Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Efektywność transportu oponą się toczy

Utworzona: 2022-10-26


Rozmowa z WALDEMAREM JAROSZEM, dyrektorem zarządzającym Dywizją Opon Użytkowych w Goodyear w regionie Europa Wschodnia-Północ

W dobie wysokich cen paliwa priorytetem flot jest ograniczenie wydatków przy dystrybutorach na stacjach paliw. Na ile możliwe jest dalsze obniżanie wartości oporów toczenia opon ciężarowych do transportu dalekobieżnego i regionalnego i jakie to może przynieść oszczędności flotom?

To wyzwanie, z którym Goodyear mierzy się cyklicznie przy wprowadzaniu nowych produktów na rynek, przy czym każda nowa linia opon charakteryzuje się mniejszymi oporami toczenia.


W zeszłym roku wprowadziliśmy na rynek linię FuelMax Endurance - to kolejny przełom w branży oponiarskiej i transportowej. To produkt wydajny, wszechstronny, a przy tym charakteryzuje się niską emisją spalin i doskonałym przebiegiem. Podczas opracowywania tej linii opon nasi inżynierowie zmniejszyli opory toczenia o 2%, co w konsekwencji przekłada się na oszczędność około 400 litrów paliwa na pojazd ciężarowy rocznie. Gdyby flota składająca się ze 100 pojazdów zmieniła opony klasy C na paliwooszczędne klasy B, takie jak FuelMax Endurance, oznaczałoby to potencjalne oszczędności rzędu 100 ton CO2 i 40 tysięcy litrów paliwa rocznie. Możemy sobie wyobrazić potencjał, gdy zaczniemy mnożyć liczbę pojazdów i flot. Są to opony o wszechstronnym zastosowaniu, które przyczyniają się do obniżenia wspomnianej wartości na dystrybutorze paliwowym. Warunkiem koniecznym do uzyskania tych oszczędności jest oczywiście prawidłowa eksploatacja opon i pojazdu.

Jakie technologie, dzisiejsze i przyszłe, Goodyear wykorzystuje i będzie wykorzystywał do poprawiania parametrów opon do pojazdów użytkowych? Proszę o wskazanie najważniejszych rozwiązań i spodziewanych efektów ich wprowadzenia.

Dla przykładu opona na oś kierowaną FuelMax S Endurance łączy w sobie sprawdzoną technologię inteligentnego bieżnika IntelliMax Rib w układzie 5- lub 6-żebrowym z pomysłowym rozmieszczeniem żeber i geometrią rowków. W linii opon na oś napędową zastosowaliśmy innowacyjną mieszankę bieżnika oraz specjalny proces utwardzania, aby jeszcze bardziej zoptymalizować opory toczenia. Technologia InteliiMaxRib polega na zastosowaniu dwóch warstw mieszanki gumowej bieżnika. Górna warstwa została opracowana z myślą o zapewnieniu długich przebiegów, natomiast warstwa bazowa pozwala usuwać ciepło, co zapewnia niskie opory toczenia. Inżynierowie Goodyear od zawsze skupiają się na połączeniu trzech sprzecznych ze sobą aspektów, a więc przebiegu, trakcji i wszechstronności opon, aby zapewnić oszczędność paliwa i niską emisję spalin. To jest również wyzwanie na przyszłość.

Pojazdy z napędem elektrycznym są wyposażane w specjalne opony. Jakie są ich najważniejsze cechy i własności odróżniające od ogumienia do pojazdów z konwencjonalnym napędem?

Zacznijmy od tego, że wymagania techniczne pojazdów z napędem elektrycznym są zupełnie inne. Tutaj mierzymy się z wysokim momentem obrotowym oraz zwiększoną masą pojazdu. Te elementy wpływają znacząco na to jak opona zachowuje się w czasie jazdy, a także na proces jej zużycia. Niektórzy producenci neutralizują efekt siły przeniesienia napędu, wówczas nie ma on wpływu na opony. Inni jednak tego nie robią i wtedy opony muszą być na to przygotowane. Obciążenie osi na poziomie 8-9 ton wymaga zastosowania opon o zwiększonej nośności, które poradzą sobie z przeniesieniem takiej masy w sposób najbardziej efektywny. Dodatkowo, w przypadku samochodów z napędem elektrycznym ważnym czynnikiem jest zasięg i dlatego minimalizowanie oporów toczenia odgrywa tutaj bardzo dużą rolę. Z jednej strony obniżamy opory toczenia w oponach do samochodów z silnikiem spalinowym, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, a z drugiej do pojazdów elektrycznych, co wydłuża ich zasięg.

Goodyear zaprezentował opony wykonane z wykorzystaniem surowców odnawialnych i materiałów pochodzących z recyklingu. To ciekawostka, pokaz możliwości czy trend, który będzie się rozwijał? Jeśli to ostatnie, to jak mocnego rozwoju możemy się spodziewać?

Niedawno wśród naszych klientów po raz kolejny przeprowadziliśmy badanie, w którym zapytaliśmy o to jak ważny jest dla nich zrównoważony rozwój oraz wdrażanie technologii proekologicznych w swoich biznesach. Wyniki są jednoznaczne - kwestia ta z roku na rok staje się coraz ważniejsza, co jest wskazówką, że ten trend będzie się rozwijać. Nie jest to moda, która przeminie, tylko nasze wspólne zobowiązanie wobec środowiska.


Nasza opona koncepcyjna składa się w 63 procentach z materiałów zrównoważonych, takich jak unikalna odmiana krzemionki z popiołu z łusek ryżu czy olej rzepakowy. To dowód na to, że Goodyear przykłada dużą wagę do wyboru zrównoważonych materiałów do swoich produktów i stale poszukuje bardziej efektywnych rozwiązań. Prototypowy model został oznaczony symbolem "A" pod względem efektywności paliwowej, co oznacza, że może zapewnić taką samą oszczędność paliwa jak obecnie oferowane najbardziej efektywne opony Goodyear do samochodów ciężarowych. Do 2030 roku chcemy wyprodukować oponę, która będzie w 100% wykonana z materiałów pochodzenia zrównoważonego. Natomiast już dzisiaj jesteśmy gotowi do produkcji opon, dzięki którym nasz wpływ na środowisko jest wyraźnie lepszy.

Klient z sektora transportu drogowego kupuje dzisiaj nie tylko produkty, ale i towarzyszące im usługi, czego najlepszym przykładem jest Goodyear Total Mobility. Jak ta oferta przyjęła się na naszym rynku i z których jej elementów najczęściej korzystają polscy przewoźnicy?

Dla polskich firm transportowych bezpośredni dostęp do kluczowych danych dotyczących różnych środków trwałych, takich jak opony, ciężarówki czy naczepy, jest ważnym krokiem w kierunku ułatwienia transformacji cyfrowej. Dzisiejsze floty wymagają prewencyjnych i normatywnych informacji wraz z kompleksowymi rozwiązaniami do zarządzania flotą, wspierającymi je w podejmowaniu właściwych działań w ciągu zaledwie kilku sekund.

Goodyear Total Mobility to kompleksowe rozwiązanie, którego celem jest wspieranie flot w obniżaniu emisji dwutlenku węgla, zwiększaniu przewagi konkurencyjnej, a także optymalizacji wydajności codziennej pracy. Inteligentne narzędzia, takie jak automatyczne monitorowanie głębokości bieżnika i ciśnienia w oponach za pomocą czytnika najazdowego Goodyear CheckPoint, skutecznie pozwalają ocenić kluczowe parametry stanu opon, dzięki czemu kierowcy i operatorzy mogą mieć pewność, że każdy przejazd jest efektywny i zrównoważony. Najważniejsze jest to, że oferta Goodyear Total Mobility obejmuje wszystkie elementy, od zaawansowanych technologicznie opon i innowacyjnych rozwiązań po kompleksowe wsparcie, konserwację i opiekę posprzedażową, zapewnianą przez ogólnoeuropejską sieć serwisową marki Goodyear.

Każda usługa ma swoją cenę, jednak Goodyear przekonuje, że warto zainwestować w rozwiązania, które przynoszą zwiększenie mobilności floty i wydajności transportu. Czy można w prosty sposób wyliczyć stosunek koniecznych do poniesienia nakładów do spodziewanych zysków?

Oczywiście, że można policzyć taki stosunek. Podczas rozmów biznesowych zawsze przygotowujemy takie zestawienia „szyte na miarę”. Statystycznie 80% opon ciężarowych użytkowanych we flotach transportowych ma niewłaściwe ciśnienie i ten fakt można uznać za punkt wyjścia do rozważań i wyliczeń korzyści. Warto jednak wziąć pod uwagę, że każda flota transportowa jest inna i często nie wymaga najbardziej rozbudowanych rozwiązań z naszej oferty. Jesteśmy gotowi zaproponować dokładnie to, czego dany operator potrzebuje i co najlepiej odpowie jego potrzebom biznesowym.

Jeśli rozmawiamy o flocie, która jest na początku swojej drogi do zwiększania efektywności, nie kontroluje swoich opon i nie dba o ich stan, to tutaj zwrot z takiej inwestycji będzie duży i szybko widoczny. Jeśli natomiast bierzemy pod uwagę flotę, która świadomie zarządza swoim ogumieniem, ten zwrot będzie niższy, ale rosnący w czasie, co oznacza dostarczanie coraz szerszej bazy danych przydatnych do efektywnego zarządzania stanem opon we flocie.

W jakich kierunkach może pójść rozwój oferty usługowej w przyszłości?

Jak wiemy, nowe technologie stanowią duże ułatwienie w zakresie posprzedażowej obsługi serwisowej opon. Możemy estymować przebieg opon, zaplanować bieżnikowanie czy nawet przewidzieć potencjale uszkodzenie. Posłużę się tutaj przykładem. Nasza marka od 20 lat oferujemy platformę FleetOnlineSolutions, czyli rozwiązanie informatyczne, które cały czas się rozwija i zmienia. Dzisiaj korzystamy z tabletów podczas rejestracji pracy, używamy elektronicznych mierników w oponach, montujemy RFID, oferujemy też aplikację eJob, która ułatwia inspekcje opon. Klienci poszukują takich rozwiązań, ponieważ zależy im na uzyskaniu obrazu całej floty, włącznie z polityką gospodarki ogumieniem. Chcą wiedzieć, jak coś zostało zrobione, jak często jest wykonywana dana czynność obsługowa itp. Wszystko to jest archiwizowane i przetwarzane w systemie i dostępne online. Sektor zarządzania danymi z zakresu eksploatacji opon będzie prężnie się rozwijał, a Goodyear, jak zawsze, będzie liderem w ich wdrażaniu.

Rozmawiał: Cezary Bednarski
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels