Wprowadzenie elektrycznych pojazdów ciężarowych do transportu regionalnego stanowi kamień milowy dla nas i naszych partnerów. Obecnie poszerzamy ofertę, stwarzając nowe możliwości dla szerokiego grona klientów i całego ekosystemu transportowego. Nasze pojazdy stanowią część rozwiązania, którego oczekuje branża transportowa w związku z elektryfikacją
– komentuje Christian Levin, prezes i dyrektor generalny firmy Scania.
Pojazdy BEV nowej generacji opierają się na klasycznych podstawach szwedzkiego producenta, takich jak modułowość, zrównoważony rozwój i ekonomika eksploatacji, z potencjałem dorównującym, a nawet przekraczającym to, czego można oczekiwać od konwencjonalnych ciężarówek. Nowym pojazdom towarzyszy wsparcie w obszarze serwisu i usług, które czynią ofertę kompletną, łącznie z zapleczem ładowania, finansowaniem, ubezpieczeniem i obsługą serwisową.
Włączenie tych rozwiązań do naszego portfolio to ważna zmiana dla klientów, którzy chcą być częścią elektryfikacji transportu. Ułatwiamy ją, uwzględniając takie wartości, jak bliskie partnerstwo i zeroemisyjność. Oferta pojazdów elektrycznych Scania stale rozwija się. Dzięki wzbogaceniu naszego portfolio, w którym znajdują się hybrydy i pojazdy BEV do dystrybucji miejskiej, wprowadzone na rynek w 2020 roku, możemy obecnie zaoferować klientom zrównoważone i szerokie portfolio rozwiązań o zerowej emisji
– podkreśla Fredrik Allard, starszy wiceprezes i dyrektor ds. elektryfikacji w Scania.
Elektryczne samochody ciężarowe nowej generacji stanowią doskonałe rozwiązanie na regionalnych trasach. Zasięgi różnią się w zależności od masy i konfiguracji pojazdu oraz topografii terenu, na którym jest wykonywany transport. Zasięg ciągnika w konfiguracji osi 4x2 z sześcioma akumulatorami może sięgać do 350 km między każdym ładowaniem, jeśli zestaw porusza się ze średnią prędkością 80 km/h na autostradzie. Moc ładowania wynosi do 375 kW, co oznacza, że godzina ładowania zwiększa zasięg o 270 do 300 km.
Najlepsze dla tego typu rozwiązań są stałe trasy, które obejmują zaplanowane ładowanie w zajezdni lub miejscu docelowym. Możliwość ładowania podczas obowiązkowego 45-minutowego odpoczynku kierowcy zwiększa zasięg operacyjny ciężarówki.
Nowe Scanie BEV mogą być zamawiane w konfiguracji: ciągnik 4x2 lub podwozie 6x2*4. Ciągnik 4x2 wymaga rozstawu osi 4150 mm do montażu sześciu akumulatorów i w tym przypadku producent bazuje na europejskich przepisach dotyczących zwiększonych wymiarów pojazdów. Istnieje możliwość wyspecyfikowania pojazdu o całkowitej masie zestawu do 64 ton, zgodnego z typową kombinacją nordycką.
To, co stoi między nami, a przestawieniem się na system transportu wolny od paliw kopalnych, oparty na rozwiązaniach zelektryfikowanych, to kompleksowa infrastruktura do ładowania, ale tu również widzimy duży postępDostępność rozwiązań do ładowania jest kluczowa dla europejskich klientów, którzy chcą zacząć inwestować w pojazdy typu BEV na większą skalę. Scania nawiązała już współpracę z globalnymi partnerami w tym obszarze, dlatego może oferować kompleksowe rozwiązania w zakresie ładowania.
– dodaje Christian Levin.
Źródło: Scania