Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

W razie wątpliwości nie ryzykuj!

Utworzona: 2021-11-21


Ryzykowne manewry wyprzedzania są przyczyną wielu wypadków drogowych. W takich sytuacjach często dochodzi do błędnej oceny sytuacji, niedbalstwa i lekkomyślności.

Prawie jedna trzecia wszystkich osób zabitych na drogach krajowych w Niemczech w roku 2020 zginęła w wypadkach z udziałem samochodów nadjeżdżających z przeciwka. Eksperci DEKRA przypominają, aby podczas wyprzedzania zawsze kierować się nadrzędną zasadą: „W razie wątpliwości nie ryzykuj!”

Jeśli chcesz wyprzedzić, musisz mieć świadomość, że możesz to robić tylko pod warunkiem, że podczas całego manewru możesz bezpiecznie uniknąć wszelkich przeszkód lub zagrożeń dla innych mówi Stefanie Ritter, badaczka wypadków w DEKRA, odnosząc się do paragrafu 5. niemieckiego kodeksu drogowego.

Pojazdy wyprzedzające muszą również poruszać się znacznie szybciej niż wyprzedzane i nie mogą przekraczać dozwolonej prędkości.

Jest rzeczą oczywistą, że wyprzedzać można tylko tam, gdzie jest to dozwolone dodaje ekspertka.

Co więcej, aby bezpiecznie wyprzedzać, trzeba umieć wykonać wiele czynności w tym samym czasie.

Zanim zacznę manewr, muszę upewnić się, czy inny pojazd nie zaczął mnie wyprzedzać, bo to on miałby pierwszeństwo. Jednocześnie muszę uważnie obserwować drogę przede mną i sprawdzać, czy nie ma na niej pojazdów nadjeżdżających z przeciwka? Czy widzę cały odcinek drogi? Jak szybko poruszają się pojazdy, które chcę wyprzedzić? Czy wolny odcinek drogi jest wystarczająco długi do wykonania manewru? No i nie mogę zapomnieć o włączeniu kierunkowskazu wyjaśnia Ritter.

Kierowcy często mają zaniżone oceny odległości, jaką trzeba pokonać, aby wykonać manewr wyprzedzania.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że w rzeczywistości potrzeba około dwa razy większego dystansu niż zajmuje sam manewr wyprzedzania. Trzeba pamiętać, że w każdej chwili mogą pojawić się pojazdy nadjeżdżające z przeciwka, że trzeba zachować odpowiednią dystans od innych pojazdów, a ograniczenie prędkości na drogach krajowych wynosi 100 km/h. Aby wyprzedzić ciężarówkę jadącą z prędkością 60 km/h, potrzebny jest odcinek drogi o długości prawie 600 metrów od początku manewru wyjaśnia badaczka wypadków w DEKRA.

To właśnie ten fakt, plus duże prędkości, sprawia, że wyprzedzanie na drogach krajowych jest tak niebezpieczne. Ryzykowne manewry wyprzedzania stanowią drugą najczęstszą przyczyną śmiertelnych wypadków na tych drogach.

W razie nawet najmniejszych wątpliwości, nigdy nie należy wyprzedzać. Zasada ta obowiązuje szczególnie jeśli widoczność ograniczają zakręty lub wzniesienie oraz w pobliżu skrzyżowań podkreśla Ritter.

Zjeżdżając na właściwy pas ruchu należy zachować odpowiednią odległość od wyprzedzanego pojazdu. Nie wolno zajeżdżać drogi ani zmuszać do hamowania. Z kolei pojazdy wyprzedzane nie mogą przyspieszać i muszą pozwolić pojazdowi wyprzedzającemu powrócić na pas. Rozwaga wymagana jest z obu stron.

Największą ostrożność należy zachować przy wyprzedzaniu pojazdów rolniczych. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, gdy ich kierunkowskazy są brudne lub zakryte przez maszyny – mogą więc być niewidoczne dla pojazdów jadących z tyłu, a ciągnik może zacząć skręcać „bez uprzedzenia”. W przypadku bardzo szerokich lub obciążonych pojazdów poruszających się na wąskich drogach, może być zbyt mało miejsca na wyprzedzanie przy zachowaniu wystarczającej odległości.

Należy również pamiętać, że na terenie zabudowanym rowerzystów, motocykle oraz inne jednoślady można wyprzedzać tylko z zachowaniem wymaganej przez prawo odległości. W Niemczech wynosi ona 1,5 metra; poza obszarem zabudowanym to 2 metry. Podczas przejeżdżania obok oczekujących autobusów miejskich lub szkolnych należy również zachować minimalną odległość 2 metrów.

Źródło: DEKRA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels