Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ciężarówka tak wszechstronna, jak zadania w transporcie

Utworzona: 2023-12-26


W 1998 roku koncern Daimler-Benz AG, jak wówczas brzmiała nazwa firmy, zaprezentował model Atego na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych RAI w Amsterdamie. W tym roku firma świętuje 25-lecie modelu Atego.

Po 14 latach Atego zastąpił serię modeli LK (od „Leichte Klasse”, czyli klasa lekka). Konstruktorom nowej generacji przyświecał jeden nadrzędny cel: opcje konfiguracji nowego pojazdu do transportu dystrybucyjnego musiały odzwierciedlać różnorodność zastosowań w segmencie lekkich i średnich samochodów ciężarowych. W tym czasie segment ten obejmował szereg różnych pojazdów, od modeli z plandeką lub skrzynią ładunkową, przez ciężarówki platformowe i wywrotki dla branży budowlanej, aż po modele ze specjalnym wyposażeniem dla służb komunalnych.

Premiera Atego

Początkowo reprezentował segment pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 t do 15 t. Gama pojazdów obejmowała 25 podstawowych typów, 6 opcjami mocy silnika i 4 warianty kabiny. Klienci mogli wybierać pomiędzy 4-cylindrowymi rzędowymi silnikami wysokoprężnymi serii OM 904 LA o pojemności skokowej 4,25 litra i 6-cylindrowymi rzędowymi silnikami wysokoprężnymi serii OM 906 LA (poj. 6,37 litra) , które generowały moc od 90 do 205 kW (122 do 279 KM) i moment obrotowy od 470 do 1300 Nm, osiągając wartość maksymalną w przedziale od 1200 do 1600 obr./min. Od samego początku istnienia serii modelowej celem producenta było ustanowienie nowego standardu rentowności. Aby zapewnić operatorom flot maksymalny czas pracy i niskie koszty eksploatacji, przebieg głównych podzespołów zwiększono do 600 000 km, a okresy między przeglądami znacznie wydłużono. Znacząco wzrosły także wymagania dotyczące komfortu i wygody w kabinie. Badania wykazały, że podczas dystrybucji towarów kierowcy wsiadają i wysiadają z pojazdu średnio 30 razy dziennie. Fakt ten uwzględniono projektując model Atego. Innowacyjna koncepcja ramy pozwoliła uzyskać wzorowe warunki dostępu do kabiny. Cztery warianty kabiny uwzględniały różne wymagania klientów. Oprócz wersji kompaktowych do transportu dystrybucyjnego i w przemyśle budowlanym, dostępna była także wersja do transportu długodystansowego.

Premiera Heavy-Duty Atego na targach IAA w 1998 roku

Zaledwie sześć miesięcy później, producent zaprezentował wersję Atego do bardziej wymagających zadań z wyższą ramą, większą pojemnością i jeszcze mocniejszym 6-cylindrowym silnikiem rzędowym OM 926 LA, o pojemności skokowej, 7,2 litra i mocy 240 kW/326 KM). Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 18 do 26 ton był dostępny w 17 podstawowych typach i dwóch wersjach silnika (170 kW/231 KM i 205 kW/279 KM, 1300 Nm). Nowy model wypełnił lukę w stosunku do serii modeli Actros. System konserwacji Telligent oznaczał, że prace konserwacyjne były wykonywane tylko wtedy, gdy było to konieczne w zależności od rzeczywistego użytkowania pojazdu. Tym samym marka po raz kolejny pokazała, jak skutecznie obniżyć koszty eksploatacji pojazdów.

Atego wybrany „Międzynarodową Ciężarówką Roku 1999”

Po uzyskaniu tytułu, model nie przestał wyznaczać standardów w swoim segmencie. Podczas pierwszego liftingu w 2004 roku ciężarówka została wyposażona w nową skrzynię biegów G85-6 z automatycznym systemem zmiany biegów Telligent oraz systemy bezpieczeństwa ABS i ASR, oraz Brake Assist BAS. Tym samym podniesiono komfort jazdy do poziomu znanego wcześniej jedynie w ciężkich modelach Mercedesa. Zwiększyła się też gama dostępnych silników, która dzięki technologii emisji spalin BlueTec SCR została dostosowana do wymagań norm emisji spalin Euro IV i V czy EEV. Dzięki dozowanemu wtryskowi AdBlue udało się skutecznie wyeliminować ze spalin około 60% azotu; silnik był też wyposażony w wysokowydajny filtr cząstek stałych. Kabina odnowionego Atego została jeszcze bardziej dostosowana do wymagań konkretnych zastosowań, a tablica rozdzielcza upodobniła się do tych stosowanych w nowoczesnych samochodach osobowych.

Pierwsza seryjna ciężarówka z równoległym napędem hybrydowym

W 2010 roku na rynek wszedł model BlueTEC Hybrid 1222L będący pierwszą seryjnie produkowaną ciężarówką z napędem hybrydowym dieslowo-elektrycznym i posiadającą homologację UE. Oprócz silnika OM 924 o mocy 160 kW (218 KM) 12-tonowy pojazd był wyposażony w chłodzony wodą silnik elektryczny generujący maksymalną moc 44 kW (60 KM). Przy niskich prędkościach jednostka ta była w stanie napędzać ciężarówkę w trybie wyłącznie elektrycznym. Silnik wysokoprężny włączał się przy wyższych prędkościach i podczas pracy z dużym obciążeniem. Silnik elektryczny pełnił także funkcję alternatora i dzięki temu był w stanie odzyskiwać energię kinetyczną w fazie wybiegu i hamowania, aby tymczasowo przechowywać ją w akumulatorze litowo-jonowym. Takie rozwiązanie zmniejszyło zużycie paliwa nawet o 20%, a w miejskim transporcie dystrybucyjnym średnio o 10–15%. Z tego powodu w roku 2010 Atego otrzymał niemiecką nagrodę w zakresie rozwoju zrównoważonego. Rok później model po raz kolejny zdobył tytuł „Ciężarówki Roku”.

Druga generacja z silnikami Euro VI

W 2013 roku na rynek wprowadzono drugą generację Atego, tym razem z silnikami spełniającymi normę Euro VI, z serii OM 934 LA i OM 936 LA. Ich najnowsze wersje są nadal wykorzystywane w obecnych modelach ciężarówki. Silniki generowały moc od 115 do 220 kW (156 do 299 KM). Pomimo wysokich wymagań dotyczących jakości emisji, konstruktorom udało się zmniejszyć zużycie paliwa średnio o 5% w porównaniu z poprzednią generacją. Sukces ten osiągnięto dzięki najnowocześniejszemu wtryskowi Common Rail, który zastąpił elementy pompowtryskiwaczy, a także wysokiemu ciśnieniu zapłonu i optymalizacji aerodynamicznej kabiny. Ponadto udało im się zmniejszyć zużycie AdBlue do 2–2,5% zużycia oleju napędowego. Okresy międzyobsługowe ponownie wydłużyły się do 120 000 kilometrów, co stanowi wzrost o 20%.

Power Shift 3 zapewnia wysoki komfort jazdy i rentowność

Poprawę komfortu, wygody i wydajności po raz kolejny osiągnięto dzięki zautomatyzowanej skrzyni biegów PowerShift 3 z 6 i 8 biegami oraz trybem EcoRoll. W ten sposób dobiegły końca czasy typowego klikania mechanizmu zmiany biegów Telligent. Teraz kierowcy wrzucają biegi za pomocą eleganckiego przełącznika kombinowanego. Ręczna skrzynia biegów z 6 lub 8 biegami oraz biegami pełzającymi była dostępna tylko jako opcja. Do zastosowań komunalnych i innych zastosowań specjalnych dostępna była również manualna skrzynia biegów z biegiem pełzającym do powolnej jazdy lub 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów. Wprowadzenie w wyposażeniu standardowym układu dynamiki pojazdu ESP stanowiło milowy krok w zakresie bezpieczeństwa. Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji, zasadniczej zmianie uległo także zawieszenie kabiny: kierowcy Atego mogli się cieszyć poziomem komfortu, jaki wcześniej znany był tylko w Actrosie. Od tego czasu klienci mogli wybierać spośród czterech wersji i trzech długości. Kabina S ClassicSpace dostępna jest w wersji normalnej i rozszerzonej. Dodatkowo dostępna jest kabina L w wersji Classic lub BigSpace z wysokim dachem. W dużej kabinie jednoczęściowe łóżko z 7-strefowym piankowym materacem umożliwia również okazjonalne podróże na duże odległości. Dostępna jest również kabina załogowa z 6 siedzeniami dla straży pożarnej, służb pomocy technicznej lub przedsiębiorstw komunalnych.

Mercedes-Benz Uptime zwiększa dostępność i obniża koszty operacyjne

W 2019 roku producent wykonał kolejny znaczący krok naprzód w swoich wysiłkach na rzecz obniżenia kosztów operacyjnych i zwiększenia czasu sprawności. Od tego czasu dla każdego Atego dostępna jest usługa Mercedes-Benz Uptime. Usługa zapewnia użytkownikowi pojazdu i serwisowi Mercedes-Benz wgląd w stan pojazdu w czasie rzeczywistym, co pozwala uniknąć nieplanowanych przestojów i planować prace konserwacyjne i serwisowe w sposób możliwie najbardziej proaktywny, aby nie zakłócać procesów logistycznych.

Najnowsze systemy wspomagające bezpieczeństwo w Atego od 2024

Od kwietnia przyszłego roku ciężarówka będzie wyposażona w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, w tym system wspomagania hamowania awaryjnego Active Brake Assist 6 (ABA6) oraz asystent skrętu Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2). Innowacje te opierają się na nowej platformie elektronicznej, która wykorzystuje dane z radaru i kamery do poprawy widoku do przodu i na boki. Daimler Truck wykracza daleko poza obecne wymogi prawne, oferując systemy wspomagania bezpieczeństwa w wielu obszarach. Na przykład system ABA 6 może aktywnie ingerować przy prędkościach do 60 km/h, a więc automatyczne hamować nie tylko po to, aby uniknąć zderzenia ze stojącym pojazdem, ale także z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka lub zmieniającymi pas ruchu.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels