Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Będzie podatek od pojazdów spalinowych i wyższa opłata rejestracyjna

Utworzona: 2022-06-08


Nasz Krajowy Plan Odbudowy - zaakceptowany przez Komisję Europejską - ma wspierać gospodarkę po pandemii. Dziś - choć pod pewnymi warunkami - już jest zatwierdzony przez Komisję Europejską. Warto wiedzieć, iż wśród wielu ważnych zapisów znalazła się tam zapowiedź wprowadzenia nowego podatku od powiadania aut spalinowych i podwyższenia opłat za ich zarejestrowanie.

Pojazdy spalinowe. Do Krajowego Planu Obudowy (KPO) trafiła zapowiedź wprowadzenia nowego podatku. Podatku od posiadania pojazdu spalinowego, podwyższona ma być opłata za ich zarejestrowanie. Przypomnimy, średni wiek aut poruszających się to naszych drogach to ponad 15 lat. I właśnie te pojazdy emitują znaczące ilości CO2. I to właśnie one mają być wyeliminowane. Podatek ma być gotowy w drugim kwartale 2026 r., a dochody z niego mają zasilić rozwój niskoemisyjnego transportu w miastach i na terenach wiejskich. Na razie wysokość tego podatku nie jest jeszcze znana. Już w czwartym kwartale 2024 r. gotowe mają być przepisy, które podniosą opłaty za rejestrację pojazdów spalinowych. Wysokość opłaty ma zależeć od poziomu emisji CO2. Te opłaty także maja wspierać rozwój transportu niskoemisyjnego. Analogiczne rozwiązania już mają Czesi i Węgrzy, gdzie wprowadzono podatek ekologiczny zależny od standardu emisji spalin, a także Słowacy obciążani są w zależności od wieku auta. Czy - jak oceniają analitycy branży - dla wielu mieszkańców Polski elektromobilność obłożenie wysoką daniną ich 20-letnich aut będzie prowadziła do wykluczenia komunikacyjnego?

Pojazdy elektryczne. Rząd pracuje nad zachętami do zakupu aut elektrycznych. Tu obok dotychczasowych rządowych dopłat przy zakupie elektryka, przywilejami w korzystaniu buspasów czy parkingów, mają pojawić się np. zasady przyspieszonej amortyzacji. Choć ty ostatnich działaniach mówi się tymczasem niewiele. Dziennik „Rzeczpospolita” podsumowuje: - Rząd nie wyjaśnia, jak chce skłonić posiadaczy kilkunastoletnich diesli do przesiadki na elektryka. (…) Poza ogólnikową zasadą zapisaną w KPO - „zanieczyszczający płaci” - rząd nie wyjaśnia, jak będzie chciał zmusić posiadaczy kilkunastoletnich diesli do przesiadki na elektryka. Propozycje są. Np. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych sugeruje premię za wyrejestrowanie i złomowanie starego auta oraz akcyzę opartą na parametrach ekologicznych.

W propozycji przepisów nie ma, konkretnych wysokości opłat także nie ma, jednak już ta konkretna rządowa deklaracja. Bezsprzecznie to tendencja najbliższych lat - pewne, że używanie auta spalinowego będzie coraz droższe.

Źródło: Prawo Drogowe
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels