce edukacyjnej i nowej mobilności.

Piątkowe eliminacje do Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników poprzedził panel „Kwalifikacje dla nowej mobilności” z udziałem ekspertów, z którym część była obecna na miejscu w studiu, część łączyła się z prowadzącymi online. Dyskusja toczyła się wokół takich tematów jak przyszłość motoryzacji, rozwój elektromobilności, paliwa alternatywne i technologie wodorowe, czy wpływ elektromobilności na aftermarket, a w szczególności rynek warsztatów niezależnych. Jak zauważyli eksperci, motoryzacja to system naczyń połączony. Każdy z uczestników rynku – producent części zamiennych, producent pojazdów czy mechanik samochodowy – siłą rzeczy dostosowuje się do trendów pojawiających się w branży.

O obecnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym mówił m.in. Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. „Motoryzacja jest wieczna, bo musimy się przemieszczać, a jedno, co jest pewne i stabilne to jest zmiana i my właśnie jesteśmy w trakcie tej zmiany. Rok 2020 był to spadek zarówno w produkcji, jak i sprzedaży samochodów, choć trzeba powiedzieć, że ta część, którą nazywamy nową mobilnością, miała się zupełnie dobrze. To jest niewyprodukowanych kilka milionów samochodów i nie sprzedanych kilka milionów samochodów w Europie, to są bardzo duże straty. Rzeczywiście teraz się odbijamy, wygląda to już znacznie lepiej niż w ubiegłym roku, niektóre wskaźniki, np. samochody dostawcze, mają się znacznie lepiej niż w 2019” – mówił Jakub Faryś.

W ocenie prezesa PZPM, branża motoryzacyjna idzie za tym, co się dzieje w realnym życiu, czyli za tym, co chcą kupować klienci. W czasie swojego wystąpienia Jakub Faryś zwrócił się do młodych mechaników, biorących udział w eliminacjach. „Jesteście w fantastycznym miejscu, to jest czas, kiedy motoryzacja bardzo się zmienia. Jesteście świadkami, ale też będziecie autorami tych zmian. Ja zaczynałem przygodę z motoryzacją, gdy można było zrobić kapitalny remont silnika na podwórku. W tej chwili to jest zupełnie inna epoka. Cieszę się, że tu jesteście. Bardzo zachęcam, żebyście tę wiedzę zdobywali, bo to jest całe Wasze życie. Za lat 10, 20, 30 będziecie mogli z satysfakcją powiedzieć – byłem fragmentem zmian, to jest też moja praca – to jest bardzo ważne”.

Z kolei Grzegorz Gałczyński, Kierownik ds. Branż Strategicznych w PAIH opowiedział o inwestycjach zagranicznych w Polsce i tym czym zajmuje się Polska Agencja Inwestycji i Handlu. „Ściągamy inwestycje, zachęcamy inwestorów, żeby przychodzili na nasz rynek, a polskim firmom pomagamy sprzedawać ich towary za granicę, wchodzić na inne rynki, promować polską branżę motoryzacyjną na całym świecie”. Zdaniem Grzegorza Gałczyńskiego Polska jest i będzie coraz bardziej znaczącym ośrodkiem rozwoju nowej mobilności.„Polska zawsze była w tej części Europy największym eksporterem części i komponentów, a teraz przechodzimy gwałtowną przemianę. Polska jest obecnie piątym na świecie i pierwszym w UE producentem baterii litowo – jonowych. W ciągu pandemicznego roku, który był dla wielu branż bardzo ciężki, zwiększyliśmy produkcję dwa razy, z dwóch do czterech miliardów. Jesteśmy liderem w produkcji autobusów elektrycznych. Ale, żeby się nadal rozwijać potrzebne są kadry. Potrzebujemy wykształconych ludzi – od poziomu technicznego, poprzez inżyniera, czy wykwalifikowanego pracownika w fabryce. To wymaga ciągłego rozwoju, ciągłej pacy. Młodzi mechanicy - działajcie, rozwijajcie się, perspektywy są naprawdę świetne, ścieżki rozwoju są praktycznie nieograniczone” – mówił do młodych mechaników.

Na potrzebę edukacji w zakresie elektromobilności i paliw alternatywnych zwrócił uwagę Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. „Bardzo się cieszymy, że jako PSPA możemy aktywnie uczestniczyć w X Ogólnopolskich Mistrzostwach Mechaników. Kategoria „Elektromobilni” jest nam bardzo bliska. W ramach kampanii elektromobilni.pl staramy się codziennie przekazywać niezbędną wiedzę z zakresu rozwiązań zeroemisyjnych, tym samym zachęcając wszystkich do wyboru ekologicznych środków transportu. W Polsce realizowanych jest coraz więcej inwestycji z sektora elektromobilności. Nasz kraj znajduje się obecnie na pierwszym miejscu w zakresie produkcji ogniw litowo – jonowych, jesteśmy jednym z największych eksporterów samochodów elektrycznych, produkujemy samochody elektryczne, produkujemy samochody zeroemisyjne, stacje ładowania i tysiące podzespołów” – mówił Maciej Mazur.

Z danych PSPA wynika, że w ubiegłym roku liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych wzrosła o 140 procent. W konsekwencji zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów cały czas rośnie. „Budowanie świadomości młodych ludzi w obszarze elektromobilności, tworzenie i promowanie nowego zawodu mechanika pojazdów elektrycznych i hybrydowych czy wsparcie młodych ludzi i motywacja do zdobywania wiedzy to zagadnienia, nad którymi wspólnie będziemy w ramach tej kampanii pracować. Dzięki współpracy PSPA z Ogólnopolskimi Mistrzostwami Mechaników dostarczymy do Akademii Młodego Mechanika kompleksową wiedzę udostępnioną przez kampanię elektromobilni.pl oraz ekspertów PSPA i KOSK. Przekażemy bazę teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu elektromobilności pozwalającą użytkownikom samodzielnie sprawdzić zdobyte wiadomości, przygotować się do udziału w Ogólnopolskich Mistrzostwach Mechaników. Przyszłość należy do elektromobilności, nie mamy co do tego żadnych wątpliwości dlatego gorąco wierzymy, że to Wy, młodzi ludzie dostrzeżecie potencjał nowo rodzącego się sektora, szkoląc się i rozwijając w obszarze napędów zeroemisyjnych, tym samym wypełniając stale rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowaną kadrę pracowniczą. Życzymy wszystkim uczestnikom bardzo wielu sukcesów i mnóstwa satysfakcji z osiągniętych wyników i zachęcamy do nieustannego rozwoju” – powiedział Maciej Mazur.

Odpowiadając na potrzeby rynku i pracodawców organizatorzy Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników we współpracy z ich partnerami tworzą nową kwalifikację rynkową – mechanik pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Szczegóły zdradził Ziemowit Socha, adiunkt z Instytutu Badań Edukacyjnych. „Razem z V8 Team przygotowaliśmy kwalifikację rynkową. Czym różni się nasza kwalifikacja od tego, co uczniowie zdają na koniec każdego roku – mianowicie treścią. Treść naszej kwalifikacji została opracowana przez branżę: TÜV SÜD Polska, Stowarzyszenie Elektryków Polskich i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Wszystko, to, co znalazło się w treściach edukacyjnych pochodzi od samej branży. Jako IBE zwracamy uwagę na potrzebę uczenia się przez całe życie, więc właściwie „uczniem” może być każdy, również ten, kto skończył szkołę czy studia, jest właścicielem zakładu mechanicznego i chce się dopasować do zmieniającej się branży motoryzacyjnej, czyli do elektromobilności – to jest nasze przesłanie”.

Ziemowit Socha zwrócił także uwagę na to, że wchodzące obecnie na rynek pracy roczniki młodzieży są mniej liczne – w l poł. lat 1980 liczyły one po ok. 700 tys. osób, a od końca lat 1990 liczba ta oscyluje pomiędzy 300 a 400 tys. „To jest duże zadanie promocyjne, by przekonać pracodawców, że kwalifikacja rynkowa gwarantuje rzetelnie potwierdzoną wiedzę, umiejętności i kompetencje. Młodzieży na rynek wchodzi coraz mniej, więc musimy kształcić tę młodzież trafnie, pod kątem tego, jakich specjalistów potrzebujemy, nie możemy sobie pozwolić na pusteprzebiegi, czyli sytuację, że absolwent kończy edukację i z powodu braków kwalifikacji nie może naleźć zatrudnienia, podczas gdy pracodawcy zmuszeni są do poszukiwania pracowników daleko poza granicami kraju”.



Część panelu została poświęcona rozwojowi technologii wodorowych. Rzecznik Hydrogen Poland Dariusz Pachniewski przekonywał, że wodór jest dla wszystkich. „Będzie dla samochodów osobowych, dla pojazdów ciężarowych, a także dla dużych „dostawczaków”, dla lotnictwa, dla statków. Jest to zgodne z dyrektywami, które wchodzą na wszystkich poziomach. Nie ma odejścia od wodoru. Mamy np. samochody chińskie, które na jednym tankowaniu potrafią przejechać 1000 km, to jest nie do pojęcia, co było trzy lata temu, a z czym mamy do czynienia obecnie. Rozwój technologii wordowych przebiega na równi z rozwojem pojazdów elektrycznych. Pracy w wodorze będzie w najbliższych latach wystarczająco”.

Natomiast Anna Szóstakiewicz z KEZO (Konwersja Energii Źródła Odnawialne), Centrum Badawczego PAN przekonywała, że Polska może pokazać inny krajom, że ma najlepszych fachowców i przedsiębiorców. „To, na czym powinniśmy się skupić to integracja, żebyśmy ze sobą rozmawiali, żeby naukowcy chcieli zasilać swoją wiedzą przemysł. Polska powinna się rozwijać dużo szybciej niż inne kraje europejskie, powinniśmy odbudować motoryzację w taki sposób, abyśmy byli z niej dumni. Idźmy w kierunku wykorzystywania naszego potencjału, żeby to był nasz wspólny cel. Wodór to cały ekosystem, znajdźmy w tym swoje miejsce, a pokażemy wszystkim, że jesteśmy najlepsi”.

Elektromobilność która już dziś nas otacza, będzie nas otaczała coraz bardziej – nie miał co do tego wątpliwości Marek Nytko z TÜV SÜD Polska. „Wodór też jest przyszłością i to bardzo niedaleką. W ramach Akademii Młodego Mechanika przygotowaliśmy mnóstwo zajęć dydaktycznych. Musimy dać młodym ludziom napęd, żeby chcieli się rozwijać. Chcemy pokazać, że mechanik to już nie „brudny zawód” tak jak to było dawniej. Wspólnie z Politechniką Rzeszowską chcemy pokazać, że uczelnie i producenci pojazdów czekają na młodych, zdolnych inżynierów. Skąd ich weźmiemy? – właśnie z takiej Akademii.

Na aspekty ekologiczne w motoryzacji zwrócił uwagę Michał Siedlecki, p.o. dyrektora Biura Komercjalizacji Projektów Ekologicznych Banku Ochrony Środowiska (BOŚ). „Głównym celem naszego banku jest aktywny udział w zielonej transformacji polskiej gospodarki. Wspieramy ekologiczne projekty, od 30 lat, my tym żyjemy, dla nas jest to codzienność. Jako bank mamy możliwość pełnienia funkcji doradczej dla biznesu. Pomagamy m.in. przedsiębiorcom, , którzy biorą udział w programach Narodowego czy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Razem z tymi instytucjami wspieramy rynek zielonej przyszłości”.

Rozwój elektromobilności wkracza także do świata warsztatów niezależnych, które muszą się przygotować na to, z czym na masową skalę będą miały do czynienia w przyszłości. Mówiła o tym Joanna Piszcz, redaktor naczelna portalu Motofaktor.pl, patrona medialnego Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników i Akademii Młodego Mechanika. „Od elektromobilności nie ma odwrotu. Co prawda pojazdy elektryczne trafią jeszcze na razie do autoryzowanych stacji obsługi, ale pojazdy hybrydowe już są obecne na rynku aut używanych i warsztaty samochodowe już mają z nimi do czynienia. Dlatego to najwyższy czas, aby przygotować się do ich obsługi i poszerzyć zakres usług. Jako portal promujemy profesjonalne, bezpieczne podejście do napraw, namawiamy zawodowych mechaników do zdobycia odpowiednich uprawnień, a młodych także zachęcamy do poszerzenia wiedzy.

O potrzebie edukacji młodych mechaników mówił Przemysław Müller, COOds. edukacji V8 Team. „To, co dzieje się wokół nas, jest niesamowite. Kochani, cieszę się, że jesteście z nami, trzymam za Was kciuki. Dziękujemy opiekunom, że jesteście z młodymi ludźmi, których wspaniale jest poprowadzić do realizacji ich pasji. Chcemy wpierać edukację w Polsce, chcemy pokazać, że edukowanie młodych ludzi jest ciekawe, daje niesamowitą energię. Ta energia idzie od młodych ludzi, od ich opiekunów, jest budująca. Musimy pokazać firmom, że kwalifikacje rynkowe są dla nich, że dzięki nim mogą przygotować swojego przyszłego pracownika, który będzie miał podstawową wiedzę i będzie gotowy rozwijać swoje pasje”.

Uczestnicy debaty doszli do wspólnego wniosku, że kierunek, w jakim zmierza motoryzacja to pojazdy elektryczne, w tym napędzane wodorem, a jej rozwój przebiega w tak zawrotnym tempie, że jest to jedna z ciekawiej rozwijających się obecnie gałęzi gospodarki. Świadczą o tym m.in. liczne inwestycje zagranicznych koncernów w Polsce, w tym producentów baterii do pojazdów elektrycznych.

Podsumowując dyskusję współtwórca i ambasador Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, Grzegorzem Dudą, wielokrotny mistrz w rajdach oraz gospodarz programów „Garaż Dudy” i „101 napraw” w TVN Turbo podkreślał, że przeszłością są czasy, gdy mechanik był kojarzony z młotkiem i śrubokrętem. „Samochodowy musza być bezpieczne, to jest zawód dla wybranych, jest coraz bardziej doceniany. Dziś mechanik musi być trochę inżynierem, trochę elektronikiem, trochę też psychologiem. Motoryzacja i dobry fachowiec to dobre finanse i godne życie”.

Źródło: V8 Team
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels