Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Scania na IAA: przyszłość zaczyna się teraz

Utworzona: 2022-09-20


Scania prezentuje na targach IAA w Hanowerze m.in. 14 pojazdów rozmieszczonych w trzech obszarach ekspozycyjnych, w tym ciężarówki z napędem elektrycznym, które można już zamawiać – ich produkcja rozpocznie się w czwartym kwartale 2023 r.  
 

Scania prezentuje na targach 14 pojazdów oraz usługi stwarzające przewoźnikom możliwość redukcji emisji CO2 przy niskim całkowitym koszcie użytkowania. Scania wychodzi naprzeciw zmianom klimatu, oferując rozwiązania, których podstawą jest wydajność paliwowa, elektryfikacja i usługi cyfrowe, takie jak nowy portal My Scania i aplikacja Scania Driver, służące zwiększaniu wydajności i rentowności firm transportowych.

Zelektryfikowaną gamę reprezentują 4 pojazdy akumulaturowo-elektryczne (ang. BEV), w tym najnowsza ciężarówka do transportu regionalnego. "Elektryki" są oferowane jako ciągniki siodłowe 4x2 i podwozia 6x2*4. Ciągnik 4x2 z pakietem 6 baterii ma rozstaw osi 4150 mm, na co zezwalają nowe europejskie przepisy o zwiększeniu dopuszczalnych wymiarów pojazdów. W skandynawskich zestawach o masie całkowitej do 64 ton mogą być stosowane podwozia 6x2.  

Ciągła moc silnika pojazdu Scania 40 R lub S wynosi 400 kW (około 560 KM), a modelu 45 R lub S 450 kW (ok. 610 KM).  Zasięg "elektryków" zależy od masy całkowitej, konfiguracji i ukształtowania terenu. Firma szacuje, że 40-tonowy ciągnik 4x2 z pakietem 6 akumulatorów może pokonać do 350 km przy średniej prędkości 80 km/h na autostradzie. Po 64-tonowym zestawie skandynawskim można się spodziewać w tych samych warunkach zasięgu ok. 250 km.  
 
Akumulatory mogą być ładowane prądem o mocy do 375 kW, co oznacza, że jedna godzina ładowania zwiększy zasięg w przybliżeniu o 270-300 km. Pojazdy pokonujące stałe trasy mogą ładować się w bazie i punkcie docelowym. Elastyczność ich wykorzystania zwiększa możliwość doładowania podczas obowiązkowej, 45-minutowej przerwy kierowcy. Pozwala to np. na pracę wywrotki w warunkach miejskich przez cały dzień, o ile zasięg 350 km, z jakim najprawdopodobniej rozpocznie pracę, okazałby się niewystarczający.
 
Na targowej ekspozycji Scania prezentuje prototypową ładowarkę wysokiej mocy Megawatt Charging System (MCS), dostarczoną przez stowarzyszenie CHARIN. Standard MCS, opracowywany z myślą o ładowaniu o mocy 1 MW lub wyższej, umożliwi doładowanie zestawu długodystansowego podczas obowiązkowej, 45-minutowej przerwy kierowcy. Trwają pracę nad ostatecznym kształtem tego rozwiązania. Pomysłodawcy zakładają, że do ładowania posłuży pojedyncza, bezpieczna wtyczka. Dzięki ustaleniu znormalizowanego umiejscowienia gniazda w pojeździe możliwa będzie automatyzacja ładowania, a ponadto przewiduje się możliwość dwukierunkowej komunikacji pojazd – sieć.  
 
Dostępność ładowarek CCS (standardowo stosowanych obecnie) oraz MCS jest kluczowa dla europejskich klientów, którzy chcieliby inwestować w elektryczne pojazdy ciężarowe na szerszą skalę. Scania stworzyła rozległą sieć współpracy z partnerami na całym świecie, umożliwiającą oferowanie rozwiązań dostosowanych do poszczególnych rynków. Ponadto Traton, którego częścią jest Scania, utworzył spółkę joint venture z Grupą Volvo i Daimler Truck, która stawia sobie za cel budowę europejskiej sieci ładowarek publicznych dla ciężkich pojazdów.  

W tym roku na IAA Scania zorganizowała studio multimedialne, z którego przedstawiciele firmy i eksperci oraz zaproszeni goście będą prowadzić transmisje online. W ich trakcie poruszane będą takie tematy, jak elektryfikacja, transport wolny od paliw kopalnych i zrównoważone rozwiązania transportowe.

Źródło: Scania
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels