Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Dobre opony w transporcie ciężkim to duża oszczędność

Utworzona: 2022-09-29


Continental zaprezentował szereg innowacyjnych rozwiązań dotyczących opon, których celem jest poprawa zrównoważonego charakteru transportu pasażerskiego i towarowego na krótkich i długich dystansach.

Koncepcyjna opona Conti Urban

Podczas targów prezentowano po raz pierwszy zrównoważoną oponę Continental Conti Urban, przeznaczoną do elektrycznych autobusów miejskich i pojazdów dostawczych w środowisku miejskim. Ta opona koncepcyjna, która została już dopuszczona do użytku drogowego, zawiera około 50% surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Wszystkie użyte materiały mogą potencjalnie zostać w niedalekiej przyszłości wykorzystane do produkcji seryjnej. Bieżnik Conti Urban – część opony, która styka się z drogą – zawiera 68% materiałów odnawialnych, w tym olej rzepakowy, krzemionkę pozyskiwaną z popiołu łusek ryżu i odpowiedzialnie pozyskiwany kauczuk naturalny uzyskiwany w ramach wspólnego projektu rozwojowego realizowanego przez Continental i niemiecką agencję pomocy rozwojowej „Deutsche Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit” (GIZ). Oprócz odzyskanej sadzy i stali z recyklingu, w produkcji opony Continental wykorzystał również materiał Reclaim. Ta uzyskana w procesie recyklingu guma pochodzi głównie z innowacyjnej fabryki Continental zajmującej się bieżnikowaniem i recyklingiem opon ciężarowych w Hanowerze.

Podobnie jak większość opon Continental przeznaczonych do pojazdów użytkowych, Conti Urban również można bieżnikować. Jest to proces, w wyniku którego zużyty ale nienaruszony karkas opony nadaje się do ponownego użytku poprzez wymianę starego bieżnika na nowy. Ponowne wykorzystanie karkasu, który zawiera znaczny procent wszystkich materiałów użytych do produkcji opony, opłaca się.

Opona Conti Urban jest jeszcze bardziej trwała, ponieważ jej żywotność można wydłużyć. Po bieżnikowaniu opony, udział surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu wzrasta do ponad 90%. Do 2050 roku chcemy w 100% wykorzystywać materiały wyprodukowane w sposób zrównoważony we wszystkich naszych produktach oponiarskich i osiągnąć pełną neutralność klimatyczną w całym naszym łańcuchu wartości mówi Kreipe.


Projektując oponę Conti Urban, inżynierowie Continental skupili się na osiągnięciu wysokiej efektywności energetycznej i zmniejszeniu hałasu toczenia. Specjalna mieszanka gumy w bieżniku, jego zwiększona szerokość oraz specjalnie zoptymalizowany i wyjątkowo sztywny profil pomagają zmniejszyć opory toczenia o 7% w porównaniu z obecną generacją Conti Urban i wydłużają żywotność opony. Częstotliwości hałasu generowanego podczas toczenia się opony po nawierzchni drogi zostały rozłożone w szerszym zakresie, dzięki czemu odczuwalny poziom hałasu jest niższy. Trzeba pamiętać, że dźwięki o podobnej częstotliwości są szczególnie nieprzyjemne dla ludzkiego ucha. Dlatego generowanie różnych częstotliwości przy tej samej głośności sprawia, że hałas jest mniej uciążliwy.

Opona do naczep z elektryczną osią napędową

Kolejną atrakcją targowej oferty Continentala był prototyp opony do naczepy z elektryczną osią napędową. Producent jest wyłącznym partnerem rozwojowym firmy Trailer Dynamics, która podczas targów zaprezentował tę innowacyjną koncepcję. Profil bieżnika tej prototypowej opony jest wyjątkowo wytrzymały i zawiera elementy poprawiające właściwości trakcyjne, takie jak lamele zapewniające wysokie osiągi przez cały okres eksploatacji opony. Specjalna mieszanka bieżnika gwarantuje dobrą równowagę między przyczepnością a przebiegiem. Przyszła opona seryjna będzie miała również wzmocniony zestaw pasów, aby przeciwdziałać obciążeniom generowanym przez oś napędzaną.

Nasz prototyp opony do naczep elektrycznych reprezentuje zupełnie nowy segment opon. Posiada właściwości opony na oś napędową i jest przeznaczona do odzyskiwania energii hamowania. Posiada również wszystkie właściwości konwencjonalnej opony do pnaczep na pierwszą i trzecią oś mówi Kreipe.
Prototyp, oparty na oponie Conti EcoPlus HT3+ w wymiarze 355/50 R 22,5, jest już dopuszczony do użytku drogowego i jest obecnie testowany we współpracy z firmą Trailer Dynamics. Rozpoczęcie produkcji seryjnej zaplanowano na 2025 r. Elektryczna oś napędowa eMega Liner firmy Trailer Dynamics błyskawicznie przekształca ciągnik siodłowy z silnikiem spalinowym w pojazd hybrydowy, co oznacza, że naczepa elektryczna znacznie zmniejsza zużycie oleju napędowego oraz emisję CO2 – o co najmniej 20% według producenta.

Conti EfficientPro Gen 3+: opona z mniejszym oporem toczenia dla sektora oryginalnego wyposażenia

Conti EfficientPro Gen 3+ to nowa i ulepszona wersja opony do transportu dalekobieżnego, która jest szczególnie popularna wśród producentów oryginalnego wyposażenia samochodów ciężarowych. W opracowaniu nowego modelu skupiono się na minimalizacji oporów toczenia, a co za tym idzie zużycia paliwa i emisji CO2 generowanych podczas transportu towarowego. W porównaniu z poprzednim modelem deklarowany opór toczenia opony Conti EfficientPro Gen 3+ dla osi kierowanej i napędowej w wymiarze 315/70 R 22,5 jest o około 9% niższy. W rozmiarze 385/55 R 22.5, przeznaczonym na oś kierowaną, opona ma o około 7% mniejsze opory toczenia w porównaniu do deklarowanej wartości jej poprzedniczki. Udoskonalenia te osiągnięto dzięki nowym składnikom gumy użytym w elementach opony, takich jak bieżniki, oraz dzięki modyfikacji opasania w celu zmniejszenia deformacji w obszarze styku bieżnika, a tym samym oporów toczenia.


Wewnętrzne obliczenia za pomocą metody VECTO do wyliczenia zużycia energii przez pojazd wykazały, że w średniej wielkości flocie składającej się z 500 pojazdów, z których każdy pokonuje średnio 120 000 kilometrów rocznie, Conti EfficientPro Gen3+ może zmniejszyć emisję CO2 o 465 ton metrycznych i obniżyć koszty paliwa o około 300 000 euro rocznie w porównaniu z poprzednikiem.

Cyfrowe rozwiązania do zintegrowanego i dostosowanego do floty zarządzania oponami

ContiConnect 2.0 to najnowsza generacja kompleksowego systemu zarządzania oponami. Ciągłe monitorowanie stanu opon pozwala oszczędzać paliwo, zmniejszyć emisje CO2 i zapobiega nieplanowanym wymianom opon. Oprócz monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach w czasie rzeczywistym, menedżerowie floty będą mogli również sprawdzać przebieg, głębokość bieżnika, a co za tym idzie ogólny stan każdej opony w swojej flocie.


Kluczowym elementem systemu ContiConnect jest czujnik opony. Na targach producent zaprezentował czujnik najnowszej generacji, który jest w stanie mierzyć ciśnienie, temperaturę i przebieg z wnętrza opony. W zależności od aplikacji przesyła dane na określonej częstotliwości radiowej lub za pośrednictwem protokołu Bluetooth. Specjalnie opracowana aplikacja Continental, która jest dostępna dla wszystkich standardowych systemów operacyjnych smartfonów, umożliwia również inspekcje opon na podstawie danych i umożliwia odczyt danych na miejscu.

Źródło: Continental
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels