Rejestracje osobowych pojazdów elektrycznych od kilku miesięcy utrzymują się na stabilnym poziomie i obecnie rejestruje się ich prawie dwa razy więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Warto odnotować, że wzrasta liczba rejestracji hybryd plug-in, i że sukcesywnie rośnie liczba rejestrowanych standardowych hybryd. To nie dziwi, bo już właściwie wszyscy producenci samochodów osobowych mają w swojej ofercie oprócz samochodów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi również hybrydy. Wzrasta również, liczba elektrycznych pojazdów ciężkich, powyżej 6t, choć wciąż jest to jeszcze stosunkowo niedużo pojazdów. Wszystko wskazuje na to, że w pierwszym okresie najpopularniejsze w tym segmencie będą pojazdy dystrybucyjne i specjalistyczne, np. śmieciarki, które poruszają się w miastach mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
Rankingi: styczeń-czerwiec
Samochody dostawcze do 3,5tW grupie samochodów dostawczych do 3,5t od początku 2023r. według analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 1 239 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi a stanowiły 3,9% rynku. Wśród nich wyróżniono 1 185 szt. samochodów bateryjnych (BEV), 23 szt. hybrydowych wszystkich rodzajów oraz 31 szt. zasilanych gazem ziemnym (CNG/LNG). W grupie samochodów bateryjnych (BEV) najlepiej sprzedawały się marki: Ford (455 szt.), Mercedes-Benz (192) i Opel (116). Największym powodzeniem cieszyły się modele: Ford Transit (455 szt.), Mercedes-Benz Sprinter (132) i Opel Vivaro (78).
Samochody ciężarowe >6t
Od początku 2023r. rynek pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi wyniósł 181 sztuk i stanowił 1,1 % rynku. W tym samym czasie zarejestrowano 14 szt. samochodów bateryjnych (BEV) i 167 pojazdów CNG/LNG.
Autobusy
Od początku 2023r. rynek autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi wyniósł 184 szt. i stanowił 25,2% rynku. Na tą liczbę złożyło się 85 autobusy bateryjne (BEV), 51 sztuk hybrydowych i 48 szt. CNG/LNG.
Infrastruktura do napędów alternatywnych
Według danych z EIPA z końca czerwca, infrastruktura ładowania rozszerzyła się w poprzednim miesiącu o 38 ogólnodostępnych stacji ładowania. W tym roku przybyło ich już 318. Obecna liczba stacji oraz punktów ładowania to 2298 stacji oraz 4371 punktów ładowania. 64% dostępnych stacji ładowania zapewnia ładowanie prądem zmiennym (AC), a 23% stacji ładowania stanowią punkty zapewniające prąd stały (DC), który pozwala na szybsze ładowania. W pozostałych 13% stacji nie został zidentyfikowany rodzaj prądu ładującego. Wśród województw najwyżej pod względem liczby stacji plasują się województwa mazowieckie (411), śląskie (374) i pomorskie (219). Najmniej stacji znajdziemy w województwach: lubelskim (32), świętokrzyskim (26) i podlaskim (24). W znacznie mniejszym tempie rozszerza się infrastruktura tankowania gazu naturalnego. Od początku roku przybyło 9 stacji tankowania CNG/LNG. Obecna liczba stacji oraz punktów tankowania to odpowiednio 47 stacji oraz 119 punktów tankowania gazem naturalnym.Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego