Niniejszy apel jest zgodny z intencjami ekspertów ds. zwalczania szkodników pod auspicjami Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin (IPPC) aby podjąć wszechstronne, narzucone na szczeblu międzynarodowym kroki w celu zmniejszenia takich zagrożeń. Jednym z poważnie rozważanych środków jest obowiązkowa certyfikacja czystości wszystkich kontenerów przed załadunkiem na statek; takie rozwiązanie miałoby istotny wpływ na światowy handel, zarówno pod względem czasu, jak i kosztów.
Wiemy, że poważniejsze zagrożenia występują w przypadku niektórych rodzajów towarów pochodzących ze wskazanych regionów. Zalecenie CIG koncentruje się na potrzebie zapewnienia właściwej oceny ryzyka w określonych branżach i zastosowania obowiązkowych środków w odniesieniu do obszarów wysokiego ryzyka i ładunków-wyjaśnia Lars Kjaer, starszy wiceprezes Światowej Rady Żeglugi (WSC)Partnerzy CIG są zobowiązani do zapewnienia, że handel międzynarodowy jest prowadzony w sposób bezpieczny i zrównoważony. Rygorystycznie promują stosowanie „Kodeksu postępowania w zakresie pakowania jednostek transportu ładunków” opublikowanego przez Międzynarodową Organizację Morską, EKG ONZ i MOP (Kodeks CTU).
Poważna kwestia przenoszenia inwazyjnych szkodników między różnymi naturalnymi ekosystemami jest w dużej mierze częścią tego zobowiązania. Istotne jest również, aby opracowywanie wszelkich działań kontrolnych odbywało się w porozumieniu z innymi właściwymi organami, w szczególności z agencjami międzynarodowymi odpowiedzialnymi za zarządzanie światowym handlem oraz za regulację różnych rodzajów transportu, a także z interesariuszami łańcucha w ramach dostaw i praktycy branżowi.
Istnieją określone obszary ryzyka i rodzaje ładunków, którymi należy się zająć, a partnerzy CIG z niecierpliwością oczekują wkładu niezbędnej wiedzy branżowej do prac IPPC, aby zapewnić skuteczny i wydajny zestaw zaleceń i najlepszych praktyk w celu powstrzymania transferu gatunków inwazyjnych- podsumowuje James Hookham, sekretarz generalny Global Shippers Forum.Źródło:TT Club