Naszym g³ównym celem jest poprawa bezpieczeñstwa w ruchu drogowym. Z nowych przepisów wynika, ¿e zarz±dy dróg powinni d±¿yæ do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiêkszaj± bezpieczeñstwo uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy nie wprowadzaj± ¿adnych ograniczeñ ani niedogodno¶ci dla kierowców, pieszych czy rowerzystów powiedzia³ wiceminister infrastruktury Rafa³ Weber.W dalszym ci±gu, jak ma to miejsce obecnie, bêdzie mo¿liwe zatrzymanie lub postój ko³ami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie ca³kowitej nieprzekraczaj±cej 2,5 t na drodze dla pieszych, m. in. pod warunkiem, ¿e szeroko¶æ chodnika (a wiêc czê¶ci sk³adowej drogi dla pieszych, która pozostaje do dyspozycji pieszych) jest nie mniejsza ni¿ 1,5 m.
Zmiana wprowadzona przepisami ustawy o zmianie ustawy o Rz±dowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw ma na celu zlikwidowanie obecnie wystêpuj±cego dualizmu pojêciowego.
Nowe przepisy techniczno-budowlane, które stosuje siê do budowy lub przebudowy dróg publicznych, porz±dkuj± definicje ujête w przepisach i wprowadzaj± podzia³ drogi dla pieszych na trzy czê¶ci:
🔸 chodnik - przeznaczony wy³±cznie do ruchu pieszych i osób poruszaj±cych siê przy u¿yciu urz±dzenia wspomagaj±cego ruch;
🔸 pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów, mo¿e byæ przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów;
🔸 pas obs³uguj±cy, przylegaj±cy do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pe³nienia innych funkcji ni¿ te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia dzia³alno¶ci spo³eczno-gospodarczej, sytuowania urz±dzeñ drogi lub obiektów ma³ej architektury, np. podjazd dla osób niepe³nosprawnych, schody do budynku).
W uzasadnieniu do projektu ww. ustawy szczegó³owo obja¶niono powy¿sze kwestie, obrazuj±c je równie¿ graficznie (zdjêcie g³ówne).
Zgodnie z nowymi przepisami droga dla pieszych musi sk³adaæ siê co najmniej z chodnika, który zapewnia bezpieczne poruszanie siê pieszych po przeznaczonej dla nich czê¶ci drogi.
Ponadto nieprawdziwe s± informacje o zmniejszeniu wymaganej szeroko¶ci chodnika na drodze dla pieszych. Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szeroko¶æ chodnika powinna wynosiæ 1,80 m. Dotychczasowe przepisy wymaga³y, aby szeroko¶æ chodnika odsuniêtego od jezdni wynosi³a jedynie 1,50 m. Zarówno w obecnych, jak i nowych przepisach dopuszczono mo¿liwo¶æ odstêpstwa od tych szeroko¶ci, ale jedynie w nadzwyczajnych okoliczno¶ciach. Mo¿liwe bêdzie zwê¿enie chodnika do nie mniej ni¿ 1 m, ale pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania siê osób ze szczególnymi potrzebami.
Z nowych przepisów wynika, ¿e zarz±dcy dróg powinni d±¿yæ do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które porz±dkuj± funkcje poszczególnych czê¶ci drogi, zwiêkszaj± ich czytelno¶æ, a w konsekwencji zwiêkszaj± bezpieczeñstwo uczestników ruchu drogowego.
¬ród³o: Ministerstwo Infrastruktury