Dzisiejszy dzień jest wyjątkowy! Z Nadrenii-Palatynatu wyjeżdża do Berlina samochód ciężarowy napędzany wodorem. Jesteśmy dumni z tego, iż tak przełomowa innowacja wywodzi się z Nadrenii-Palatynatu oraz została zaprojektowana i przetestowana w zakładzie w Wörth. Świadczy to o innowacyjności naszego regionu i przyczynia się do trwałych zmian w branży transportowej. Dzięki zastosowaniu nowych technologii dokonuje się przełom w transformacji i dekarbonizacji sektora transportowego. Wyraźnym tego świadectwem jest przejazd ciężarówki GenH2 Truck z Nadrenii-Palatynatu do Berlina powiedziała Petra Dick-Walther, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Nadrenii-Palatynatu, która uczestniczyła w wyjeździe wodorowej ciężarówki z Wörth am Rhein.Na zakończenie udanego rekordowego przejazdu linię mety w Ministergarten w dzielnicy Berlin-Mitte pokonał Andreas Gorbach, członek zarządu Daimler Truck AG odpowiedzialny za dział Truck Technology.
Do dekarbonizacji transportu potrzebujemy zarówno napędów akumulatorowo-elektrycznych, jak i wodorowych. Doskonałym obszarem zastosowań samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi są szczególnie trudne i wymagające elastyczności operacje w transporcie dalekobieżnym. Dowiedliśmy tego w imponujący sposób, przekraczając barierę 1000 kilometrów pokonanych na jednym tankowaniu zbiorników. Do kwestii zastosowania napędu wodorowego w samochodach ciężarowych podchodzimy bardzo poważnie i pomyślnie zmierzamy ku gotowości do produkcji seryjnej. Jednocześnie nasz dzisiejszy rekordowy przejazd ma na celu zwrócenie uwagi na fakt, że oprócz odpowiednich rozwiązań w zakresie techniki napędowej, do dekarbonizacji transportu niezbędne są jeszcze dwa inne czynniki: zielona infrastruktura energetyczna oraz konkurencyjność kosztów w stosunku do pojazdów konwencjonalnych powiedział Andreas Gorbach.Przed rozpoczęciem przejazdu zbiorniki Mercedes-Benz GenH2 Truck napełniono ciekłym wodorem na stacji paliw producenta w ośrodku rozwojowo-testowym w Wörth. Wodór dostarczony przez Air Liquide jest paliwem odnawialnym, ponieważ został wytworzony z biometanu posiadającego certyfikat pochodzenia. Kriogenicznym ciekłym wodorem o temperaturze -253 stopni Celsjusza napełniono dwa 40-kilogramowe zbiorniki, zamontowane po obu stronach podwozia. Dzięki bardzo dobrej izolacji zbiorników pojazdu, możliwe jest utrzymywanie wodoru w odpowiedniej temperaturze przez wystarczająco długi czas bez konieczności aktywnego chłodzenia. Przed startem #HydrogenRecordRun oba zbiorniki zostały zaplombowane przez TÜV Rheinland.
W pracach nad rozwojem napędów wodorowych Daimler Truck preferuje w dłuższej perspektywie zastosowanie wodoru ciekłego. Jako nośnik energii ma on w tym stanie skupienia znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości, niż wodór w stanie gazowym. Umożliwia to przewożenie większej ilości wodoru, a tym samym znacznie zwiększa zasięg pojazdu, zapewniając mu osiągi porównywalne z konwencjonalnym samochodem ciężarowym napędzanym olejem napędowym.
Z Berlina do Berlina: ciężarówka wodorowa w trzecim roku prac rozwojowych
Przed trzema laty, 16 września 2020 r., Daimler Truck ogłosił w Berlinie zamiar poczynienia znacznych inwestycji w technologię wodorową. Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck, po raz pierwszy publicznie zaprezentował pojazd koncepcyjny Mercedes-Benz GenH2 Concept Truck, aby podkreślić strategię technologiczną firmy. Następnie powstała spółka cellcentric, wspólne przedsięwzięcie z Volvo Group, która uruchomi jeden z największych w Europie zakładów produkcyjnych ogniw paliwowych. Od 2021 r. trwają intensywne testy pierwszych prototypów ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 Truck, które ostatnio dowiodły swej sprawności na przełęczy Brenner, jednej z głównych magistral europejskiego transportu towarowego. Udany #HydrogenRecordRun stanowi kolejny kamień milowy na drodze do zrównoważonego transportu drogowego. Pierwsze samochody ciężarowe napędzane ogniwami paliwowymi mają w najbliższych latach trafić do testów w firmach klientów. Prace rozwojowe producenta przebiegają zgodnie z harmonogramem, a ciężarówka Mercedes-Benz GenH2 Truck ma osiągnąć gotowość do produkcji seryjnej w drugiej połowie obecnej dekady.
Źródło: Daimler Truck Polska