Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Lekki elektryk ciężkiej pracy się nie boi

Utworzona: 2022-09-15


Nowy Ford E-Transit Custom zapewnia zasięg do 380 km, szybkie ładowanie z mocą 125 kW, najwyższą w klasie zdolność holowania przyczepy o masie do 2000 kg oraz ładowność do 1100 kg. Ośmioletnia gwarancja i przebieg 160.000 km obejmują wszystkie podzespoły instalacji wysokiego napięcia.

E-Transit Custom powstawał z uwzględnieniem uwag i doświadczeń przedstawicieli małych i średnich firm. Podczas projektowania samochodu wykorzystano globalne możliwości ośrodków badawczych, rozwojowych i programistycznych, łącząc zaawansowaną technologię pojazdów elektrycznych z cyfrowym ekosystemem i usługami Ford Pro. Efekt tych działań ma pomóc firmom w obniżeniu kosztów eksploatacji pojazdów, zwiększeniu efektywności pracy i ułatwić przejście do mobilności elektrycznej.

E-Transit Custom na nowo definiuje zakres możliwości dostawczego vana, wprowadzając pracowników i firmy w nową, cyfrową erę. To samochód na nowe czasy, który nadal nie boi się ciężkiej pracy, gdy trzeba wykonać trudne zadanie
– zapewnia Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Ford Motor Company.

E‑Transit Custom ma śmiałą sylwetkę, a pełne oświetlenie LED z charakterystyczną przednią listwą świetlną jest jego ważnym wyróżnikiem. Aby jak najbardziej wydłużyć zasięg, opracowano przy użyciu ponad 800 różnych symulacji aerodynamicznych takie elementy jak płaska podłoga, grill o strukturze plastra miodu, obręcze kół o niskich oporach powietrza, a nawet odpowiedni kształt tylnych świateł. Auto dysponuje ładownością do 1100 kg, która może się różnić w zależności od akcesoriów i konfiguracji pojazdu.

E-Transit Custom będzie produkowany od jesieni 2023 w nowym zakładzie Ford Otosan w Yeniköy w Turcji, gdzie dokonano inwestycji w wysokości ok. 2 mld dolarów i zainstalowano m.in. najnowocześniejszą linię do produkcji i montażu akumulatorów. Jest jednym z czterech nowych elektrycznych pojazdów użytkowych Forda Pro, które pojawią się w Europie do 2024 roku.

Mały mocarz z dużym zasięgiem

400-woltowy zestaw akumulatorowy o pojemności użytkowej 74 kWh wykorzystuje zaawansowane ogniwa saszetkowe o pojemności 82 Ah, znane z Forda F-150 Lightning. Akumulator zapewnia o 12% większą gęstość energii niż bateria E-Transita, co oznacza zasięg do 380 km (przewidywana wartość docelowa wg WLTP, która zależy od serii i konfiguracji zamontowanego akumulatora). Jest to ponad czterokrotnie więcej od przeciętnego dziennego przebiegu, jaki osiągają kierowcy samochodów dostawczych o ładowności ok. 1 tony (dane uzyskane od klientów Forda Pro).


Klienci mogą wybierać spośród silników o mocy 100 kW lub 160 kW (135 KM lub 217 KM), z których każdy wytwarza moment obrotowy 415 Nm. Silnik napędowy jest montowany bezpośrednio do płyty podłogowej z tyłu pojazdu (nie trzeba stosować ramy pomocniczej) i jest obrócony o 90 stopni, aby zmaksymalizować przestrzeń ładunkową oraz zmniejszyć masę i złożoność układu. Dopuszczalna masa holowanej przyczepy ma niebagatelną wartość do 2000 kg (zależy od liczby przewożonych pasażerów, obciążenia przestrzeni ładunkowej, a także od zamontowanych akcesoriów i konfiguracji pojazdu). Oznacza to, że lekki elektryk może zastąpić w tej roli pojazdy z silnikiem Diesla, czym nie może się pochwalić żaden inny elektryczny van. W opcjonalnym wyposażeniu znajduje się chowany hak holowniczy.

System Pro E-Telematics 6 – bezpłatny przez rok

Właściciele dostawczaka będą mogli korzystać z dostosowanych do ich potrzeb funkcji systemu Ford Pro E-Telematics 6 – bezpłatnego przez rok – który wykorzystuje dane w czasie rzeczywistym do zwiększenia efektywności pracy, pomagając w monitorowaniu lokalizacji, wydajności i stanu technicznego pojazdów. Oprogramowanie kontroluje również procedury ładowania z wykorzystaniem informacji specyficznych dla pojazdów elektrycznych, takich jak status ładowania, stan naładowania i pozostały zasięg.

Wymyślone dla wydłużenia zasięgu

Właściciele vana będą mieli możliwość zaprogramowania w systemie Scheduled Pre‑Conditioning wstępnych ustawień chłodzenia lub ogrzania akumulatora i kabiny przed rozpoczęciem pracy. To pierwszy pojazd elektryczny, w którym do ogrzewania i chłodzenia kabiny zastosowano pompę ciepła powietrze-woda, zaprojektowaną dla zwiększenia wydajności energetycznej i wydłużenia zasięgu i montowaną standardowo we wszystkich wersjach.

Pojazd wyposażono w odzyskujący energię układ hamulcowy z systemem One-Pedal Drive – funkcją pozwalającą przyspieszać i hamować, a także zatrzymać samochód z użyciem tylko pedału przyspieszenia. Układ łączy hamulce wykorzystujące zjawisko tarcia z hamowaniem rekuperacyjnym, które odzyskuje energię, aby przekazywać ją do akumulatora i wykorzystać do wydłużenia zasięgu.

Pro Charging ułatwia zarządzanie energią

Klienci decydują, gdzie kupią paliwo, kierując się kilkuprocentową różnicą w cenie. W wypadku energii elektrycznej różnice w cenach mogą być znacznie większe, kierowcy mogą więc, korzystając z oprogramowania Ford Pro Charging, zaplanować ładowanie w czasie, gdy obowiązują tańsze taryfy nocne, jeśli dostawca takie oferuje, co wpłynie na obniżenie kosztów użytkowania.


Pokładowa trójfazowa ładowarka o mocy 11 kW AC jest w stanie w pełni naładować akumulator w ciągu ok. 7 godzin, więc klienci będą mogli doładować samochód w nocy po pracy. Podczas pracy mogą śledzić aktualny stan naładowania na bieżąco, korzystając z aplikacji na smartfony FordPass Pro. 8

Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 125 kW pozwala na uzupełnienie zasobów akumulatora od 15 do 80% w ciągu 41 minut. Nowy profil ładowania pozwala alokować energię szybciej w pierwszej fazie, co znacznie przyspiesza proces – w testach laboratoryjnych system zapewnił prawie 38 km zasięgu po zaledwie 5 minutach ładowania o mocy 125 kW.

Aktualizacje w czasie krótszym niż 2 minuty

Ponad 30 oddzielnych modułów może pobierać zdalne aktualizacje oprogramowania Ford Power-Up. Dzięki nim można poprawić parametry pojazdu, wprowadzić usprawnienia jakościowe, zaktualizować istniejące systemy oraz dodać nowe funkcje i możliwości. Większość aktualizacji odbywa się w czasie krótszym niż dwie minuty i może być wprowadzona do harmonogramu, aby uniknąć przestojów.

Jak w biurze i stołówce...

Wnętrze kabiny jest nie tylko ergonomiczne, ale i wielofunkcyjne – zgodnie z wolą kierowcy może być przekształcone w biuro lub stołówkę. Odchylana kierownica, będąca uzupełnieniem pakietu wyposażenia opcjonalnego Mobile Office, może stać się ergonomiczną podstawą dla tabletów i laptopów, a także płaskim stolikiem, który zapewni wygodę podczas pisania i przerw na lunch.


Pakiet obejmuje również ściemniane oświetlenie LED ponad pochyloną kierownicą, dodatkowe światło kopułkowe w dachu oraz schowki między fotelami na dokumenty i urządzenia.

Asystent kuriera

Kierowcy firm kurierskich mogą zrobić do 200 przystanków i dostarczyć 500 przesyłek dziennie. Delivery Assist pomaga zautomatyzować drobne, powtarzalne czynności, których wymaga harmonogram pracy, aby zwiększyć bezpieczeństwo i poczucie spokoju. System aktywuje się, gdy kierowca przełączy wybierak biegów na pozycję "P" – automatycznie włącza światła awaryjne, domyka wszystkie otwarte okna i blokuje drzwi po opuszczeniu samochodu przez kierowcę. Boczne drzwi do przestrzeni ładunkowej otwierają się, gdy kierowca wsunie stopę pod próg na ich wysokości. Zamykają się automatycznie, gdy kierowca odchodzi, aby dostarczyć przesyłki. Po powrocie kierowca może wsiąść do kabiny bez kluczyka i uruchomić pojazd. Światła awaryjne wyłączą się, a szyby wrócą do poprzedniego położenia.

Digitalizacja ułatwia życie

System Digital Key został przemyślany pod kątem uproszczenia skomplikowanego zarządzania kluczykami w firmie, które funkcjonują tak samo jak hotelowe karty magnetyczne. Operatorzy mogą zdalnie monitorować kluczyki i przypisać je do osób i pojazdów, nie tracąc czasu i pieniędzy na powielanie, zarządzanie i wymianę kluczy.

System ProPower Onboard może dostarczać do standardowych gniazd wtykowych w kabinie i ładowni prąd o mocy do 2,3 kW, który może zasilać z akumulatora wysokonapięciowego urządzenia, oświetlenie i sprzęt podczas pracy w terenie pozbawionym przyłączy do sieci energetycznej lub podczas jazdy.


Funkcja SecuriAlert w systemie FordPass Pro dostarcza powiadomienia, jeśli wykryje, że ktoś próbuje dostać się do pojazdu, a także umożliwia użytkownikowi zdalne zablokowanie lub odblokowanie drzwi.

Na nowej platformie

Podłoga przestrzeni ładunkowej jest niższa niż u poprzednika, co ułatwia załadunek i dostęp do kabiny. Akumulator jest zintegrowany z podłogą bagażnika nad pasem progowym, eliminując potrzebę stosowania oddzielnych struktur zderzeniowych. Pozostałe elementy podwozia opasują ciasno akumulator, aby uzyskać optymalną oszczędność miejsca i masy.

Lekki dostawczy Ford ma mniej niż 2 metry wysokości, co ułatwia wjazd do miejsc o ograniczonej wysokości, takich jak parkingi wielopoziomowe, garaże i podziemne punkty logistyczne. Szeroki otwór bocznych drzwi ułatwia załadunek, a nowy stopień wejściowy sprawia, że wchodzenie do wnętrza jest łatwiejsze.

Furgon oferuje kubaturę ładowni od 5,8 do 9,0 m3, ładowność do 1100 kg i maksymalną długość ładunkową 3450 mm. Dostępne są również wersje nadwozia z podwójną kabiną i kombi, wszystkie z krótkim lub długim rozstawem osi i niskim lub wysokim dachem.

Niezależne zawieszenie tylne z wahaczami wleczonymi przyczynia się do obniżenia wysokości podłogi oraz poprawy precyzji kierowania, sterowności i trakcji. Przednie koła i kolumny amortyzatorów zostały przesunięte bardziej do przodu, dzięki czemu uzyskano lepszy dostęp do kabiny, większą przestrzeń na nogi dla pasażerów z przodu, a także krótszy zwis przedni, co ułatwia parkowanie i manewrowanie.

Kierowca mocno wspomagany

Systemy wspomagania kierowcy obejmują: układ aktywnego wspomagania hamowania, system utrzymania auta na pasie ruchu, monitorowanie zmęczenia kierowcy, tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentny ogranicznik prędkości, ostrzeganie przed jazdą pod prąd, czujniki parkowania przednie i tylne oraz system kamer 360 stopni.

Wygodne wnętrze, urządzone ze smakiem

Auto ma przestronniejszą kabinę i więcej bezpiecznych schowków w porównaniu z poprzednim modelem. Zamontowany na kolumnie wybierak biegów, elektroniczny hamulec postojowy i spłaszczona kierownica typu "squircle" ułatwiają dostęp do kabiny – to ważne dla kierowców, którzy parkują w ciasnych przestrzeniach. Poduszka powietrzna jest zamontowana pod sufitem kabiny, dzięki czemu schowek w desce rozdzielczej jest wystarczająco duży, aby pomieścić laptopa lub dokumenty o formacie A4.


13-calowy ekran dotykowy, nachylony w stronę kierowcy dla ułatwienia obsługi, współpracuje z zaawansowanym systemem komunikacyjno-rozrywkowym Ford SYNC 4, który korzysta z nowego modemu 5G, aby zapewnić superszybką łączność z danymi Ford Pro.

System ogrzewania i wentylacji otrzymał nową funkcję Driver Focus Mode, która wykorzystuje czujniki do kierowania strumienia powietrza tylko w stronę zajętych foteli. Inteligentna przednia szyba monitoruje temperaturę i wilgotność oraz automatycznie dokonuje niewielkich zmian ciepła i przepływu powietrza, aby aktywnie utrzymywać przejrzystość, podnosząc efektywność poboru energii i łatwość obsługi.

Dyspozycyjność pojazdów i rachunek ekonomiczny

Dla obniżenia kosztów eksploatacji klienci mogą korzystać z systemu zdalnej poprawy dyspozycyjności FORDLiive, który – według producenta – może zmniejszyć czas przestoju nawet o 60%. Użytkownicy pojazdu mogą uzyskać dostęp do jego dodatkowych funkcji, aktywując wbudowany modem i rejestrując się w pakiecie Ford Pro Software.

Więcej informacji na temat nowej gamy pojazdów przedstawiciele firmy przedstawią na konferencji na targach IAA w Hanowerze.

Źródło: Ford
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels