Terenowy Unimog U 5023 oferuje szereg funkcji technicznych umożliwiających jazdę w trudnym terenie, szczególnie w czasie gaszenia pożarów lasów. Dzięki dużemu prześwitowi wynoszącemu 50 centymetrów Unimog może pokonywać wiele przeszkód a dzięki krótkiemu nawisowi z tyłu i przodu może się bez problemu wspinać się po stromych zboczach. Zastosowanie specjalnych opon terenowych i zintegrowanego systemu regulacji ciśnienia w oponach zapewnia przyczepność na różnych nawierzchniach. Zdolność brodzenia do 1,2 metra jako opcja dodatkowa umożliwia załodze przejazd przez rzeki lub korzystanie z pojazdu na przykład na terenach zalanych. Unimog jest również wyposażony w zabezpieczenia termiczne na wszystkich istotnych przewodach eksploatacyjnych.
Pojazd wyposażony jest w zabudowę Rosenbauera, która spełnia wymagania TLF 3000 zgodnie z normą straży pożarnej DIN-14530-22. Zbiornik na wodę ma pojemność 3000 litrów, a dozowanie środka gaśniczego odbywa się przy pomocy odśrodkowej pompy pożarniczej FPN 10-2000 zgodnej z normą DIN EN 1028. Na życzenie klienta istnieje możliwość dodania pomp o większej wydajności i dodatkowych listew spryskujących. Po każdej stronie znajdują się dwa schowki na sprzęt, a kolejny jest zamontowany z tyłu pojazdu. Składane, antypoślizgowe stopnie ułatwiają dostęp do schowków sprzętowych, a oświetlenie stopni dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo ekip ratowniczych w nocy. Podczas akcji nocnych przydaje się oświetlenie o natężeniu około 5000 lumenów na metr. Spawana aluminiowa rama nadbudowy Rosenbauera zapewnia wysoką stabilność i niską masę, a najlepszy możliwy rozkład masy pomiędzy przednią i tylną osią oraz nisko położony środek ciężkości optymalizują właściwości jezdne pojazdu. Przy zabudowie kąt najazdu tyłu wynosi 42 stopnie, co pozwala także na jazdę w bardzo wymagającym terenie o zmiennej topografii.
![](http://100s.home.pl/etransport/imgmag/20240514_121731_7408.png)
Źródło: Unimog