Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Międzynarodowe działania w celu zniesienia zakazów

Utworzona: 2021-07-22


Ponad 20 stowarzyszeń i izb handlowych z Belgii, Danii, Niemiec, Francji, Włoch, Holandii, Norwegii, Austrii i Szwecji wezwało przewodniczącą Komisji Ursulę von der Leyen do podjęcia działań w sprawie tyrolskich zakazów jazdy i wszczęcia postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego z powodu nielegalnych zakazów ruchu pojazdów ciężarowych w UE.

Tyrolskie zakazy jazdy, w szczególności sektorowy i nocny zakaz ruchu ciężarowego, są od pewnego czasu przedmiotem krytyki, ponieważ, zdaniem różnych stowarzyszeń i izb handlowych wyraźnie naruszają prawo UE i utrudniają swobodny przepływ towarów w Unia Europejska. Zaostrzenie nocnego zakazu jazdy od 1 stycznia br., w środku pandemii, doprowadziło do niemal całkowitego zakazu ruchu tranzytowego w porze nocnej. Oficjalnym powodem wprowadzenia zakazu jest ochrona jakości powietrza, ale w praktyce taki zakaz nie ma sensu z punktu widzenia ochrony środowiska: całkowity zakaz ruchu ciężarowego w godzinach nocnych prowadzi tylko do większej liczby przejazdów w ciągu dnia - zwiększając liczbę korków i odcinków, na których ruch odbywa się bardzo wolno, a co za tym idzie, zwiększając ilość generowanych emisji.

Izba Handlowa w Bolzano oraz inne izby handlowe i stowarzyszenie kilkakrotnie w przeszłości zwracały się do Komisji Europejskiej z apelem o reakcję na skargi kierowane w związku z tyrolskimi zakazami ruchu ciężarowego, przedstawiając też propozycje alternatywnych działań, dzięki którym ruchu drogowy może się stać bardziej zrównoważony i które mogą zachęcić do przechodzenia na transport kolejowy.

Komisja Europejska jest strażnikiem traktatów unijnych, jej zadaniem jest podejmowanie działań w przypadku ewentualnego naruszenia umowy, i tak powinno być również w przypadku tyrolskich zakazów jazdy. Istnieją uzasadnione wątpliwości co do zgodności takich zakazów z prawem, więc – jak w każdym sporze – kwestię musi rozstrzygać wymiar sprawiedliwości – powiedział Michl Ebner, prezes Izby Gospodarczej.
Izba Gospodarcza w Bolzano przedstawiła w lutym opinię prawną w sprawie sektorowego zakazu jazdy, a wkrótce pojawi się kolejna opinia w sprawie nocnego zakazu jazdy. Obie ekspertyzy wskazują na niezgodność tyrolskich zakazów z prawem UE.

Wspólny list 25 stowarzyszeń i izb handlowych, który został wysłany do przewodniczącej Komisji von der Leyen, wzywa ją do zajęcia się tą kwestią i podjęcia działań. W przeszłości Komisja dwukrotnie podejmowała działania przeciwko sektorowemu zakazowi prowadzenia pojazdów w Tyrolu.

Poza zakazami jazdy, w Tyrolu występują również inne utrudnienia dla przewoźników. Z punktu widzenia prawa UE istnieją również problemy z opłatami nocnymi na tyrolskiej autostradzie A13, które są zdecydowanie zawyżone. Na przykład na A13 w Północnym Tyrolu koszt przejazdu jednego kilometra to 3,50 euro, w porównaniu do średniej stawki obowiązującej na autostradach we Włoszech i Niemczech, która wynosi zaledwie 0,17 euro za kilometr. To prawda, że w kalkulacji trzeba uwzględnić koszty zewnętrzne, ale koszty na A13 są nieproporcjonalne i niezgodne z wymogami UE.

Źródło: BOZEN IZBA HANDLOWA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels