Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Miejsce, gdzie tworzy się przyszłość transportu

Utworzona: 2022-07-06


W ciągu pierwszych 12 miesięcy od powstania innowacyjnego centrum eMobility Center w głównym zakładzie MAN Truck & Bus firma wypuściła 20 prototypów ciężarówki elektrycznej o dużej ładowności, testując funkcjonowanie mieszanej produkcji seryjnej pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych.

Pod koniec maja w Berlinie odbyły się pierwsze jazdy testowe eTruck. Do tej pory w zakładzie w Monachium 1700 pracowników zostało przeszkolonych w zakresie technologii elektrycznej. Już w momencie otwarcia Centrum Mobilności Elektrycznej w połowie czerwca 2021 r. było jasne, że to miejsce, gdzie tworzy się przyszłość: był to wyraźny sygnał do rozpoczęcia modernizacji zakładu w ramach transformacji oraz przygotowań do uruchomienia seryjnej produkcji ciężarówek elektrycznych.


eTruck o dużej ładowności ma zjechać z linii produkcyjnej na początku 2024 r. Dlatego już teraz szkolimy pracowników w zakresie technologii wysokiego napięcia i uelastyczniamy naszą produkcję w naszym głównym zakładzie w Monachium mówi Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus, w pierwszą rocznicę powstania eMobility Center w Monachium.
Seryjna produkcja ciężarówek elektrycznych wymaga nowych procesów produkcyjnych. W porównaniu z pojazdem z napędem konwencjonalnym, ciężarówka elektryczny różni się obecnością nowych komponentów, takich jak akumulator elektryczny i silnik, a także komponentów i kabli wysokiego napięcia. Ponadto w przyszłości na tej samej linii produkcyjnej będą produkowane zarówno pojazdy konwencjonalne i akumulatorowe, aby zapewnić jak najlepsze wykorzystanie możliwości produkcyjne zakładu w Monachium. To duże wyzwanie dla maszyn i technologii, ale także dla pracowników, z czego zdaje sobie sprawę Thorsten Campehl, kierownik zakładu w Monachium:

Musimy przekonać ludzi do transformacji i wspierać ich w procesie tych fundamentalnych zmian powiedział przedstawiciel MAN.
Do końca 2023 r. wszyscy pracownicy zatrudnieni w produkcji samochodów ciężarowych w Monachium mają posiadać kwalifikacje do produkcji seryjnej ciężarówek elektrycznych.

W przypadku złożonej produkcji mieszanej od samego początku celem jest opracowanie modułowych komponentów, w szczególności podwozia i okablowania, które mogą być wykorzystywane w obu typach napędu, umożliwiając montaż konwencjonalnego silnika spalinowego i skrzyni biegów lub modułów akumulatorowych i elektrycznych na jednej linii. Innowacyjna koncepcja ma na celu opracowanie niezbędnych procesów dla przyszłej produkcji seryjnej bezpośrednio podczas wytwarzania pierwszych pojazdów prototypowych, a jednocześnie prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie stosowania nowych technologii. Jednocześnie wymagania dotyczące późniejszej produkcji seryjnej można od samego początku uwzględniać w pracach rozwojowych dotyczących pojazdu. Specjaliści z Centrum Mobilności Elektrycznej, montażu seryjnego i Akademii MAN, a także eksperci ds. rozruchu, projektanci i planiści procesów współpracują ze sobą, aby nowe samochody ciężarowe były jak najszybciej gotowe do produkcji seryjnej dzięki sprawdzonej wiedzy i innowacyjności. W tym celu poszczególne przepływy pracy i etapy procesowe są mapowane z najwyższą dokładnością, a wszelkie niezbędne korekty są wprowadzane i wdrażane bezpośrednio przez inżynierów projektujących pojazdy. Pierwsza niewielka seria ciężarówki elektrycznej ma zjechać z normalnej linii produkcyjnej już pod koniec 2023 roku, aby następnie zostać wykorzystana w praktycznej eksploatacji u wybranych klientów od początku 2024 roku.


Podczas majowej prezentacji na terenie byłego berlińskiego lotniska Tempelhof w Berlinie, firma MAN po raz pierwszy zorganizowaną publiczny przejazd jednego z pierwszych prawie produkcyjnych prototypów w obecności niemieckiego federalnego ministra ds. cyfryzacji i transportu, dr. Volkera Wissinga. Szczególną cechą techniczną pionierskiego pojazdu elektrycznego jest możliwość ładowania megawatowego: dzięki wysokiej mocy i krótkiemu czasowi ładowania, nowa ciężarówka elektryczna nadaje się do ciężkiego transportu dalekobieżnego o dziennym zasięgu od 600 do 800 km. Przy niskich kosztach eksploatacji i najlepszemu bilansowi energetycznemu, akumulatorowe pojazdy elektryczne stanowią najbardziej odpowiednie rozwiązanie dla przyszłych bezemisyjnych flot pojazdów użytkowych.

Źródło i zdjęcia: MAN Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels