Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Producenci naczep będą musieli certyfikować poziom emisji CO2

Utworzona: 2022-09-13


Od lipca 2024 r. wymóg certyfikacji emisji CO2 będzie dotyczył nowych naczep skrzyniowych i kurtynowych o dmc powyżej 8 ton.

Zgodnie z europejskimi przepisami informacje na temat efektywności środowiskowej przyczepy lub naczepy mogą być wykorzystywane do obliczania opłat drogowych i do celów podatkowych, a także mogą warunkować dostęp do stref niskoemisyjnych.

5 sierpnia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostało opublikowane Rozporządzenie wykonawcze 2022/1362 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do parametrów przyczep do pojazdów ciężarowych w zakresie ich wpływu na emisję CO2, zużycie paliwa, zużycie energii i bezemisyjny zasięg pojazdów silnikowych. Rozporządzeniem ustanawia procedurę certyfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa dla w/w typów przyczep i naczep.

Oznaczenie poziomu zużycia paliwa, a co za tym idzie emisji CO2, odbywa się na drodze symulacji komputerowej za pomocą narzędzia opracowanego przez Komisję Europejską, podobnego do programu VECTO stosowanego już w pojazdach silnikowych, ale dostosowanego do przyczep i naczep. Aby przeprowadzić symulację, producenci będą musieli podać najważniejsze dane każdego modelu: wymiary, liczbę osi, urządzenia do podnoszenia osi, osie skrętne, charakterystykę sprzęgu itp.

Dodatkowo wprowadzone będą informacje dotyczące opon zamontowanych w pojeździe ( wartość oporu toczenia, który ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa); oraz dane o zamontowanych elementach aerodynamicznych, zarówno tylnych jak i bocznych, które pomagają zmniejszyć zużycie paliwa.

Na podstawie tych danych, producenci będą mogli obliczyć w aplikacji komputerowej osiągi nowych pojazdów pod kątem ich wpływu na emisję CO2 i zużycie paliwa, które zostaną wprowadzone do sprzedaży od lipca 2024 r. Certyfikat ten stanie się wówczas obowiązkowy i będzie elementem oficjalnej dokumentacji każdej wprowadzanej na rynek jednostki.

W ten sposób nabywcy przyczep i naczep będą mieli do dyspozycji informację o wydajności środowiskowej pojazdów. Informacje te będzie można też wykorzystać do obliczenia podatków, warunkowania dostępu stref niskoemisyjnych czy określaniu stawek opłaty drogowej. Taką możliwość uwzględniono już w nowej dyrektywie o eurowinietach, zatwierdzonej na początku tego roku.
Do ulubionych

Komentarze (5)

g-a
3 lat temu
Kogoś rozum i Stwórca opuścili. Certyfikat na pierdy niech jeszcze wprowadzą. Na podstawie badań chemicznych.
~Tołdi
3 lat temu
Ekoszaleństwa ciąg dalszy! Kto to zatrzyma???
g-a
3 lat temu
Na razie to ogrzewanie mieszkań się poskładało. Ciekawe co będzie dalej. Na wzór GB partie działające w sprawie wyjścia poszczególnych państw z Unii?
~Tołdi
3 lat temu
Z Unii Europejskiej, za którą kiedyś, kiedyś byłem całym sercem i rozumem, dziś został się już tylko ruch bezwizowy, otwarte granice ( w obrębie Strefy Schengen choć też nie jest to zawsze oczywiste - kto wraca z Chorwacji via Słowenia i Austria, wie o co mi chodzi) i brak ceł oraz dopłaty dla rolników. Reszta to coraz bardzie prymitywna propaganda dla lemingów no i oczywiście utopijne pomysły typu zakaz aut spalinowych, Fit for 55 i tego typu projekty. Szkoda mimo wszystko dotychczasowego dorobku unijnego, który dziś na naszych oczach niszczą lewicowi eurokraci...
~Filut Fajfusiński
3 lat temu
Lewicowi eurokraci są na żołdzie obcych. Europa nadal jest trzymana za mo*dę przez USA (pandemia) i Rosję (gaz).
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels