Samochody ciężarowe
Nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t przybyło w czerwcu 3513 szt., co oznacza wynik lepszy o 9,1% niż rok wcześniej w tym samym miesiącu (+292 szt.) oraz większy niż w maju br. o 40,6% (+1014 szt.). Analitycy zwracają uwagę, że rynek samochodów ciężarowych jest w kryzysie od września 2023 r. W kwietniu br. nastąpiło lekkie odbicie (+11%), które powtórzyło się w czerwcu. Miniony miesiąc kończył kwartał i to "przyśpieszenie" rejestracji może być tego efektem. Tym bardziej, ze pogorszyły się nastroje wśród menagerów w ciężkim transporcie drogowym – krajowym i zagranicznym. Indeks S&P Global Poland Manufacturing PMI w czerwcu 2025 r. spadł do poziomu 44,8 pkt. w porównaniu z wynikiem 47,1 pkt. w poprzednim badaniu. Znaczne osłabienie nastrojów menagerów wiąże się z pogorszeniem warunków biznesowych.Na skok całej kategorii samochodów ciężarowych wpływ miał wzrost rejestracji ciągników samochodowych – ta zasadnicza grupa drugi raz po kwietniu br. zwiększyła się po spadkach trwających od września ub.r. Osiągnęły one najwyższy w historii poziom rejestracji wynoszący 2586 szt. (+19,4%), natomiast w grupie podwozi zanotowano w czerwcu br. spadek o 12,1% (-927 szt.). W porównaniu z majem liczba ciągników, stanowiących 74% rynku, wzrosła o 45,2% (+805 szt.), natomiast podwozia ciężarowe i specjalne wzrosły o 29,1% (+209 szt.).
Ranking ciężarowych marek
Od początku roku zarejestrowano 15 022 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Rynek zmniejszył się o 3,3% r/r. W ogólnym rankingu marek w okresie styczeń-czerwiec kolejność była następująca:1. Volvo Trucks – 3242 szt. (+21%);
2. Scania – 3134 szt. (-14%);
3. DAF – 2383 szt. (+18%);
4. MAN – 2123 szt. (-4%);
5. Mercedes-Benz – 1805 szt. (-25%);
6. IVECO – 1041 szt. (-35%);
7. Renault Trucks – 968 szt. (+56%);
8. Ford Trucks – 134 szt. (-9%).
Wśród 10 976 ciągników siodłowych, których liczebność w porównaniu z 2024 rokiem zmniejszyła się o 155 sztuk (-1,4%), ranking marek ukształtował się następująco:
1. Volvo – 2723 szt. (+25%);
2. Scania – 2576 szt. (-16%);
3. DAF – 2048 szt. (+20%).
Natomiast w segmencie podwozi (4046 szt., -8,3% r/r) na rynku dominowały:
1. IVECO – 850 szt. (21% udziału);
2. MAN – 731 szt. (18% udziału);
3. Mercedes-Benz – 617 szt. (17% udziału).
W grupie pojazdów ciężkich (dmc ≥16t), stanowiących ponad 91% rynku, liderami są:
1. Volvo – 3234 szt. (+21% r/; 24% udziału);
2. Scania – 3144 szt. (-14%; 23% udziału);
3. DAF – 2343 szt. (+19%; 17% udziału).
Samochody dostawcze
W grupie samochodów dostawczych do 3,5 tony w czerwcu br. przybyło 5949 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 11,6% r/r (-780 szt.) . W porównaniu z rezultatem z maja br. rynek samochodów dostawczych był większy o 652 sztuki (+12,3%). Od początku roku do czerwca włącznie przybyło 33 068 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, co oznacza niewielki wzrost o 0,6% r/r (+183 szt.).W całym półroczu ranking marek w kategorii aut dostawczych wyglądał tak:
1. Toyota – 5557 szt. (+54% r/r, 16,8% rynku);
2. Ford – 5535 szt. (+23%);
3. Renault – 4906 szt. (-29%);
4. Volkswagen – 3524 szt. (+16%);
5. Fiat – 3339 szt. (-11%).
Oto ranking najpopularniejszych modeli w pierwszym półroczu br.:
1. Renault Master – 3227 szt.;
2. Fiat Ducato – 2359 szt.;
3. IVECO Daily – 2135 szt.;
4. Toyota Proace City – 2119 szt.;
5. Ford Transit - 2051 szt.
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego