Zgodnie z europejskimi przepisami informacje na temat efektywności środowiskowej przyczepy lub naczepy mogą być wykorzystywane do obliczania opłat drogowych i do celów podatkowych, a także mogą warunkować dostęp do stref niskoemisyjnych.
5 sierpnia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostało opublikowane Rozporządzenie wykonawcze 2022/1362 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do parametrów przyczep do pojazdów ciężarowych w zakresie ich wpływu na emisję CO2, zużycie paliwa, zużycie energii i bezemisyjny zasięg pojazdów silnikowych. Rozporządzeniem ustanawia procedurę certyfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa dla w/w typów przyczep i naczep.
Oznaczenie poziomu zużycia paliwa, a co za tym idzie emisji CO2, odbywa się na drodze symulacji komputerowej za pomocą narzędzia opracowanego przez Komisję Europejską, podobnego do programu VECTO stosowanego już w pojazdach silnikowych, ale dostosowanego do przyczep i naczep. Aby przeprowadzić symulację, producenci będą musieli podać najważniejsze dane każdego modelu: wymiary, liczbę osi, urządzenia do podnoszenia osi, osie skrętne, charakterystykę sprzęgu itp.
Dodatkowo wprowadzone będą informacje dotyczące opon zamontowanych w pojeździe ( wartość oporu toczenia, który ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa); oraz dane o zamontowanych elementach aerodynamicznych, zarówno tylnych jak i bocznych, które pomagają zmniejszyć zużycie paliwa.
Na podstawie tych danych, producenci będą mogli obliczyć w aplikacji komputerowej osiągi nowych pojazdów pod kątem ich wpływu na emisję CO2 i zużycie paliwa, które zostaną wprowadzone do sprzedaży od lipca 2024 r. Certyfikat ten stanie się wówczas obowiązkowy i będzie elementem oficjalnej dokumentacji każdej wprowadzanej na rynek jednostki.
W ten sposób nabywcy przyczep i naczep będą mieli do dyspozycji informację o wydajności środowiskowej pojazdów. Informacje te będzie można też wykorzystać do obliczenia podatków, warunkowania dostępu stref niskoemisyjnych czy określaniu stawek opłaty drogowej. Taką możliwość uwzględniono już w nowej dyrektywie o eurowinietach, zatwierdzonej na początku tego roku.
Utworzona: 2022-09-13