Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Regularne używanie marihuany zwiększa ryzyko wypadków drogowych

Utworzona: 2022-08-28


Konopie indyjskie i wytwarzane z niej produkty zawierają aktywny składnik tetrahydrokannabinol (THC), który działa psychoaktywnie na cały centralny układ nerwowy i oddziałuje na wszystkie zmysły człowieka.

Nie należy tego lekceważyć. Użytkownicy produktów wytwarzanych z konopi indyjskich, którzy prowadzą pojazd silnikowy po zażyciu substancji psychoaktywnej, z jednej strony zagrażają bezpieczeństwu drogowemu, a z drugiej ich zdolność do prowadzenia pojazdów pozostaje pod znakiem zapytania mówi dr Thomas Wagner, psycholog ruchu i kierownik działu certyfikowanych ośrodków oceny sprawności kierowców w DEKRA w Niemczech.
Dotyczy to jeszcze bardziej przypadków częstego lub regularnego spożywania marihuany. Kwestia ta jest jednym z tematów zaakcentowanych w tegorocznym raporcie bezpieczeństwa drogowego DEKRA.

Statystyki zawarte w raporcie na temat narkotyków i uzależnień opublikowanym przez niemieckie ministerstwo zdrowia dają do myślenia. Według raportu, 10% młodzieży w Niemczech w wieku od 12 do 17 lat, 42,5% młodych dorosłych w wieku od 18 do 25 lat i około 28% dorosłych w wieku do 64 lat używało już konopi indyjskich. Regularnie robi to 1,6% młodzieży i 6,9% młodych dorosłych. Jak wykazały różne badania, okres wysokiego ryzyka przy pierwszym użyciu wynosi od 16 do 18 lat.

Oprócz zagrożenia dla zdrowia i ograniczonych możliwości edukacyjnych używanie marihuany wiąże się również ze zwiększonym ryzykiem wypadków drogowych.

Używanie marihuany ma ścisły związek z prowadzeniem pojazdu pod wpływem substancji i ryzykownym zachowaniem podczas jazdy wskazuje dr Thomas Wagner.
Dotyczy to szczególnie osób szukających ekstremalnych doświadczeń, o niskim poziomie samokontroli lub osobowości skłonnej do podejmowania ryzyka.

Konsekwencje częstego, regularnego, a w szczególności przewlekłego zażywania marihuany są wieloaspektowe i mogą dotyczyć zarówno motywacji, jak i wydajności. Wszystkie procesy poznawcze, które są ważne dla bezpiecznej jazdy, mogą zostać zaburzone wyjaśnia ekspert DEKRA.
Chodzi o koncentrację, uwagę, czas reakcji, pamięć krótkotrwałą i roboczą, zdolności psychomotoryczne oraz percepcję czasu i przestrzeni. W przypadku motywacji, wiadomo, że długotrwałe używanie marihuany prowadzi do wytworzenia się zespołu amotywacyjnego czyli zaburzeń w sferze woli. Objawia się on utrudnieniem lub niemożnością podejmowania decyzji, brakiem działania, szczególnie wyznaczania sobie celów i ich realizacji, co może mieć negatywny wpływ na bezpieczne wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem pojazdu.

Wpływ na bezpieczeństwo jazdy

Niebezpieczna jazda obserwowana po zażyciu marihuany polega głównie na trudnościach z utrzymaniem pasa ruchu, dostosowaniem prędkości i radzeniu sobie z przepisami dotyczącymi pierwszeństwa na światłach lub skrzyżowaniach. Szczególnie wśród młodych kierowców po zażyciu marihuany można zaobserwować rzucające się w oczy cechy, takie jak wolniejsza jazda, częstsze przekraczanie linii środkowej przy wzmożonych gwałtownych ruchach kierownicą i wydłużone czasy reakcji.

Obecnie w Niemczech brak oficjalnych statystyk dotyczących liczby wypadków, przestępstw kryminalnych lub wykroczeń administracyjnych związanych z marihuaną. Jednak według niemieckiego Urzędu Statystycznego w latach 1975-2020 liczba wypadków skutkujących obrażeniami ciała, do jakich doszło pod wpływem środków odurzających (innych niż alkohol) wzrosła ponad siedmiokrotnie: z 323 do 2366. 2110 spośród nich, czyli prawie 90%, to mężczyźni. Badania epidemiologiczne z innych krajów konsekwentnie wykazują, że ryzyko wypadków powodujących obrażenia ciała jest większe o 1,26 do 2,66 razy oraz a ryzyko wypadków śmiertelnych o 1,31 do 2,10 razy po spożyciu produktów z konopi indyjskich.

To wszystko pokazuje zasadność ustalenia wartości progowej THC, która umożliwia niezawodną identyfikację osób stwarzających ryzyko dla innych kierowców mówi dr Thomas Wagner.
W Niemczech wartość ta wynosi 1,0 nanograma na mililitr surowicy krwi, co obecnie stanowi próg wykroczenia administracyjnego. Oznacza również moment, w którym zdolność danej osoby do kierowania pojazdem mechanicznym jest pod znakiem zapytania i wymaga oceny, ponieważ nie można wykluczyć osłabienia zdolności do bezpiecznej jazdy. Z drugiej strony, jednorazowe, sporadyczne lub rzadkie używanie marihuany nie stanowi większego zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Źródło: DEKRA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels