Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

W roku pełnym wyzwań utrzymali się na podium

Utworzona: 2024-03-08


W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano łącznie 5750 nowych DAF-ów. Marka, która przez wiele lat była liderem sprzedaży, w minionym roku zajęła 3. miejsce w rankingu rejestracji samochodów o DMC pow. 3,5 tony i drugą pozycję w statystykach sprzedaży ciągników siodłowych.

Jak co roku zespół DAF Trucks Polska podzielił się z dziennikarzami najważniejszymi wynikami, informacjami, wnioskami i analizami dotyczącymi poprzednich 12 miesięcy. Ponadto przedstawiciele importera zapowiedzieli działania, jakie w bieżącym roku podejmować będzie polski oddział marki.

Nadal chętnie wybierane

Pozycja lidera nie jest dana raz na zawsze. Byliśmy tego świadomi, gdy przez ostatnie lata marka DAF była najchętniej wybieraną na polskim rynku pojazdów ciężarowych. Ubiegłoroczne wyniki pokazały, że 2023 rok był wymagający nie tylko dla przewoźników, lecz także dla nas. Wpływ na to miały oczywiście czynniki zewnętrzne, ale także na przykład zmiana generacji pojazdów DAF, w tym tych z segmentu Construction. Z drugiej strony wiemy, że nasza marka niezmiennie cieszy się zaufaniem klientów i uznaniem kierowców. Potwierdzają to także wyniki sprzedaży pojazdów używanych
podkreślił Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska.
Rok 2023 był rekordowy pod względem sprzedaży pojazdów z drugiej ręki. Nabywców znalazły 1483 używane ciężarówki z Eindhoven. Uznaniem klientów cieszyło się również firmowe finansowanie. Spółka Paccar Financial Polska sfinansowała łącznie 1566 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,1% względem ubiegłego roku – do 27,2% udziału w krajowym rynku. Większość klientów decydowała się na objęcie ciężarówek kontraktami serwisowo-obsługowymi, w tym 57% wybrało wariant Full Care.

Prestiżowe wyróżnienia i ważne sukcesy

Ostatnie miesiące przyniosły prestiżowe wyróżnienia dla pojazdów holenderskiej marki, a także polskich dealerów. Walory i osiągi modeli nowej generacji DAF zostały potwierdzone przez specjalistów (poniżej przypominamy najważniejsze osiągnięcia).

Green Truck Award – nagroda przyznawana przez niemieckie czasopisma branżowe „VerkehrsRundschau” i „Trucker”. DAF XF 450 wyprzedził konkurentów osiągając najniższe średnie zużycie oleju napędowego i AdBlue.

Zwycięstwo w European Truck Challenge – teście przeprowadzanym przez uznany niemiecki magazyn „Truck & Trailer Welt”, w którym model XF 450 po raz kolejny wyróżnił się najniższym łącznym zużyciem paliwa i płynu AdBlue oraz najniższymi kosztami eksploatacyjnymi.

Europejska Nagroda Transportowa za Zrównoważony Rozwój – serię XF 450 uznano za najbardziej przekonującą kandydaturę i najbardziej wydajny model w klasie.

Otrzymane nagrody są potwierdzeniem tego, że decyzja o zaprojektowaniu wydłużonych, bardziej aerodynamicznych i efektywnych modeli była ważna. Chodzi o to, że systemy opłat drogowych w krajach Unii Europejskiej premiują najbardziej oszczędne i ekologiczne samochody ciężarowe. Nasze modele nowej generacji oferują w tym zakresie wymierne korzyści finansowe. Nawet z dużymi kabinami i mocnymi silnikami zaliczane są do trzeciej kategorii opłat w Niemczech, a więc najtańszej możliwej klasy dla pojazdu z silnikiem Diesla. Tym samym, jeśli klient chce przestronną, komfortową i docenianą przez kierowców ciężarówkę, która „łapie się” do trzeciej klasy systemu Maut, to DAF jest najlepszym wyborem
wyjaśnił Artur Sosnowski, dyrektor sprzedaży w DAF Trucks Polska.

Na mapie serwisów nie ma białych plam

Kompleksowa i kompetentna obsługa jest bardzo ważna dla użytkowników ciężarówek, dlatego importer i dealerzy marki otwierają nowe placówki w dogodnych lokalizacjach – tam, gdzie klienci najbardziej ich potrzebują. Dzięki temu sieć serwisowa DAF jest najmocniejsza w gronie pięciu czołowych marek polskiego rynku – liczy obecnie 39 oddziały i 8 punktów TRP.

Na mapie dealerów DAF w Polsce nie ma białych plam – jesteśmy w każdym regionie i zakątku kraju, przy głównych szlakach transportowych, bo wiemy jak ważny w tej branży jest czas. A już wkrótce będziemy jeszcze bliżej naszych klientów, ponieważ w Legnicy powstanie nowy oddział Grupy DBK, a w Siedlcach TB Trucks & Trailer przeniesie się do zupełnie nowego obiektu. Dodatkowo 6 oddziałów otrzyma w najbliższym czasie certyfikację dla dealerów pojazdów elektrycznych
zapowiedział Piotr Juchtman, dyrektor rozwoju sieci dealerskiej.

Co nas wkrótce czeka?

Jedną z nowości, która ujrzy światło dzienne już wkrótce (docelowo w kwietniu br.) będzie najnowsza telematyka PACCAR CONNECT z rozbudowanymi funkcjami analizowania techniki jazdy kierowców, zużycia paliwa oraz sprawdzaniem kodów błędów, co minimalizuje konieczność ewentualnych przestojów. Zaplanowano również kolejną edycję konkursu dla kierowców DAF Driver Challenge. Zwycięzca polskiej edycji będzie walczył o zwycięstwo w konkursie międzynarodowym. Marka skupi się też na rozwijaniu programu Ready to Go – oferty dostępnych od ręki, zabudowanych i gotowych do eksploatacji pojazdów specjalistycznych. Docelowo w programie ma być oferowanych ok. 80 wersji, w tym m.in. wywrotki, betonomieszarki, podwozia ze skrzynią i żurawiem HDS, czy hakowce. Z kompleksową ofertą polskiego importera będzie można się zapoznać na licznych wydarzeniach branżowych. Marka zaprezentuje swoje pojazdy m.in. na imprezach targowych. Wyjątkowym wydarzeniem będzie Dzień Polski na targach IAA w Hanowerze (17-22 września), który importer wraz z dealerami zorganizują po raz pierwszy.

Wsparcie na drodze do elektromobilności

Prognozy wskazują, że w bieżącym roku na terenie Unii Europejskiej podwoi się sprzedaż elektrycznych ciężarówek o DMC pow. 6 ton, a wysoki wzrost będzie się utrzymywał również w kolejnych latach.

Położymy jeszcze większy nacisk na elektromobilność. Nie chcemy być jednak wyłącznie sprzedawcą ciężarówek „z wtyczką”, lecz przede wszystkim partnerem wspierającym przedsiębiorców na drodze do elektromobilności. Klientom oferujemy wiodące produkty, wiedzę, doświadczenie i usługi
zapewnia Michał Wójcik, odpowiedzialny za rozwój sektora pojazdów zeroemisyjnych.
DAF oraz jej spółka macierzysta PACCAR nie koncentrują się wyłącznie na pojazdach bateryjno-elektrycznych. Rozwijają i testują wiele rodzajów napędów: elektryczne, hybrydowe, wodorowe, a także silniki Diesla, badając w jakich zadaniach i na jakich rynkach poszczególne technologie sprawdzają się najlepiej. Jednocześnie marka dąży do zrównania wartości TCO dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym i „elektryków” w 2025 roku, a pięć lat później – dla diesli i pojazdów na wodór.

W nowym zakładzie w Eindhoven wytwarzane są pakiety baterii dużej wydajności w oparciu o ogniwa dostarczane przez ich największego na świecie producenta – firmę CATL. Są to akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), które obecnie zapewniają najlepsze połączenie kosztów, możliwości, trwałości i bezpieczeństwa. Ogniwa LFP mają trwałość nawet 2-3 krotnie wyższą niż inne. Ponadto są odporne na wielokrotne ładowanie do 100% pojemności prądem o wysokiej mocy. Bezpieczeństwo użytkowania ciężarówek z napędem elektrycznym zapewniają nie tylko baterie LFP, wolne od ryzyka samoistnego wzrostu temperatury i pożaru, lecz także awaryjne odłączanie obwodów wysokiego napięcia, co pozwala na bezpieczne prowadzenie działań ratowniczych.

W ofercie producenta jest również szeroka gama rozwiązań infrastrukturalnych, w tym ładowarki PACCAR – stacjonarne i mobilne. Urządzenia, których trwałość określana jest na co najmniej 15 lat również można objąć pakietami serwisowo-obsługowymi i korzystnym finansowaniem fabrycznym, co gwarantuje użytkownikowi pewność i przewidywalność kosztów związanych z transformacją energetyczną. Najmocniejszy (360 kW) wariant – Flex Charger – potrzebuje zaledwie 20 minut, aby uzupełnić energię potrzebną na pokonanie kolejnych 100 km, nawet w najcięższych pojazdach. Firma dostarcza również systemy magazynowania energii, szczególnie przydatne w firmach, które mogą ładować pojazdy elektryczne w swoich siedzibach. Te urządzenia pozwalają w ciągu dnia zgromadzić energię wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną, by następnie ładować pojazdy podczas nocnej przerwy w pracy.

DAF Trucks Polska – 2023 w liczbach:

• 5750 dostarczonych pojazdów;
• 4441 samochodów objętych kontraktami serwisowo-obsługowymi;
• 57% kontraktów serwisowo-obsługowych zakupionych w najwyższym wariancie Full Care;
• 16,2% – udział marki w polskim rynku samochodów ciężarowych;
• 39 dealerów i 8 punktów TRP – najliczniejsza sieć serwisowa w Polsce;
• 27,2% – udział rynkowy PACCAR Financial Polska;
• 1566 ciężarówek dostarczonych z finansowaniem PFP;
• 1483 sprzedanych pojazdów używanych.


Źródło: DAF Trucks Polska
Zdjęcia: DAF Trucks, Piotr Kowalski
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels