Kluczowe rozwiązania technologiczne:
🚩 zastosowanie elektrycznych pieców zasilanych zieloną energią,
🚩 zastąpienie propanu wodorem jako bezemisyjnego źródła ciepła,
🚩 systemy odzysku i ponownego wykorzystania ciepła,
🚩 inteligentne zarządzanie energią z użyciem AI.
Nowością są również trzy innowacyjne rozwiązania w zakresie magazynowania energii, które mają pomóc w bilansowaniu zużycia w zakładzie:
◾ „Bateria żelazna” – wykorzystująca piece jako rezerwuary ciepła na czas szczytowego zapotrzebowania,
◾ „Bateria wodorowa” – umożliwiająca sezonowe magazynowanie energii przy użyciu zielonego wodoru,
◾ „Bateria wodna” – oparta na odzysku ciepła z wody używanej w procesach produkcyjnych.
To ważny krok na drodze do osiągnięcia zerowej emisji netto. Łączymy elektryfikację z cyfryzacją i magazynowaniem energii, co daje ogromne możliwości redukcji śladu węglowego w produkcji przemysłowej komentuje Rickard Lundberg, wiceprezes ds. produkcji układów napędowych w Volvo.Projekt jest wspierany przez Komisję Europejską, a także organizacje partnerskie: Skövde Energi oraz AI Sweden. Prace poprzedziło studium wykonalności sfinansowane w ramach inicjatywy Advanced Digitalization koordynowanej przez szwedzką agencję Vinnova.
Źródło: Volvo