Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

W czasie kryzysu nawet Mercedesem zbierają 'cukier'

Utworzona: 2022-08-11


W ramach partnerstwa z brazylijskim producentem dla rolnictwa, firmą Grunner, spółka Mercedes-Benz do Brasil przygotowała wersję modelu Axor skonfigurowaną do zautomatyzowanych prac żniwnych. Do końca tego roku ok. 640 sztuk tego modelu zostanie przekazanych firmie Grunner w celu ich modyfikacji.

Axor, który sprawdził się na rynku brazylijskim (od 2019 roku jest wykorzystywany przy zbiorach trzciny cukrowej) jest wyposażony w rozwiązania techniczne, które umożliwiają jazdę zautomatyzowaną. Ciężarówka samodzielnie kontroluje prędkość i utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego, a także podlega sterowaniu wzdłużnemu i bocznemu. Chociaż kierowca przez cały czas ma kontrolę nad pojazdem, jego ręce nie muszą stale spoczywać na kierownicy. Oprócz funkcji jazdy zautomatyzowanej, Axor ma dodatkową oś przednią, zwiększony odstęp między oponami podwójnymi oraz anteny do odbioru sygnału satelitarnego.


Przed rozpoczęciem eksploatacji pojazdu na plantacjach trzciny na komputerze wyznacza się trasę przejazdu z dokładnością do centymetra. Zautomatyzowany przejazd jest kontrolowany za pomocą tempomatu, odbiornika GPS i georeferencji. Axor współpracuje z kombajnem do zbioru trzciny cukrowej, który również porusza się w trybie automatycznym i przekazuje zebraną trzcinę bezpośrednio na nadwozie ciężarówki. Średnia prędkość ruchu wynosi około 6 km/h. Po napełnieniu skrzyni ładunkowej kierowca ponownie przejmuje kontrolę nad ciężarówką.

W porównaniu z konwencjonalnym zestawem z ciągnikiem można osiągnąć znaczne korzyści pod względem zużycia paliwa, środków smarnych oraz kosztów serwisowania. Precyzyjnie wyznaczone trasy również zwiększają produktywność: pojazd może zebrać około dwa razy więcej w tym samym czasie dzięki wyższym średnim prędkościom roboczym.

Ze względu na wykorzystanie technologii Grunnera dostosowanej do prac żniwnych zautomatyzowane Axory nie są częścią dwutorowej strategii jazdy autonomicznej, jaką realizuje koncern Daimler Truck. W sektorze transportu ciężarowego technologia jazdy autonomicznej (SAE Level 4) jest realizowana w Stanach Zjednoczonych poprzez firmę Torc Robotics, niezależną spółkę-córkę koncernu. Rozwiązanie opracowane w ramach tego partnerstwa ma być wykorzystywane w ruchu autostradowym między centrami dystrybucji. Jednocześnie Daimler Truck współpracuje z firmą Waymo, aby wdrożyć technologię jazdy autonomicznej w modelu Freightliner Cascadia, która ma być dostępna w USA w nadchodzących latach.

Źrodło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels