Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

W stosunku do poprzedniej wersji nowe pojazdy zużywają do 8,2% mniej paliwa

Utworzona: 2021-08-24


W ciągu pierwszego roku obecności na rynku w całej Europie pojazdy ciężarowe MAN nowej generacji potwierdziły zarówno w codziennej eksploatacji przez przedsiębiorstwa transportowe, jak i w trakcie przejazdów testowych dla prasy doskonałą efektywność pod względem zużycia paliwa.

Dodatkowe rozwiązania służące poprawie efektywności, na przykład: nowy system dynamicznej adaptacji momentu obrotowego, obniżanie liczby obrotów podczas jazdy na luzie oraz udoskonalenia aerodynamiczne, które zostaną wprowadzone w drugim półroczu 2021, pozwalają, także dzięki zastosowaniu 12-biegowej skrzyni biegów MAN TipMatic, na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o kolejne 3,7%. Silniki zaś spełniają wymagania nowej normy spalinowej Euro 6e.

Brak innowacji oznacza regres, dlatego inżynierowie MAN już w pierwszym roku realizacji dostaw nowej generacji pojazdów nadal pracowali nad redukcją zużycia paliwa. Nie trzeba było długo czekać, by wyposażony w nowe rozwiązania ciągnik siodłowy MAN TGX z silnikiem o mocy 510 KM zużył podczas przejazdu testowego o 3,7% mniej paliwa w porównaniu z analogicznie skonfigurowanym pojazdem referencyjnym bez nowych rozwiązań optymalizacyjnych. Metodyka badania oraz prawidłowość przeprowadzonych przez MAN przejazdów testujących zużycie paliwa zostały potwierdzone przez niezależnego partnera TÜV Süd.

Nowe technologie silnika - mniejsze zużycie paliwa i większa trwałość

Istotnym elementem ostatniej optymalizacji zużycia paliwa jest system dynamicznej adaptacji momentu obrotowego, który można zamawiać od lipca dla silnika D26 i od października dla silnika D38. Przejmuje on w odpowiednich stanach pracy obciążenie silnika, optymalizując w ten sposób zużycia paliwa. Na wykresie zużycia paliwa dla każdego silnika istnieją uzależnione od momentu obrotowego i liczby obrotów pola, w których silnik może pracować z największą efektywnością, a zatem zużywając najmniej paliwa na każdą kilowatogodzinę. Opracowany przez producenta system inteligentnego, dynamicznego dostosowania momentu obrotowego automatycznie przenosi na te pola parametry pracy silnika. Efficiency Plus służy właśnie do dynamicznego obniżenia momentu obrotowego, przy czym obniżanie go nie może powodować przełączenia biegu. Funkcja ta jest dostępna z bazującym na systemie GPS tempomatem MAN EfficientCruise lub bez niego, zarówno w normalnym trybie pracy tempomatu, jak i podczas jazdy na luzie.

Kolejnym elementem przyczyniającym się do zmniejszenia zużycia paliwa jest obniżenie liczby obrotów o 50 obr./min w połączeniu z funkcją MAN EfficientRoll dla silnika D26. Na trasach o lekkim nachyleniu funkcja biegu jałowego przełącza przekładnię na tryb jałowy i w ten sposób wykorzystuje energię wyzwalaną podczas jazdy na luzie. Silnik jest wówczas odłączony od przekładni. Dzięki tym zmianom liczba obrotów podczas jazdy na luzie zostaje zmniejszona z 600 obr./min do 550 obr./min. Niższa liczba obrotów silnika oznacza mniejsze zużycie paliwa. Na zapewnienie efektywności pod względem zużycia paliwa mają wpływ także odpowiednio dobrane smary. Nowy olej silnikowy Paragon MAN 3977 5W-20 pozwala na znaczne zmniejszenie tarcia w silniku, co się bezpośrednio przekłada na ograniczenie zużycia paliwa. Ponadto mniejsze zużycie wydłuża trwałość poszczególnych elementów silnika, zmniejsza zużycie oleju i umożliwia wydłużenie interwałów wymiany oleju.

Oprócz poprawy efektywności zużycia paliwa w przypadku silników D26 i D38, wszystkie nowe silniki MAN D08, D15 i D26 będą spełniać od października 2021, a silniki D38 od stycznia 2022 roku, wymagania nowej normy spalinowej Euro 6e. Od 01.01.2022 roku jest ona obowiązkowa dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów i wprowadza zaostrzone w stosunku do normy Euro 6d warunki brzegowe dla wymaganych ustawowo systemów mobilnego pomiaru emisji PEMS (Portable Emissions Measurements Systems). System ten obejmuje monitorowanie etapu rozruchu silnika, poczynając od temperatury wody chłodzącej wynoszącej 30 stopni Celsjusza, oraz wprowadzenie wartości granicznej dla liczby cząsteczek. W ten sposób jeszcze lepiej można sprostać wymogowi trwałego poszanowania środowiska podczas eksploatacji pojazdu.


Konsekwentna oszczędność - najefektywniejsza skrzynia biegów wprowadzona do produkcji seryjnej

Skrzynia biegów ma, obok optymalnego wykorzystania każdej kropli paliwa przez silnik, co najmniej równie ważny wpływ na całkowite zużycie paliwa. Dlatego wkrótce wszystkie standardowe ciągniki siodłowe producenta będą wyposażone seryjnie w wyjątkowo lekkie i równocześnie charakteryzujące się wysokim momentem obrotowym skrzynie biegów MAN TipMatic 12, które zapewniają także dużą sprawność przenoszenia sił. Ma ona 12 biegów jazdy do przodu i dwa biegi wsteczne. Dostępna jest w wersji jako przekładnia bezpośrednia lub overdrive i automatycznie przejmuje przełączanie sprzęgła i biegów. Sterowany komputerowo system przełączania MAN TipMatic, we współpracy z systemem identyfikacji obciążenia i nachylenia, wylicza dla każdej konkretnej sytuacji optymalną strategię podjazdu i przełączania. Funkcja Smart Shifting umożliwia wyjątkowo szybką zmianę biegów przy minimalnej przerwie trakcyjnej, nie powodując spadku efektywności. Dla pojazdów poruszających się po terenie o szczególnie wymagającej topografii dostępna jest przekładnia MAN TipMatic z 12 biegami i zwalniaczem 35, który zapewnia wysoki maksymalny moment hamowania wynoszący 3500 Nm.

MAN TipMAtic z 12 biegami wykazuje szczególnie duży potencjał w zakresie redukcji zużycia paliwa w połączeniu z bazującym na systemie GPS tempomatem MAN EfficientCruise. Ten system wspomagania określa na bieżąco, jako rozszerzenie dotychczasowego tempomatu ACC regulującego odległość między pojazdami, aktualną pozycję pojazdu i trasę oraz łączy te informacje z danymi na mapie drogowej i trasą zaplanowaną w systemie nawigacji. W ten sposób na podstawie topografii danej drogi system na bieżąco oblicza optymalną prędkość i strategię przełączania biegów, zapewniając wyjątkowo optymalną jazdę pod względem zużycia paliwa.

Jeszcze lepsza aerodynamika - osłona przeciwsłoneczna wpływająca na mniejsze zużycie paliwa

Pojazdy nowej generacji zachwycały podczas pierwszej prezentacji efektywnością układu napędowego i doskonałą aerodynamiką. Ten drugi aspekt jest przedmiotem stałych badań inżynierów MAN, którzy dążą do dalszego udoskonalenia i tak świetnych właściwości aerodynamicznych tych pojazdów. Wynikiem tych prac jest widoczna od października w kabinach GM i GX nowej generacji pojazdów producenta nowa osłona przeciwsłoneczna. Została ona zoptymalizowana pod względem aerodynamicznym, tak aby strumień powietrza przepływał obok słupka przy dachu w sposób ciągły, unikając niekorzystnych przerw w przepływie, dzięki czemu element ten po raz pierwszy pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa w stosunku do pojazdu bez osłony przeciwsłonecznej. Wyraziste wzornictwo blendy przeciwsłonecznej, wraz z nowym systemem MAN OptiView, który zastępuje tradycyjne lusterka boczne, zapewniają wyjątkową optykę nowego MAN TGX.

Źródło: MAN Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels