Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Nie wystarczy posmarować. Trzeba wiedzieć czym...

Utworzona: 2022-12-29


U progu 2023 roku warto zadać sobie pytania: w jakim miejscu rozwoju są branże transportowa i olejowa oraz czy właściwy dobór środków smarnych może w zauważalny sposób wpłynąć na koszty prowadzenia biznesu transportowego?

Spróbujmy wskazać kilka tematów, jakie w najbliższym czasie mogą się pojawiać w rozmowach przedstawicieli branż transportowej i olejowej. W hierarchii ważności spraw na pierwszym miejscu pozostaną z pewnością koszty utrzymania floty przy wysokich cenach paliw i inflacji. Kolejnym tematem do dyskusji może być proces obniżania lepkości środków smarnych i wydłużania interwałów serwisowych, co ma znaczenie w kontekście kosztów utrzymania floty. Coraz głośniejszym tematem jest wpływ biodiesla na ochronę silnika, a także pojawienie się nowoczesnych olejów silnikowych, które nie są wstecznie kompatybilne, co oznacza, że nie mogą być stosowane w silnikach starszych generacji.

Optymalizacja kosztów stała się koniecznością

Gdy cena oleju napędowego poszybowała w górę, warto poszukać sposobów na optymalizację wydatków w firmie transportowej. Jednym z rozwiązań może być wybór wysokiej jakości olejów silnikowych, które umożliwiają nie tylko wydłużenie interwałów serwisowych, ale również pomagają ograniczać wydatki na paliwo. W jaki sposób?

Jak tłumaczą specjaliści, warto rozważyć możliwość zastąpienia dotychczas używanego oleju silnikowego wysokiej jakości produktem syntetycznym – o maksymalnie niskiej klasie lepkości jaką dopuszcza producent pojazdu lub silnika. Fakt, że odpowiedni wybór oleju silnikowego może zapewnić niższe zużycie paliwa jest potwierdzony doświadczeniami wielu przewoźników. Potencjał oszczędności można zwiększyć stosując również syntetyczne smary i oleje przekładniowe. Według niezależnych testów przeprowadzonych na torze Millbrook w Wielkiej Brytanii, zmiana oleju silnikowego na Mobil Delvac 1 LE 5W30 wraz ze zmianą oleju w przekładni i tylnym moście zmniejszyły zużycie paliwa o 2,9%.

Wydłużone interwały serwisowe

Zalecenia dotyczące doboru środków smarnych oraz interwały serwisowe określa producent pojazdu (silnika), który oczywiście współpracuje z branżą olejową. Z perspektywy przewoźnika, mniej przestojów serwisowych oznacza dodatkowy potencjał oszczędności. Zyskuje również środowisko, ponieważ branża motoryzacyjna generuje mniej odpadów, w tym zużytego oleju i części eksploatacyjnych. Nie byłoby to możliwe bez wielomilionowych inwestycji producentów środków smarnych. Postęp w branży olejowej jest wielkim wyzwaniem, gdyż podnoszeniu odporności olejów silnikowych na zużycie musi towarzyszyć dalsze obniżanie ich lepkości. Niezależnie od wprowadzonych zmian, film olejowy w produkcie wysokiej jakości musi zawsze wykazywać dużą odporność na zerwanie.


Ale to nie wszystko… Kluczem do sukcesu jest również zwiększona stabilność oksydacyjna i termiczna w zaawansowanych produktach smarnych, która skutkuje mniejszym wzrostem lepkości wraz ze starzeniem się oleju oraz skuteczną ochroną przed tworzeniem się osadów. Wydłuża to okresy między wymianami oleju i zmniejsza liczbę przestojów, przekładając się na oszczędność czasu i pieniędzy.

Rośnie popularność biodiesla

W 2021 roku ponad 2 mln z 3,2 mln ton zbiorów rzepaku w Polsce została przeznaczona na produkcję biodiesla. W kolejnych latach udział biodiesla na rynku paliw będzie coraz większy. W niskich stężeniach, takich jak w mieszance paliwowej B7, wpływ składu chemicznego paliwa na właściwości oleju silnikowego jest niewielki, ale przy większym udziale może mieć wpływ na działanie środków smarnych. Dlatego serwisowanie pojazdów zasilanych biodieslem lub paliwami o wyższej zawartości biokomponentów wymaga poświęcenia większej uwagi doborowi oleju silnikowego. Zalecane jest wtedy użycie wyłącznie wysokiej jakości środków smarnych.

ExxonMobil zdecydował się m.in. na testy stabilności utleniania, pompowalności w niskiej temperaturze i utrzymania czystości tłoków olejów w obecności biodiesla. Przyniosły one odpowiedź na pytanie, które oleje silnikowe zapewniają optymalną wydajność w obecności biodiesla. Wśród kompatybilnych olejów znalazły się m.in. Mobil Delvac 1 LE 5W30 i Mobil Delvac XHP ESP 10W40.

Nowe normy i aprobaty OEM

Branżowe dyskusje nie powinny ominąć również ewolucji klas jakościowych olejów silnikowych. Na przykład nowe kategorie ACEA F dotyczą olejów pracujących w wysokich temperaturach przy siłach ścinających HT/HS od 2,9 do 3,2 mPa.s. Niższe HT/HS w połączeniu z rosnącym udziałem olejów silnikowych o niskiej lepkości powodują, że wszystkie tego typu oleje nie są wstecznie kompatybilne i dlatego nie mogą być stosowane w silnikach starszej generacji.

Przykładem nowoczesnego oleju silnikowego o obniżonej lepkości filmu HT/HS, który stwarza duże możliwości w zakresie oszczędzania paliwa jest Mobil Delvac XHP ESP FE 5W-30. Ma on już aprobatę VDS-5, która pojawiła się w maju 2021 r. Najnowsza specyfikacja Volvo powstała z myślą o wydłużeniu interwałów serwisowych oraz ograniczeniu zużycia paliwa w silnikach Diesla pojazdów ciężarowych szwedzkiej marki, przy wsparciu olejów silnikowych o niskich lepkościach. Jej uzyskanie wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szeroko zakrojonych testów silnikowych. Ustanowienie tej aprobaty to kolejny dowód na to, jak istotna jest paliwooszczędność w branży środków transportu.

Źródło: ExxonMobil
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels