Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Scania pierwszym producentem na świecie, który ponownie wykorzystuje komponenty na linii montażowej

Utworzona: 2024-11-19


W ramach projektu „regeneracji” skrzyni biegów pod nazwą „Milestone”, zużyto o około 50% mniej materiału i wyemitowano około 45% mniej dwutlenku węgla w porównaniu z produkcją zupełnie nowej skrzyni. Projekt udowadnia, że możliwe jest wykorzystanie regenerowanych komponentów bezpośrednio do produkcji nowych pojazdów.

Tym samym Scania jest pierwszym na świecie producentem pojazdów ciężarowych, który ponownie wykorzystał regenerowane komponenty na swojej głównej linii montażowej w Szwecji. Historyczne osiągnięcie miało miejsce na początku tego roku w ramach wspólnego projektu badawczego realizowanego przez iReGear z KTH Royal Institute of Technology i Scandinavian Transmission Service AB dzięki finansowaniu Vinnovy, szwedzkiej agencji innowacji.

Regenerowana skrzynia biegów została poddana dokładnie tym samym rygorystycznym procesom i testom jakości i funkcjonalności, co skrzynie biegów wykonane z całkowicie nowych części. Oceniono ją na tym samym stanowisku testowym, które jest stosowane w przypadku nowych skrzyń do sprawdzania około 100 parametrów. Skrzynia biegów spełniła wszystkie te wymagania i dlatego mogła zostać uznana za równie dobrą jak nowa, co oznacza, że spełnia standardy jakości i wydajności komponentów montowanych w pojazdach Scania.

Oprócz tego, że regenerowana skrzynia biegów jest jak nowa, sam proces produkcji przyniósł ogromne korzyści dla środowiska. Podczas gdy procent części wymagających wymiany podczas regeneracji skrzyni biegów może się wahać od 10 do 100% w zależności od historii zużycia, ta w przypadku tej konkretnej skrzyni biegów zużyto około 50% mniej materiału w porównaniu ze skrzyniami biegów wykonanymi wyłącznie z nowych komponentów.

Regeneracja, która polega na ponownym wykorzystaniu starych części w celu stworzenia nowych produktów o jakości porównywalnej z całkowicie nowymi produktami, jest postrzegana przez przemysł motoryzacyjny jako obiecująca strategia osiągania celów klimatycznych i wspierania przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Rozwiązuje również problemy rosnącego niedoboru zasobów. Pomimo swojego ogromnego potencjału, regeneracja w europejskim sektorze motoryzacyjnym ogranicza się głównie do produkcji części zamiennych na rynek wtórny, które stanowią zaledwie 1,1% nowej produkcji, zgodnie z raportem Europejskiej Sieci Remanufacturing (2015). Szersze przyjęcie tego procesu wymaga od producentów pojazdów wykorzystania regenerowanych komponentów bezpośrednio na liniach produkcyjnych nowych pojazdów, zamiast ograniczania się do ich sprzedaży na rynku wtórnym.

Źródło: Scania
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels