Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Szybciej, łatwiej, taniej - nowy standard tankowania wodoru

Utworzona: 2024-02-14


Większy zasięg, szybsze tankowanie, wyższa efektywność energetyczna i niższe koszty inwestycyjne - to najkrótsza charakterystyka technologii tankowania przechłodzonego ciekłego wodoru o nazwie sLH2 w porównaniu z dotychczas stosowanymi.

W porównaniu z dotychczas stosowaną technologią tankowania ciekłego wodoru (LH2), nowy proces wykorzystuje innowacyjną pompę sLH2 w celu nieznacznego zwiększenia ciśnienia paliwa, dzięki czemu staje się ono przechłodzonym wodorem ciekłym (sLH2). Tankowanie wodoru w tym stanie jest szybsze, łatwiejsze i wygodniejsze (porównywalne do napełniania zbiorników olejem napędowym), a związane z tym straty energii są ograniczone do minimum. Ponadto nie jest konieczna transmisja danych pomiędzy stacją tankowania a pojazdem, co dodatkowo zmniejsza złożoność rozwiązania. Jednocześnie technologia sLH2 obniża o 2-3 razy nakłady inwestycyjne związane z uruchomieniem stacji tankowania wodoru, a koszty operacyjne o 5-6 razy.


Tempo przepływu wodoru w technologii sLH2 wynosi ponad 400 kg na godzinę, a napełnienie zbiorników 80 kilogramami paliwa zajmuje 10-15 minut. Taki zapas pozwala pokonać dystans co najmniej 1000 km. Do napełniania zbiorników potrzebna jest tylko jedna dysza, co ułatwia obsługę. Dzięki solidnej izolacji węża oraz konstrukcji styków pomiędzy dyszą a zbiornikiem paliwa, proces jest bezpieczny i zapobiega rozlaniu wodoru. Z tego powodu środki ochronne wymagane przy tankowaniu sLH2 są porównywalne z tymi, jakie są stosowane w przypadku oleju napędowego. Podczas tankowania kriogenicznym ciekłym wodorem o temperaturze minus 253 stopni Celsjusza można napełnić dwa połączone zbiorniki mieszczące po 40 kg, zamontowane po obu stronach podwozia ciężarówki, bez konieczności stosowania specjalnego wyposażenia ochronnego.

Ciekły wodór ma znacznie większą gęstość energii w stosunku do objętości niż gazowy. W rezultacie zbiorniki ciężarówki z ogniwami paliwowymi wykorzystujące ciekły wodór są bardziej ekonomiczne w porównaniu ze zbiornikami węglowymi stosowanymi do przechowywania wodoru gazowego. A dzięki niższemu ciśnieniu są one również znacznie lżejsze, co przekłada się na wzrost ładowności pojazdu oraz umożliwia zatankowanie większej ilości wodoru. We wrześniu 2023 r. prototyp Mercedes-Benz GenH2 dopuszczony do ruchu na drogach publicznych ukończył #HydrogenRecordRun, pokonując dystans 1047 km na jednym zbiorniku mieszczącym 80 kg ciekłego wodoru.


GenH2 jest pierwszym pojazdem, który skorzystał z pilotażowej publicznej stacji tankowania sLH2 w Wörth am Rhein w Niemczech. Obiekt zaopatrywany w ciekły wodór przez firmę Linde wyznacza standardy w zakresie efektywności energetycznej i wydajności. Napełnianie zbiorników w technologii sLH2 wymaga około 30 razy mniej energii (zaledwie 0,05 kWh/kg) w porównaniu z tankowaniem tego samego paliwa w postaci gazowej. Stacja zajmuje zaledwie 50 m2 i umożliwia ustawienie kilku dystrybutorów do równoległej obsługi paru ciężarówek. Zbiornik ciekłego wodoru ma pojemność 4 ton, co wystarcza na około 10 godzin nieprzerwanej pracy stacji.

Firmy Daimler Truck i Linde Engineering stawiają sobie za cel, aby sLH2 stało się wiodącą technologią tankowania wodoru dla samochodów ciężarowych dużej ładowności. Technologia została udostępniona wszystkim zainteresowanym za pośrednictwem otwartej normy ISO.

Od połowy 2024 r. 5 firm ma wziąć udział w testach drogowych pojazdów GenH2. Wodorowe ciągniki siodłowe będą wykorzystywane w zastosowaniach długodystansowych na trasach w Niemczech i tankowane na stacji sLH2 w Wörth am Rhein oraz drugiej w rejonie Duisburga. Celem testów jest wykazanie, że transport ciężarówkami napędzanymi wodorem jest już dziś możliwy. Aby jednak transformacja się powiodła, w nadchodzących latach konieczne będzie wybudowanie europejskiej infrastruktury tankowania oraz zapewnienie dostaw zielonego wodoru.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels