Wynajem krótkoterminowy wózków widłowych daje możliwość korzystania z pojazdów w czasie dostosowanym do indywidualnego zapotrzebowania, tj. przez kilka dni, tygodni czy miesięcy. Oczywistą zaletą takiej usługi jest możliwość uniknięcia obciążenia finansowego związanego z zakupem nowych pojazdów, które miałyby być użytkowane tylko przez część roku. To popularne rozwiązanie w branżach charakteryzujących się dużą sezonowością – tak jak m.in. branża napojów tłumaczy Eliza Świętochowska, Dyrektor Działu Wynajmu STILL Polska.Jakiego rodzaju wózki stosowane są najczęściej?
Mocne czołowe wózki elektryczne z podwójnymi widłami
Ze względu na swoją uniwersalność i możliwość dostosowania do jednoczesnej obsługi kilku palet z napojami, do najchętniej stosowanych rozwiązań należą wózki czołowe z przeciwwagą – w ostatnich latach najczęściej elektryczne. Swoją - liczącą niemal 70 pojazdów flotę - w oparciu o tego typu rozwiązania zmodernizował położony pod Pragą zakład Coca-Cola HBC. Trzon logistycznego parku maszynowego stanowią wózki STILL RX 60 o udźwigu od 3 do 5 ton, a jej uzupełnienie – lżejsze modele RX 20-16 i RX 20-18 (odpowiednio o udźwigu 1,6 i 1,8 t) oraz przydatne w kompletacji wózki unoszące i podnośnikowe. Pojazdy pozyskano w oparciu o leasing operacyjny z umową Full Service, będącą także zazwyczaj elementem umów najmu.Przedsiębiorcom wynajmującym maszyny najczęściej oferowana jest w ramach jednej umowy pełna obsługa serwisowa. Dzięki temu, nie trzeba uwzględniać w budżecie dodatkowych kosztów związanych z przeglądami i naprawami relacjonuje Dyrektor Działu Wynajmu STILL Polska.Pomysł na obsługę ładunków podobny do tego zastosowanego w zakładzie Coca-Coli miał niemiecki browar Westerwald. Mając na uwadze ergonomię pracy operatorów, ochronę środowiska i przejście na zielone źródła energii, w magazynie wyrobów gotowych wdrożono wózki elektryczne STILL RX 60-50 o udźwigu do 5 t z podwójnymi, hydraulicznie wyciąganymi w przód widłami. Podobne rozwiązania są dostępne także we flotach wynajmu.
Zaletą wynajmu krótkoterminowego jest swoboda doboru dodatkowego osprzętu, dokładnie odpowiadającego specyfice funkcjonowania firmy w danym okresie. Do dyspozycji klientów zainteresowanych wózkami z przeciwwagą oddajemy na przykład widły o niestandardowych długościach, pozycjonery czy podwójne paletyzery. Koszt wynajmu maszyny zależy oczywiście od jej typu, ale ceny stanowią ułamek zakupu urządzenia. Zaczynają się już od kilkuset złotych miesięcznie dodaje Świętochowska.W Westerwald czołowe wózki z podwójnymi, wyciąganymi widłami wykorzystuje się przede wszystkim do sztaplowania, załadunku i rozładunku. Są one w stanie jednocześnie podnosić dwie wypełnione kratami piwa palety na znaczne wysokości i efektywnie pobierać je i odkładać. Uzupełnieniem floty w Westerwald są mniejsze, bardziej kompaktowe elektryczne wózki czołowe STILL RX 60-25.
A co, gdy wózkami nie ma komu jeździć? - automatyzacja logistyki producenta soków
Jeśli natomiast problemu w poradzeniu sobie ze szczytami logistycznymi nie stanowi brak odpowiednich urządzeń, a raczej brak kadr, które mogłyby nimi sterować, warto rozważyć częściową lub całkowitą automatyzację transportu wewnętrznego. Na takie rozwiązanie zdecydował się jeden z wiodących producentów soków owocowych na niemieckim rynku, firma Güldenkron. W mieście Nistertal wzniesiono na jej użytek centrum logistyczne zintegrowane z wytwórnią soków. Pozwala ono na efektywną kosztowo obsługę 10 tysięcy miejsc paletowych i łatwą rozbudowę w przyszłości. Magazyn miał umożliwiać transport wszystkich typów opakowań opuszczających linię produkcyjną – butelek, kartonów i pojemników typu bag-in-box. Dążąc do minimalizacji długofalowych kosztów składowania, zdecydowano się na wdrożenie systemu pojazdów autonomicznych. Obsługę scyfryzowanego w oparciu o system WMS magazynu wysokiego składowania powierzono czterem wózkom systemowym VNA serii STILL MX, wykorzystującym magnetyczne punkty nawigacyjne. Rozwiązanie gwarantuje bezpieczną jazdę w wąskich alejkach oraz sprawne pobieranie i odkładanie ładunków na wysokości do 15 metrów. Zadania transportu poziomego realizowane są natomiast przez automatyczne wózki podnośnikowe z nawigacją laserową, niewymagające montażu nitek indukcyjnych w posadzce obsługiwanych obszarów. W Güldenkron wózki tego typu dostarczają towary do położenia na regałach oraz pobierają je do stref załadunku, w których czekają ciężarówki.Źródło: STILL