Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Rodzina w komplecie

Utworzona: 2021-09-04


Przedstawiciele spółki IVECO Poland podczas konferencji w Opalenicy zaprezentowali dziennikarzom branżowych mediów podwozia z różnego typu zabudowami, w tym budowlaną ciężarówkę T-WAY (następcę Trakkera) oraz model X-WAY przeznaczony do pracy na szosie i w lekkim terenie (np. dojazd do miejsca rozładunku na placu budowy). Rodzina "WAY" jest w komplecie.

Wszystkie typoszeregi gamy IVECO WAY są wyposażone w nową kabinę, dopracowaną stylistycznie i aerodynamicznie. Poprawiono komfort pracy (m.in. lepsza widoczność, dopracowana ergonomicznie deska rodzielca i tablica przyrządów, wygodny fotel) i odpoczynku kierowcy (m.in. wygodna leżanka, nowa konfiguracja schowków i lodówek).


Ważne jest również to, co nie do końca widoczne jest gołym okiem, np. rama pojazdu. Szosowy S-WAY posadowiony jest na ramie z profili o grubości 6,7 mm (w samochodach o dużym rozstawie osi stosowane są profile 7,7 mm), uniwersalny X-WAY na ramie z profili 7,7 mm (modele ultralekkie SL na ramie 6,7 mm), a przeznaczony do wykonywania najtrudniejszych zadań T-WAY ma ramę o grubości 10 mm (lekkie pojazdy AWD pod zastosowania komunalne na ramie 7,7 mm), którą wyróżnia ponadto bardzo duża odporność na skręcanie.


W typoszeregu S-WAY występuje wyłącznie napęd na jedną oś (4x2, 6x2), a mosty tylko jednostopniowe SR. Pojazdy serii X-WAY są wyposażone w napęd na jedną lub dwie osie (4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4), a nabywca ma do wyboru mosty SR lub HR (ze zwolnicami). Osie tylne są wzmocnione (2 x 10,5 t). W przypadku modelu T-WAY stosowany jest napęd na dwie lub wszystkie osie (4x4, 6x4, 6x6, 8x4, 8x8), a mosty to wyłącznie HR (ze zwolnicami). Osie tylne przenoszą duże obciążenia (2 x 13 t). W dwóch ostatnich typoszeregach dostępny jest hydrostatyczny napęd osi przedniej HI-TRACTION. System pracuje w sposób pulsacyjny i włącza się tylko wtedy, gdy jest potrzebny w celu zapewnienia maksymalnej przyczepności kół. Ma przewagę nad konwencjonalnym rozwiązaniem AWD pod względem zużycia paliwa i masy.


Nabywcy modelu S-WAY mogą wybierać pomiędzy silnikami: Cursor 9 w wariantach o mocy 330 KM (moment 1400 Nm), 360 KM (1650 Nm) i 400 KM (1700 Nm); Cursor 11 (420 KM/2000 Nm; 460 KM/2150 Nm; 480 KM/2300 Nm) oraz Cursor 13 (490 KM/2400 Nm; 530 KM/2400 Nm; 570 KM/2500 Nm). Pojazdy te, przeznaczone do realizacji zadań w transporcie krajowym i międzynarodowym, mogą także korzystajać z silników Cursor 9 NP i 13 NP na gaz ziemny, który jest przewożony w postaci skompresowanej CNG (zasięg do 600 km) lub skroplonej LNG (do 1600 km). Pierwsza z jednostek oddaje do dyspozycji kierowcy moc 340 lub 400 KM (moment obrotowy 1500 lub 1700 Nm), a druga 460 KM/200 Nm. Wersje LNG mogą być wyposażone w jeden lub dwa zbiorniki gazu o pojemnościach: 540, 790, 950 lub 1080 litrów, w zależnosci od potrzeb firmy zamawiającej pojazd.


Ciężarówki serii X-WAY oferowane są z silnikami: Cursor 9, 11 i 13 o tych samych parametrach jak w przypadku samochodów szosowych, przy czym wersje 490 i 530 KM są nowymi w ofercie producenta. Natomiast typoszereg T-WAY korzysta z jednostek napędowych Cursor 9 i 13, a ta ostatnia występuje w wariantach off road: 410 KM/2100 Nm; 450 KM/2200 Nm i 510 KM/2300 Nm. Wszystkie silniki spełniają normę Euro Vl/E, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku (limity emisji zanieczyszczeń pozostaną bez zmian, natomiast będzie wymagany wyższy współczynnik zgodności z testami eksploatacyjnymi w warunkach rzeczywstego ruchu). Jednostki wysokoprężne mogą być zasilane biopaliwami drugiej generacji – XTR / HVO, a silniki NP biogazem. Zmodernizowane silniki są oszczędne, a wydajność paliwową dodatkowo podnoszą takie rozwiązanie jak nowy deflektor na słupku A kabiny, nowa oś tylka i ekonomiczny tryb pracy klimatyzacji (ECO mode).


W układzie przeniesienia napędu stosowane są przekładnie zautomatyzowane 12- lub 16-biegowe HI‑TRONIX, 16-stopniowe manulane, a dla pojazdów przeznaczonych dla sektora komunalnego 6-stopniowa automatyczna Allison. Dzięki nowym algorytmom, przekładnia HI‑TRONIX zapewnia doskonałą strategię zmiany biegów w każdej sytuacji. Może korzystać z takich układów jak HI‑CRUISE (w jego skład wchodzi przewidujący tempomat, który steruje zmianą biegów oraz funkcja eco‑roll pozwalająca wykorzystać bezwładność pojazdu przy zjeździe ze wzniesienia), a w terenie z Hill Holdera (pomaga w utrzymaniu pojazdu na wzniesieniu), trybu wykołysania (ułatwia odzyskanie przyczepności na grząskiej nawierzchni) i trybu pełzania (umożliwia poruszanie się z minimalną prędkością na biegu jałowym).


Gama WAY dba o koszty ponoszone przez właściciela - w standardowym wyposażeniu jest moduł Connectivity Box w nowej wersji 4G. System łączności umożliwia telediagnostykę i konserwację predykcyjną, a także zdalne monitorowanie parametrów pojazdu w dowolnym czasie. Rozbudowywane portfolio skomunikowanych usług IVECO ON służy maksymalizacji wydajności i trwałości pojazdu, a także ograniczeniu do minimum nieplanowanych przestojów.


Tekst i zdjęcia: Cezary Bednarski
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels