Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Transport w barwach natury

Utworzona: 2022-01-05


Strategia ekologiczna Omegi Pilzno przewiduje m.in. redukcję gazów cieplarnianych emitowanych przez firmę o 50% do końca roku 2030 (w porównaniu z 2019). Osiągnięcie tego celu będzie możliwe głównie dzięki ograniczeniu emisji CO2 w transporcie drogowym. Przewoźnik inwestuje w środki transportu, które pomagają oszczędzać paliwo i zmniejszać emisję zanieczyszczeń.

Transport drogowy jest najważniejszym obszarem działalności Omegi Pilzno – firma dysponuje taborem liczącym ok. 700 pojazdów ciężarowych. Inwestycje w rozwój taboru przyjaznego dla środowiska naturalnego są ze wszech miar pożądane – ich efekty już są widoczne, a z biegiem czasu będą jeszcze bardziej odczuwalne.

Za dwa lata – tylko Euro 6

Firma systematycznie odmładza park pojazdów samochodowych. W ostatnich dwóch latach udział w taborze starszych ciężarówek, spełniających normę Euro 5, spadł z 32,5% do 11%. W tym samym czasie odsetek nowoczesnych samochodów Euro 6 wzrósł z 67,5% do 80,4%. Dodatkowo do taboru dołączyły pojazdy zasilane skroplonym gazem ziemnym, które spełniają z nawiązką wymagania normy Euro 6, zwłaszcza jeśli chodzi o emisję tlenków azotu i cząstek stałych.


Dzisiaj 89% floty samochodowej przewoźnika stanowią pojazdy Euro 6, a do końca 2023 roku spółka planuje wykorzystanie wyłącznie ciężarówek spełniających normę Euro 6 lub wyższą. Warto dodać, że w tym roku zamówiono 75 ciągników siodłowych Volvo FH nowej generacji, spełniających najwyższą normę Euro 6D.

LNG – alternatywa ekonomicznie uzasadniona

W ostatnim kwartale 2019 roku Omega Pilzno jako pierwsza firma w Polsce dokonała jednorazowego zakupu 50 ciągników siodłowych zasilanych skroplonym gazem ziemnym – IVECO S-Way NP, które zasiliły tabor w 2020 r. Przewoźnik jest przekonany, że samochody zasilane gazem ziemnym są dzisiaj realną, ekonomicznie uzasadnioną alternatywą wobec odpowiedników z konwencjonalnym napędem. Coraz mniej uzasadniony staje się też argument mówiący o niedostatku infrastruktury tankowania paliw gazowych. Dodajmy, że jeszcze w tym roku tabor niskoemisyjnych ciągników siodłowych LNG zasili 10 najnowszych ciężarówek Volvo na gaz (w technologii HPDI).

Zarząd Omegi Pilzno bacznie przygląda się rozwojowi technologii i postępom we wprowadzaniu na rynek nowego paliwa bio-LNG. Przewoźnik wierzy w jego ekologiczny potencjał i przewiduje szybki rozwój. Biometan jest zaliczany do odnawialnych źródeł energii, ponieważ cykl jego produkcji i zużycia nie wiąże się z wytwarzaniem netto dwutlenku węgla. Obliczono, że ciężarówka spalająca biometan, w metodologii Well To Wheel, zapewnia ograniczenie emisji spalin porównywalne z 72 elektrycznymi samochodami osobowymi zasilanymi energią odnawialną.

Ekologiczne zestawy ciężarowe

Inwestycje w rozwój taboru pod kątem ekologii, a co za tym idzie – również ekonomiki transportu, nie ograniczają się do samochodów ciężarowych. Przewoźnik oferuje usługi przewozowe wykonywane odpowiednio skonfigurowanymi zestawami ciężarowymi. Taki "zielony" zestaw składa się z ciągnika zasilanego LNG oraz naczepy kurtynowej o obniżonej masie własnej lub naczepy chłodniczej z agregatem wykorzystującym do zasilania energię słoneczną. Do tego dochodzi optymalny dobór ogumienia charakteryzującego się obniżonymi oporami toczenia oraz monitoring jego zużycia. Uzupełnieniem tak skonfigurowanego zespołu pojazdów jest wykorzystanie systemów telematycznych do monitorowania środków transportu oraz kontroli zużycia paliwa.

Naczepy o obniżonej masie własnej

Omega Pilzno szeroko wykorzystuje naczepy kurtynowe marki Wielton o obniżonej o 700 kg masie własnej w stosunku do pojazdów standardowych. To "półmegi" z podwyższoną przestrzenią ładunkową, które mają liczne certyfikaty, w tym do przewozu napojów oraz XL. Ich eksploatacja umożliwia redukcję zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji do atmosfery – ciągnik z lżejszą naczepą jest oszczędniejszy w spalaniu. Jeśli jednak klient będzie chciał wykorzystać dodatkowe 700 kg na swoje towary, to i tak zyska na tym środowisko naturalne, gdyż w ramach jednego przewozu zostanie przetransportowany ładunek o większej wadze. Użytkowanie lekkich naczep przynosi dodatkową korzyść w postaci wydłużonej eksploatacji opon i hamulców, co także ma pozytywny wpływ na środowisko.

Chłodnie z panelami solarnymi

W 2021 r. firmową flotę zasiliło 30 naczep-chłodni wyposażonych w agregaty chłodnicze Thermo King Advancer A-400. Urządzenia mają w górnej części obudowy zamontowane panele solarne o mocy 50 W. Dzięki ładowaniu akumulatorów agregatu za pomocą energii słonecznej zużycie paliwa spada, co przekłada się na możliwość zaoszczędzenia ok. 760 litrów oleju napędowego rocznie przez pojedyncze urządzenie. Oznacza to również zmniejszenie o 30% emisji spalin, w tym cząstek stałych i CO2. Dzięki zastosowaniu paneli solarnych agregat działa o 16% krócej niż standardowy, co zmniejsza awaryjność urządzenia i wydłuża jego trwałość. Dodajmy, że sterownik agregatu z kolorowym wyświetlaczem ma intuicyjną obsługę i gwarantuje precyzyjną kontrolę temperatury w ładowni.

Opony o obniżonych oporach toczenia

Ważnym aspektem proekologicznych działań przewoźnika jest właściwy dobór opon do ciągników i naczep. Dzięki zastosowaniu na wszystkich osiach ogumienia Goodyear Fuelmax o obniżonych oporach toczenia pojedynczy zestaw 40-tonowy pracujący w ruchu dalekobieżnym może zmniejszyć emisję CO2 do 3,2 tony rocznie w porównaniu z konwencjonalnym.

Firma planuje wyposażenie opon „zielonych” zestawów w system monitoringu ciśnienia i temperatury Goodyear TMPS (Tyre Pressure Monitoring System). Dzięki informacjom i ostrzeżeniom wysyłanym przez TPMS można wydatnie ograniczyć czas jazdy na niedopompowanych oponach, które mają zwiększone opory toczenia, co wiąże się z dodatkowym zużyciem paliwa i emisją CO2, a także uniknąć przymusowych postojów pojazdów na drodze, związanych z awarią ogumienia. Oprócz zwiększenia przebiegu opon (wydłużenie ich cyklu życia) czy poprawy efektywności transportu można także liczyć na wzrost wskaźnika terminowości dostaw.

materiał własny etransport.pl
Fot. Omega Pilzno
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels