Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Sprytna i efektywna, choć trochę zaskakująca dostawa 'ostaniego kilometra'

Utworzona: 2024-05-05


Koncepcja logistyczna firmy Mercedes-Benz Vans umożliwia dostawy „ostatniego kilometra” przy zerowej lokalnej emisji CO2. Pomysłowo połączono elektryczny pojazd dostawczy i elektryczny rower towarowy, aby stworzyć jednolity łańcuch dostaw.

Mercedes-Benz Vans pokazuje, jak zrównoważony rozwój w transporcie miejskim może wyglądać w przyszłości. Rozwiązania techniczne zastosowane w eSprinterze nazwanym SUSTAINEER (od SUSTAINABILITY PIONEER - Pionier Zrównoważonego Rozwoju) zostały zaprojektowane z myślą o możliwości produkcji seryjnej, aby umożliwić ich zastosowanie w pojazdach przyszłych generacji. Wszystkie innowacje są na bieżąco oceniane, optymalizowane i uzupełniane o nowe koncepcje.

Innowacyjna koncepcja logistyczna dla wielu branż

W tej koncepcji eSprinter jest mobilnym mikromagazynem. Auto dostarcza paczki w specjalnych kontenerach rowerom e-cargo berlińskiego producenta ONOMOTION, które dowożą je pod drzwi odbiorcy końcowego. Przeładunek towaru zajmuje zaledwie kilka minut. Dzięki temu eSprinter nie ma długich przestojów i może od razu kontynuować trasę do następnego roweru lub sam dostarczyć towar. Równoległe dostawy za pomocą rowerów towarowych i bateryjno-elektrycznych samochodów dostawczych są bardzo wydajne i szybkie zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich. Innowacyjna koncepcja logistyczna sprawdza się w wielu branżach – od usług kurierskich, po duże piekarnie, sprzedawców odzieży roboczej i tekstyliów firmowych, czy dostawców żywności.

Elektryczny tandem odciąża drogi i skraca czas dostaw

Przesyłki można wstępnie odebrać w centrum logistycznym zgodnie z grafikiem dostawy i załadować do wymiennych kontenerów na kółkach ONOMOTION. Elektryczny van transportuje je następnie do punktu przekazania, gdzie ładuje się je na elektryczny rower towarowy. Specjalne kontenery na kółkach oferują pojemność przekraczającą 2 metry sześcienne i ładowność do 200 kg. Można je elastycznie konfigurować pod kątem różnych zastosowań, np. dostarczania przesyłek. Mercedes-Benz SUSTAINEER jest wyposażony w specjalny podnośnik do kontenerów na rolkach, który działa hydraulicznie i może być sterowany elektronicznie za pomocą ręcznego nadajnika. Dzięki temu kontenery można załadować i rozładować szybko, bezpiecznie i bez wysiłku. Do nowego eSprintera, furgonu z wysokim dachem, zmieszczą się dwa kontenery, zostawiając nadal wystarczająco dużo miejsca na transport dodatkowych, mniej poręcznych towarów na regałach. Dostęp do systemu regałów jest możliwy w każdej chwili, nawet kiedy kontenery są załadowane, poprzez prawe tylne drzwi.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem.


Samochód dostawczy zatrzymuje się w określonych punktach na swojej trasie i przenosi kontenery na rower e-cargo ONO: kontener jest wsuwany do przestrzeni załadunkowej roweru i łączony z nią. Oznacza to brak czasochłonnego przeładowywania poszczególnych paczek. Nie ma też potrzeby wynajmowania tymczasowego magazynu, ponieważ eSprinter pełni funkcję mikromagazynu. Może po kilku minutach kontynuować jazdę, aby dostarczyć ładunek do kolejnego roweru ONO w innej lokalizacji lub zawieźć towar wielkogabarytowy bezpośrednio do odbiorców. Dlatego też eSprinter ma znacznie mniej punktów dostaw i przestojów niż w przypadku samodzielnej pracy. W krótszym czasie auto wraca do centrum logistycznego i może szybciej wyruszyć w kolejną trasę. Zmniejsza to natężenie ruchu i odciąża infrastrukturę. Rezygnując z mikrowęzłów, dostawcy usług kurierskich mogą dostarczać więcej przesyłek dziennie, skracając czas doręczenia i oczekiwania na nie, a tym samym obniżając koszty. Rozpoczęte zostały już wstępne rozmowy z firmami kurierskimi, aby w dalszym rozwoju tej koncepcji uwzględnić indywidualne potrzeby branży.

Dlaczego rower towarowy?

Osoba prowadząca rower e-cargo siedzi w odpornej na warunki atmosferyczne kabinie i może jechać ścieżkami rowerowymi do dowolnego punktu, bez konieczności szukania miejsca parkingowego. Dzięki temu, że przesyłki są pakowane zgodnie z kolejnością ich dostarczania odbiorcom, nie ma konieczności wyszukiwania ani przestawiania paczek.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem.


Elektryczny rower towarowy ma zasięg do 25 km, a akumulator o pojemności 1,4 kWh umożliwia wspomaganie ruszania z prędkością do 6 km/h. Wymienna bateria na pokładzie, którą można zamontować w ciągu kilku sekund, podwaja zasięg. Ładowanie możliwe jest poprzez standardowe gniazdko z uziemieniem. Dodatkową zaletą rozwiązania jest to, że na rower towarowy nie jest wymagane prawo jazdy. Uelastycznia to planowanie obsługi dostaw i ułatwia poszukiwanie nowych pracowników. Ponadto rower e-cargo wymaga znacznie mniej miejsca w ruchu niż samochód, co może skutkować zwiększoną akceptacją transportu dostawczego, zwłaszcza w mieście.

Oszczędne ogrzewanie i klimatyzacja tylko obszaru wokół kierowcy

Na pokładzie SUSTAINEERA zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań dla przyszłego transportu „ostatniego kilometra”. Część z nich przechodzi już intensywne testy z myślą o ewentualnej produkcji seryjnej, np. połączenie ogrzewania blisko ciała i klimatyzacji strefowej. Seria testów w komorze klimatycznej w Sindelfingen wykazała, że rozwiązanie znacznie zmniejsza ilość energii potrzebnej do ogrzania kabiny eSprintera, co ma pozytywny wpływ na zasięg pojazdu elektrycznego. Ponieważ ogrzewany jest tylko obszar wokół kierowcy, a nie całe wnętrze, wentylator klimatyzacji może pracować na niskim poziomie. W razie potrzeby klimatyzacja wstępnie chłodzi lub ogrzewa pojazd podczas procesu ładowania, dzięki czemu akumulator jest w pełni naładowany już na początku trasy. Ma to również pozytywny wpływ na zasięg.

Filtr modułu przedniego redukuje cząstki stałe o 55%

Kolejnym obiecującym rozwiązaniem jest filtr cząstek stałych zintegrowany z modułem przednim, opracowany we współpracy z firmą MANN+HUMMEL. Został zaprojektowany w celu dalszej redukcji emisji cząstek stałych powstających w wyniku zużycia opon, hamulców i tarcia asfaltu. W trwającym ponad rok projekcie pilotażowym innowacyjny filtr potwierdził swoją skuteczność w praktyce. Österreichische Post w Grazu wyposażyła w niego dwa eSprintery, które przez ponad rok przejechały łącznie ok. 36 500 km. Filtr modułu przedniego kompensował emisję cząstek stałych o wielkości do 10 mikrometrów (PM10) w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu o 55%, gdy wentylator pracował nieprzerwanie podczas postoju pojazdu, ładowania i jazdy z prędkością poniżej 35 km/h. Analiza wykazała, że 35% przefiltrowanych cząstek stałych PM10 było emitowanych bezpośrednio przez pojazdy, a 61% pochodziło ze ścierania nawierzchni. Skuteczność filtracji wzrasta w środowiskach o większym zanieczyszczeniu. Oznacza to, że na obszarach miejskich o gorszej jakości powietrza można odfiltrować jeszcze więcej cząstek stałych.

Wszystkie rozwiązania techniczne obecne w modelu SUSTAINEER zostały zaprojektowane z myślą o możliwości zastosowania ich w produkcji seryjnej w przyszłych autach dostawczych Mercedes-Benz. Należą do nich także panel słoneczny na dachu i komponenty wykonane z materiałów z recyklingu.

Źródło: Mercedes-Benz Vans
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels