Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Polska ma sporo do zrobienia

Utworzona: 2024-04-08


Podniesienie łącznej mocy punktów ładowania o niemal połowę w mniej niż 2 lata. Budowa ponad 200 stref ładowania dla elektrycznych ciężarówek wzdłuż sieci TEN-T do 2030 roku. To tylko część wyzwań, którym będzie musiała sprostać Polska w związku z rozporządzeniem AFIR.

Już 13 kwietnia 2024 r. zaczną być stosowane przepisy AFIR, czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. To historyczny dzień dla całej branży e-mobility w Unii Europejskiej. Rozporządzenie stanowi potencjalnie najważniejszy czynnik regulacyjny stymulujący w kolejnych latach rozbudowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w państwach członkowskich UE. W konsekwencji będzie miało decydujący wpływ na tempo rozwoju całego sektora zeroemisyjnego transportu.

AFIR nakłada na wszystkie państwa członkowskie bardzo ambitne, bezpośrednio wiążące obowiązki w tym obszarze. Jednym z nich jest konieczność dostosowania łącznej mocy stacji ładowania na każdy zarejestrowany samochód z napędem elektrycznym (1,3 kW w przypadku BEV i 0,8 kW w przypadku PHEV). W przypadku Polski oznacza to konieczność podniesienia mocy infrastruktury o prawie połowę w zaledwie mniej niż dwa lata. Wypełnienie wymogów rozporządzenia wymaga aktywizacji i pełnego zaangażowania wszystkich, najważniejszych interesariuszy oraz dokładnego zaplanowania dalszych kroków. Bez zmian prawnych i niezbędnych inwestycji poczynionych w najbliższych miesiącach nie będziemy w stanie sprostać wymogom AFIR wyznaczonym nie tylko na rok 2025, ale również na 2035 mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.
AFIR przewiduje m.in. konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży czy wymóg wyposażania ładowarek w możliwość płatności ad-hoc. Ponadto rozporządzenie wyznacza cele w obszarze infrastruktury dla elektrycznych pojazdów ciężkich. Przykładowo, do końca 2027 r. – a więc za mniej niż cztery lata – wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T będą musiały funkcjonować przeznaczone dla eHDV strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda. Obecnie w Polsce ogólnodostępne punkty przeznaczone dla elektrycznych ciężarówek funkcjonują w zaledwie jednej lokalizacji. Tymczasem już do 2030 r. wzdłuż polskich odcinków sieci TEN-T będzie musiało powstać 206 stref ładowania dla eHDV.

W konsekwencji AFIR to nie tylko potencjalny impuls przyspieszający rozwój infrastruktury, ale również bardzo poważne wyzwanie. Dlatego już 15 kwietnia w Warszawie PSPA zorganizuje spotkanie warsztatowe, którego celem będzie szczegółowe omówienie i zaplanowanie dalszych działań związanych z wymogami rozporządzenia oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy najważniejszymi interesariuszami. Porozmawiamy m.in. o zadaniach poszczególnych podmiotów w kontekście rozporządzenia, o instrumentach mających na celu likwidację najważniejszych barier rozbudowy stacji ładowania, o optymalizacji programów wsparcia, jak również o niezbędnej modernizacji i rozwoju sieci elektroenergetycznych. Zaprezentujemy ponadto nowy, dostępny online i aktualizowany co miesiąc licznik, którego celem będzie informowanie o aktualnym stopniu wypełnienia wymogów AFIR mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Spotkanie odbędzie bezpośrednio po terminie rozpoczęcia stosowania przepisów AFIR, tj. w poniedziałek 15 kwietnia 2024 roku w warszawskiej Elektrowni Powiśle.

Źródło: PSPA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels