Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Nowa deska rozdzielcza poprawi jakość pracy kierowców

Utworzona: 2024-06-13


Wszystkie nowe ciężarówki Scania będą wyposażone w nowe, cyfrowe deski rozdzielcze z dwoma ekranami, a pierwsze tego typu pojazdy dotarły już do Norwegii.

Sesamm 7 to nazwa nowej deski rozdzielczej Scania, znanej również jako Smart Dash. Zapewni kierowcom nową jakość codziennej pracy, przyczyniając się również do poprawy bezpieczeństwa najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego.

Nowe ciężarówki będą w nadchodzących latach wymagały jeszcze większej mocy obliczeniowej. Jednocześnie wprowadzane są nowe unijne wymagania dotyczące bezpieczeństwa danych i komunikacji mówi Øyvind Øverby, menedżer produktu w Norsk Scania.
Za aktualizacją stoją ogólne przepisy bezpieczeństwa (GSR) Unii Europejskiej oraz nowe, bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa. Przepisy wchodzą w życie od 7 lipca tego roku, z okresem przejściowym dla pojazdów zamówionych przed wejściem w życie nowych wymagań.

Duże powierzchnie

Najbardziej widoczną zmianą będą dwa nowe ekrany. Obecny panel instrumentów ze stałymi pozycjami i układem zostanie zastąpiony przez nowy ekran, który zajmuje całą szerokość, w miejscu, gdzie dotychczas był prędkościomierz i obrotomierz.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem


Więcej zmian po prawej stronie kierowcy

Po prawej stronie kierowcy zaszły jeszcze większe zmiany. Obecny system informacyjno-rozrywkowy został zastąpiony zupełnie nowym ekranem informacyjnym i funkcjonalnym. Nowe wielofunkcyjne ekrany, dostępne w dwóch rozmiarach - 10,1 i 12,9 cala, otwierają zupełnie nowe możliwości. Wiele przycisków funkcyjnych, które wcześniej znajdowały się na desce rozdzielczej, zostało teraz przeniesionych na nowe ekrany. Projektanci postarali się, aby nowe rozwiązania były przyjazne dla użytkownika. Dlatego możliwe będzie również skonfigurowanie najczęściej używanych funkcji w ramach ekranu ulubionych.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem

Najczęściej używane funkcje, takie jak regulacja głośności, temperatury i klimatyzacji oraz oświetlenia wnętrza, będą nadal dostępne za pomocą fizycznych przycisków znajdujących się pod ekranem informacyjnym. Krytyczne dla jazdy funkcje, takie jak blokady i transfer ładunku, pozostaną na fizycznych przyciskach, do których klienci są przyzwyczajeni.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem

Nowa platforma danych umożliwi zdalną diagnostykę usterek pojazdu. Aktualizacje oprogramowania mogą być również przeprowadzane bez konieczności wprowadzania ciężarówki do warsztatu. Komunikacja z serwerami w chmurze będzie odbywać się za pośrednictwem sieci 5G, podczas gdy komunikacja wewnętrzna w pojeździe będzie mieszanką sieci CAN i Ethernet. Dane mapowe to jedna z funkcji, które będą automatycznie aktualizowane w przyszłości. Zarówno zmiany dróg, jak i ograniczenia prędkości będą częścią tych aktualizacji. Jedną z głównych zalet wprowadzenia Sesamm 7 jest poprawa błędów i rozwój nowych funkcji oraz usług. Będzie to prostsze dzięki aktualizacjom oprogramowania niż wymianie fizycznych komponentów.

Dalsza część tekstu pod zdjęciem


Stopniowe wprowadzenie

Pierwsze ciężarówki z nowymi cyfrowymi deskami rozdzielczymi przybyły do Norwegii w połowie maja i zostały bezpośrednio przekazane do producentów nadwozi. Nowe 13-litrowe silniki gazowe Scania to pierwsza seria silników, która będzie dostarczana wyłącznie z nowymi Sesamm 7. Elektryczne ciężarówki zasilane bateryjnie zyskają cyfrowe deski rozdzielcze od listopada tego roku.

Źródło: Scania
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels