Raport analizuje stopień egzekwowania ograniczeń prędkości i zapinania pasów bezpieczeństwa, a także przepisów dotyczących prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu i korzystania z urządzeń mobilnych za kierownicą w latach 2010-2019 na terenie całej Europy. Z raportu wynika, że kontrole trzeźwości kierowców spadły w ośmiu krajach, a wzrosły w pięciu. Kolejne 13 krajów nie gromadzi nawet krajowych danych na temat liczby kontroli, co według ETSC utrudnia tym krajom śledzenie własnych postępów w kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ankieta przeprowadzona w roku 2018 wykazała, że tylko 23% Europejczyków spodziewa się kontroli trzeźwości podczas typowej podróży. Badania pokazują, że egzekwowanie przepisów jest skuteczne tylko wtedy, gdy ludzie mają wrażenie, że mogą zostać złapani. Nadmierna prędkość ma bezpośredni wpływ na prawdopodobieństwo i skutki kolizji, a mimo to jest nadal powszechna. Autorzy stwierdzili ogromne różnice między krajami jeżeli chodzi o egzekwowanie przestrzegania limitów prędkości. Szwecja ma 100 razy więcej fotoradarów na milion mieszkańców niż Czechy. Ogólnie rzecz biorąc, działania związane z egzekwowaniem prawidłowej prędkości rosną, przy czym liczba mandatów rośnie w 21 krajach, a spada w siedmiu.
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu wzywa UE do poprawy przepisów dotyczących transgranicznych działań w przypadku wykroczeń drogowych, ponieważ dane pokazują, że w niektórych krajach UE mniej niż połowa zagranicznych kierowców ukaranych mandatami faktycznie je opłaca. ETSC twierdzi, że nowe przepisy powinny zobowiązać kraje do podejmowania działań następczych w przypadku łamania prawa, a państwa członkowskie powinny podjąć więcej starań, aby pociągnąć do odpowiedzialności tych, którzy nie zapłacili mandatów.
W najbliższych miesiącach spodziewana jest propozycja UE w sprawie nowelizacji zasad dotyczących transgranicznego egzekwowania przepisów. ETSC chciałoby również zapoznać się z unijnymi wytycznymi dotyczącymi egzekwowania i sankcji, a także minimalnymi normami UE dotyczącymi sprzętu używanego w trakcie kontroli.
Raport wykazał, że procent kierowców zapinających pasy bezpieczeństwa różni się znacznie w poszczególnych krajach UE. Szczególnie niepokojące jest odsetek osób korzystających z tylnych pasów bezpieczeństwa. W Niemczech 99% pasażerów na tylnych siedzeniach zapina pasy, podczas gdy we Włoszech robi to tylko 11%. ETSC apeluje, aby we wszystkich nowych samochodach montowany był zaawansowany system przypominający pasażerom o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa. Od 2019 roku w nowych samochodach wymagane są systemy przypominające o zapięciu pasów tylnych, ale systemy te działają tylko wtedy, gdy pas zostanie odpięty podczas podróży.
Egzekwowanie przepisów dotyczących korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy również spadło w 14 krajach, a wzrosło tylko w 11, co jest niepokojącym trendem, biorąc pod uwagę, że smartfony zawierają teraz szereg aplikacji społecznościowych, które mogą rozpraszać uwagę kierowcy.
Źródło: ETSC
Utworzona: 2022-04-24