Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA
MaWo Group

Co z transportem do Rosji i na Białoruś?
Utworzona: 2022-06-24

Skutki wojny na Ukrainie odczuwa cała gospodarka, w tym również branża transportowa. Oprócz kwestii paliwa, kierowców, sytuacja w tym kraju oraz sankcje wymierzone przeciw Rosji i Białorusi powodują niemal brak możliwości przewozów za wschodnią granicę Polski.

REKLAMA
Jak informuje MaWo Group, przed 24 lutym br., czyli rozpoczęciem wojny około 2000 firm zajmowało się transportem do Rosji. Na podstawie analiz wydanej liczby zezwoleń, w 2021 r. do Białorusi lub przez ten kraj tranzytem jeżdżono około 200 000 razy, do Rosji około 180 000 razy. Obecna sytuacja nie pozwala pracować polskim przewoźnikom drogowym w tych krajach, a dalsze perspektywy również wyglądają bardzo pesymistycznie. W związku z tym przedsiębiorcy muszą dokonać strategicznych zmian biznesowych.

Część polskich przewoźników drogowych, szczególnie tych mniejszych, zajmuje się tylko transportem, więc chcąc pozostać w biznesie, powinni zmienić destynację przewozów. Podobne rozważania prowadzą zresztą niektóre podmioty działające w Europie Zachodniej – ze względu na Pakiet Mobilności. Jednak warto pamiętać, że w tym drugim przypadku podobne głosy słyszano już choćby po wprowadzeniu niemieckiego MiLoG-a, a nasze rodzime podmioty poradziły sobie z tą i innymi „przeszkodami”.

Zdaniem Mariusza Frąca, prezesa zarządu MaWo Group, zmiana kierunku dla firmy transportowej nie jest wcale takie proste. Jednak polscy przewoźnicy niejednokrotnie pokazali, że radzą sobie z wielkimi przeciwnościami. Według obserwacji Pakiet Mobilności nie wyrządził wielkiej szkody przedsiębiorcom. Dużo gorzej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o zmiany w Ustawie o czasie pracy kierowcy. Zmiany w rozliczaniu delegacji kierowców pracujących w transporcie międzynarodowym spowodowały znaczny wzrost kosztów prowadzenia firmy przewozowej w Polsce. To zmusiło wiele podmiotów do przeniesienia działalności do Czech i Niemiec, bowiem naruszeniu uległy budżety przewoźników. Najgorsze było tempo wprowadzenia nowych regulacji. Rząd nie dał w ogóle czasu na przygotowanie się do innej rzeczywistości i na negocjacje stawek z kontrahentami. Pełna część materiału poniżej.

Do ulubionych MaWo Group
Photo by Josh Hild from Pexels