Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych

Prawnicy nie mają wątpliwości - ukraińscy przewoźnicy wykonują kabotaż

Utworzona: 2024-05-27


Na zlecenie Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych powstała opinia prawna na temat transportów wykonywanych na terenie Polski przez pojazdy ukraińskich przewoźników, którzy podejmują kontenery z ładunkami z morskich terminali. Prawnicy odpowiedzieli na podstawowe pytanie, czy są to przewozy kabotażowe.

PSPD w Gdyni zwróciło się do wyspecjalizowanych w tematyce transportowej kancelarii LEGAL INTERMODAL i LEGALTRUCK o opinię prawną na temat poczynań ukraińskich przewoźników w Polsce. Zagadnienie prawne dotyczy sytuacji, kiedy ciągnik siodłowy spięty z naczepą podkontenerową zarejestrowaną na terenie Ukrainy podejmuje kontener z ładunkiem z morskiego terminala w Gdyni/Gdańsku. Ładunek przeznaczony jest najczęściej dla odbiorcy z Ukrainy, jednak zanim do niego trafi zostaje przeładowany z kontenera na naczepę kurtynową należącą do innego przewoźnika. Po opróżnieniu kontener wraca do portu tym samym pojazdem (zarejestrowanym w Ukrainie), którym z niego wyjechał. Podstawową kwestią w przedstawionym scenariuszu zdarzeń jest odpowiedź na pytanie, czy dokonywany jest przewóz kabotażowy na odcinku z terminala do miejsca przeładunku kontenera oraz czy droga powrotna pustego kontenera do portu również może być zakwalifikowana jako przejazd kabotażowy? Zagadnienie zostało przeanalizowane na gruncie przepisów prawa polskiego oraz międzynarodowego z uwzględnieniem faktu, że to drugie ma pierwszeństwo przed przepisami krajowymi.

Prawnicy nie mieli wątpliwości, że w opisanym przypadku mamy do czynienia z jednym załadunkiem oraz dwoma rozładunkami na terenie tego samego państwa, które nie jest siedzibą przewoźnika. Nie ma przy tym znaczenia, czy towarem jest kontener wraz zawartością, czy ładunek i sam kontener są osobnymi towarami. Przepisy jednoznacznie wskazują, że to kabotaż. Co innego, gdybyśmy rozpatrywali sytuację przewozu nie mającego charakteru zarobkowego, wykonywanego pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej ukraińskiej firmy. W przedstawionym stanie faktycznym ewidentnie nie chodzi jednak o przewozy na potrzeby własne. Oznacza to, że opisane operacje transportowe wymagają uzyskania zezwolenia na przewóz kabotażowy z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.



Link do pełnej treści opinii prawników dotyczącej_przewozów_kabotażowych

Źródło: Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych
Zdjęcie poglądowe
Do ulubionych Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych

Komentarze (11)

szatan
około roku temu
Na zachodzie za nielegalny kabotaż nakładają nawet 20tyś euro kary, uziemienie zestawu, cofnięcie licencji i świadectwa kierowcy bierzmy z nich przykład. Porty, armatorzy, spedycje, przewoźnik odbiorca i kierowca mają wiedzę co się dzieje z ładunkiem i kontenerem, na każdego po 20tyś euro i mamy cash back za pomoc Ukrainie.
~Gucio
około roku temu
Dobrze niech robią kabotaz. My siofery nie mamy nic przeciwko
~Gucio
około roku temu
Roboty starczy dla wszystkich
Dla naszch sąsiadów i przyjaciół tez
~!!!iiiii
około roku temu
Szatan pełna zgoda. Wystarczy rozp ministra o wysokości kar. tylko komuś na tym nie zależy. Można było to zrobić jakieś 2lata temu jak UE realnie wprowadziła ukraiński transport do UE znosząc im zezwolenia. Nie byłoby problemu z blokowaniem granic, bo wystarczyłoby w odległości do 200km od wschodnich granic wyprowadzić krokodyli na każdym parkingu i powszechnie kontrolować auta na obcych nr rej. Gdyby zatrzymano wtedy kilkadziesiąt zestawów i ukarano po 80tys zł przewoźnika plus pośrednika i nadawcę to niekt by nie protestował na granicy z Ukrainą. Tylko u nas w kraju najprostsze rozwiązania są najtrudniejsze do wykonania.
~Bolek
około roku temu
Myślisz że ukraiński minister sprawiedliwości w naszym kraju odważy się na to?
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels