Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Dystrybucyjny XB – z napędem konwencjonalnym i elektrycznym

Utworzona: 2023-08-24


DAF XB nowej generacji to debiutująca na rynku seria pojazdów dystrybucyjnych w klasach tonażowych od 7,5 do 19 ton dmc – z napędem konwencjonalnym i akumulatorowo-elektrycznym (zasięg do 350 km). Producent wprowadza też do oferty nowy model XBC do zastosowań budowlanych. Nowe ciężarówki charakteryzuje wysoki poziom wydajności, bezpieczeństwa i komfortu dla kierowcy.

Nowa seria samochodów dystrybucyjnych oferuje rozwiązania dostosowane do zastosowań miejskich i regionalnych. Produkcja pojazdów serii XB rozpocznie się w czwartym kwartale 2023 r.

Zeroemisyjnie na ulicach miast

Model DAF XB Electric to pojazd do zrównoważonej dystrybucji miejskiej i regionalnej. Obok wersji 16- i 19-tonowych dostępny jest wariant o dmc 12 ton z 17,5-calowymi kołami i pojedynczym stopniem wejściowym. Rozstawy osi rozpoczynają się od 4,2 metra.

Silnik elektryczny, w zależności od specyfikacji, zapewnia moc znamionową 120 lub 190 kW oraz nominalny moment obrotowy o wartości (odpowiednio) 950 i 1850 Nm, a maksymalny do 2600 i 3500 Nm. Zastosowano pozbawione kobaltu i magnezu akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o wysokiej gęstości i wydajności energetycznej brutto od 141 do 282 kWh. Dzięki temu zasięg pojazdu wynosi nawet 350 km.


Możliwość ładowania za pośrednictwem zwykłej sieci elektrycznej sprawdza się, gdy ciężarówka pod koniec dnia wraca do bazy. Dostępne jest również szybkie ładowanie akumulatorów (650 V DC, 150 kW), co pozwala na uzupełnienie poziomu energii z 20 do 80% w ciągu 40-70 minut (w zależności od specyfikacji). Oferta firmy obejmuje również szeroką gamę rozwiązań w zakresie ładowania, porady dotyczące planowania tras i uzupełniania energii oraz szkolenia dla kierowców, które pozwalają w pełni wykorzystać możliwości i zasięg pojazdów.

Dwa silniki spalinowe, 7 poziomów mocy

Model XB jest dostępny z 4-cylindrowym silnikiem PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 l oraz 6-cylindrowym PACCAR PX-7 o poj. 6,7 l. Pierwszy występuje w wariantach 170 KM/700 Nm, 190 KM/750 Nm i 210 KM/ 800 Nm, drugi natomiast w odmianach 230 KM/900 Nm, 260 KM/1000 Nm, 290 KM/1100 Nm oraz 310 KM/1200 Nm.


Jednostki osiągają maksymalny moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych, co pozwala obniżyć zużycie paliwa. W obu silnikach można stosować hydrorafinowany olej roślinny (HVO), co pozwala zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90% („od źródła do koła”).

Automatyczne skrzynie biegów PowerLine

Oba silniki spalinowe są oferowane w połączeniu z 8-biegową, w pełni automatyczną skrzynią biegów PowerLine, która charakteryzuje się optymalnym zestopniowaniem poszczególnych przełożeń. Skrzynia płynnie zmienia biegi utrzymując wysoki moment obrotowy silnika, co przekłada się na wygodną jazdę i sprawne przyspieszanie. Ponadto przekładnia zapewnia doskonałą zwrotność przy niskiej prędkości – dzięki funkcji szybkiego ruszania (urge-to-move) po zwolnieniu pedału hamulca.


Dostępne są również 6- i 9-biegowe manualne przekładnie, natomiast do zastosowań specjalnych można zamówić automatyczne skrzynie biegów Allison.

Przyjazne dla producentów zabudów

Wysoka wydajność pojazdu jest również osiągana za sprawą szerokiej gamy rozstawów osi (do 6,9 m) i długości podwozia, co pozwala na montaż zabudów mierzących nawet powyżej 9 m. Rama jest wyposażona w nową siatkę otworów ułatwiającą montaż zabudów. Nowością są wstępnie zdefiniowane warianty podwozia z przeniesionymi układami wydechowymi, akumulatorami oraz zbiornikami paliwa i powietrza, przeznaczone do zamiatarek i wywrotek. Niska masa własna podwozia zapewnia wysoką ładowność i optymalny zwrot z inwestycji na kilometr.

Układy wspomagające kierowcę

Nowa ciężarówka jest dostępna z pakietem układów wspomagających kierowcę, zapewniających najwyższy w swojej klasie poziom bezpieczeństwa i komfortu. Zaawansowany awaryjny układ hamulcowy (Advanced Emergency Braking System, AEBS) jest wyposażony w radar i kamerę, dzięki którym informuje kierowcę o szczególnie narażonych użytkownikach dróg znajdujących się przed pojazdem (Drive-off Assist). Układ Event Data Recorder rejestruje obrazy i dane po aktywacji ostrzeżenia dotyczącego układu hamulcowego ABS, a Turn Assist ostrzega o obecności rowerzystów czy pieszych w martwych polach pojazdu. Z kolei układ Drowsiness Detection monitoruje czujność kierowcy i ostrzega o konieczności przerwania jazdy. Ponadto każdy pojazd XB jest wyposażony w układ Speed Limit Recognition informujący kierowcę o rzeczywistych ograniczeniach prędkości oraz pasywny układ Lane Change Assist, który pomaga unikać niebezpiecznych manewrów poprzez ostrzeganie o potencjalnie niezamierzonych zmianach pasa ruchu.

Niskie położenie kabiny, duża przednia szyba i okna boczne oraz nisko umieszczone dolne krawędzie szyb zapewniają doskonałą widoczność bezpośrednią. Opcjonalnie dostępne jest okno krawężnikowe, które umożliwia lepszą obserwację innych użytkowników drogi po stronie pasażera. Smukła konstrukcja nowych lusterek zapewnia idealne połączenie widoczności bezpośredniej i pośredniej.

Nowy standard komfortu

Wszystkie warianty ciężarówki (Day, Extended Day i Sleeper Cab) mają optymalnie ustawione stopnie wejściowe, szeroko otwierane drzwi i nisko położone kabiny, co zapewnia wygodę kierowcy pracującego w dystrybucji, co wiąże się z częstym opuszczaniem kabiny i wchodzeniem do niej. Kabina serii XB, podobnie jak w przypadku cięższych modeli, charakteryzuje się bardzo dokładnym spasowaniem elementów karoserii, co przekłada się na mniejsze opory powietrza i niższy poziom hałasu wewnątrz.


Komfortowe fotele są obite w takich sam sposób, jak w pojazdach wyższych klas tonażowych. Oprócz tego lekki DAF dzieli z nimi także nową kierownicę i 12-calowy wyświetlacz cyfrowy na desce rozdzielczej, pokazujący w skrótowej formie informacje na temat pojazdu, które można dostosować do preferencji kierowcy. Wyjątkowa zwrotność i mały promień skrętu sprawiają, że nowe pojazdy dystrybucyjne są niezwykle zwinne, co jest bardzo ważne w obszarach miejskich.

Do zastosowań budowlanych

Obok pojazdów szosowych, DAF wprowadza również na rynek serię XBC, która doskonale sprawdza się w trudnych warunkach, np. w branży budowlanej. Pojazdy mają 19-tonowe podwozie i duży prześwit wynoszący 255 mm, kąt natarcia na poziomie 25 stopni, stalową przednią płytę chłodnicy chroniącą komorę silnika oraz solidny stalowy zderzak.

Źródło: DAF Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels