Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Hyundai: wodorowa wizja 2040

Utworzona: 2021-09-09


Podczas globalnego forum Hydrogen Wave koncern Hyundai Motor Group przedstawił perspektywiczną wizję wodorowej mobilności i technologii ogniw paliwowych. Firma zapewnia, że do 2028 roku zastosuje wodorowe ogniwa paliwowe we wszystkich swoich pojazdach użytkowych. Wg niej, do 2040 roku energia wodorowa będzie wykorzystywana nie tylko w transporcie, ale także w wielu innych branżach.

Wizją Hyundai Motor Group jest zastosowanie energii wodorowej we wszystkich dziedzinach życia i przemysłu, takich jak nasze domy, miejsca pracy, lokale usługowe i fabryki. Celem jest doprowadzenie do sytuacji, aby wodór był łatwo wykorzystywany przez wszystkich, wszystko i wszędzie. Stopień i częstotliwość katastrof klimatycznych rośnie bardzo szybko. Staramy się oferować potężne i pragmatyczne rozwiązania do walki ze zmianami klimatu, wykorzystując ogromny potencjał energii wodorowej
– powiedział podczas forum Hydrogen Wave prezes koncernu Euisun Chung.

Dwie dekady rozwoju

Grupa Hyundai Motor przygotowuje się do wodorowej przyszłości od 1998 roku, kiedy to opracowała swój pierwszy pojazd zasilany ogniwami paliwowymi (FCEV). W 2020 roku pojawił się model XCIENT Fuel Cell, pierwsza na świecie seryjnie produkowana wodorowa ciężarówka. Po ponad dwóch dekadach rozwoju technologii ogniw paliwowych, koncern rozszerzy ich wykorzystanie do napędu pojazdów, a także w różnych rozwiązaniach z zakresu mobilności i wytwarzania energii.


Według Rady Wodorowej – globalnej inicjatywy wiodących firm energetycznych, transportowych, przemysłowych i inwestycyjnych – do 2050 roku technologia wodorowa będzie zaspokajała 18% światowego zapotrzebowania na energię, a wielkość tego rynku sięgnie 2,5 miliarda dolarów. Upowszechnienie energii wodorowej pomoże również obniżyć emisję CO2 o ponad 6 mld ton rocznie, jednocześnie tworząc 30 milionów nowych miejsc pracy.

Przykład dla całego świata

W 2028 roku firma chce być pierwszym producentem samochodów, który zastosuje napęd wodorowy we wszystkich swoich pojazdach użytkowych – ciężarówkach i autobusach. Rozpoczęła się już seryjna produkcja ulepszonej wersji ciężarówki XCIENT Fuel Cell, a w 2024 r. trafi na rynek, oparty na niej, ciągnik rolniczy.

Grupa będzie optować za przejściem koreańskiego transportu publicznego i logistyki na rozwiązania wykorzystujące technologię wodorową, chcąc tym samym wyznaczyć wzorzec dla całego świata. Planuje również aktywnie promować swoje wodorowe pojazdy użytkowe na europejskim rynku średnich i ciężkich pojazdów, który osiąga roczną sprzedaż na poziomie 400 tys. egzemplarzy. Systemy ogniw paliwowych mają też potencjał, aby do 2040 r. zastosować je w pojazdach o wysokich osiągach, urządzeniach mobilności powietrznej, robotach, samolotach i dużych jednostkach pływających.


Koncern zamierza wkrótce wprowadzić do swoich pojazdów ogniwa paliwowe nowej generacji, wyróżniające się niższa ceną i mniejszym rozmiarem, przy znacznie zwiększonej trwałości i wydajności. Warto podkreślić, że prace badawczo-rozwojowe doprowadziły do obniżenia kosztu zespołu ogniw paliwowych o prawie 98% w ciągu ostatnich 20 lat. Firma chce do 2030 roku zrównać cenę pojazdu wodorowego z bateryjnym (BEV).

Hyundai Motor Group zamierza osiągnąć korzyści skali stale inwestując nie tylko w rozwój ogniw paliwowych, ale także budowanie ekosystemów wodorowych na świecie, współpracując z organizacjami i rządami w różnych obszarach biznesowych – także w lotnictwie, transporcie kolejowym, energetyce czy infrastrukturze. Podczas forum Hydrogen Wave zaprezentowano m.in. system ogniw paliwowych o wysokości 25 cm, który może być wykorzystywany w pojazdach osobowych i użytkowych oraz miejscach użyteczności publicznej. Przedstawiono również nowe koncepcje przenośnych instalacji do uzupełniania wodoru.

Trailer Drone

Koncepcja Trailer Drone to zasilany wodorem autonomiczny system transportu kontenerów. W tym celu inżynierowie opracowali układ o nazwie Fuel Cell e-Bogie. Termin „bogie” pochodzi z branży kolejowej i oznacza wózek szynowy, czyli podwozie kołowe znajdujące się pod wagonem. Pod kontenerem znajduje się podwozie z napędem opartym na ogniwach paliwowych, który pozwala na niezależne sterowanie wszystkimi kołami.


Koncepcja Trailer Drone wymaga dwóch wodorowych wózków e-Bogie, co zapewnia niespotykaną dotąd zwrotność, pozwalając na wykonywanie ruchów na boki. Podwozia mogą poruszać się autonomicznie w portach i ciasnych miejskich uliczkach. Wydajność systemu może być zwiększana w specjalnym trybie, który pozwala na połączenie ze sobą wielu transporterów tak, aby przemieszczały się w konfiguracji zbliżonej do pociągu.

Inne zastosowania

Rescue Drone to pojazd koncepcyjny zasilany ogniwami paliwowymi – może być sterowany zdalnie i poruszać się autonomicznie w celu gaszenia pożarów i ratowania życia. Jest wyposażony w niezależny system sterowania umożliwiający zawracanie w miejscu i poruszanie się bokiem jak krab. W trakcie misji ratunkowej pojazd może wykorzystywać obraz przesyłany na żywo z dronów umieszczonych na zewnątrz. Zasięg pojazdu wynosi 450-500 km.


H Moving Station to ciężarówka dużej ładowności wyposażona w urządzenia do uzupełniania zbiorników pojazdów z napędem wodorowym (FCEV). Ta mobilna stacja tankowania wodoru umożliwia jednoczesne ładowanie do 25 samochodów Hyundai NEXO, umożliwiając tankowanie w obszarach o ograniczonej liczbie stacji wodorowych.

Źródło: Hyundai Motor
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels