Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

74-tonowy elektryk na testach

Utworzona: 2023-06-28


Coraz więcej przewoźników zaczyna przekonywać się do elektrycznych ciężarówek, również z myślą o transporcie ciężkich ładunków. Jednym z nich jest Mattson Åkeri z Göteborga w Szwecji, firma zakupiła od Volvo trzy pojazdy elektryczne Volvo FH.

Od kilku tygodni trwają testy jednego z pojazdów ciężarowych w przewozach kontenerowych na terenie portu Arendal w Göteborgu. Test to tak zwany projekt HCT (High-Capacity Transport). Ciężarówka z dwiema przyczepami ma 32 m długości i może przewozić zestaw o dmc 74 ton.

Chcemy pokazać, że ciężarówki elektryczne sprawdzają się również w transporcie ciężkich ładunków i eksploatacji o wysokim stopniu wykorzystania. Obecnie sprawdzamy, w jaki sposób da się zoptymalizować działanie elektrycznej ciężarówki, szczególnie jeśli chodzi o ładowanie wyjaśnia Lena Larsson, kierownik projektu w dziale technologicznym Volvo.
Testowana ciężarówka elektryczna to Volvo FH Electric 6X4 zasilane ekologiczną energią za pomocą dwóch szybkich ładowarek o mocy 180 kW, które firma Mattsson Åkeri zainstalowała w bazie firmy w Arendal. W dłuższej perspektywie ciężarówka będzie również kursować między Göteborgiem a miastem Borås, położonym 70 km od Göteborga.

Ciężarówka jeździ 12 godzin dziennie, z postojem na ładowanie, gdy kierowca robi sobie przerwę. Korzystamy z zielonej energii elektrycznej, dzięki czemu nie emitujemy CO2. Cicha praca silnika elektrycznego to także lepsze środowisko pracy dla kierowcy wyjaśnia Jan-Olof Mattsson, dyrektor generalny Mattson Åkeri.
Odkąd Volvo Trucks rozpoczęło produkcję elektrycznych samochodów ciężarowych w 2019 roku, firma sprzedała prawie 5000 pojazdów tego typu w 40 krajach na całym świecie. Obecnie producent oferuje najszerszą w branży gamę pojazdów elektrycznych, obejmującą 6 produkowanych seryjnie modeli, które zaspokajają szeroki zakres potrzeb. Celem szwedzkiego producenta jest, aby do 2030 roku połowa wszystkich sprzedawanych samochodów ciężarowych była wyposażona w napęd elektryczny.


Projekt HCT, w ramach którego testowana jest ciężarówka elektryczna, zakłada eksploatację pojazdów o większej długości i/lub masie, co pozwala na przewóz większego ładunku. Ta koncepcja ma się przyczynić do obniżenia kosztów transportu, zmniejszenia wpływu na środowisko, zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmniejszenia zużycia dróg i obniżenia kosztów utrzymania. W Europie realizowanych i planowanych jest wiele projektów HCT. Jednym z przykładów jest Finlandia, gdzie na większości dróg dozwolonych jest ruch zespołów ciężarowych o masie całkowitej do 76 ton i długości 34,5 m. Innym przykładem jest Szwecja, gdzie dozwolony jest ruch pojazdów o dmc do 74 ton (sieć dróg BK4) i gdzie za zgodą władz wolno testować zestawy o długości do 34,5 m i dmc do 100 ton na wyznaczonej sieci dróg.

Źródło: Volvo Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels