Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Polski Instytut Transportu Drogowego

Transport drogowy w Polsce traci ładunki. Dwucyfrowy spadek przewozów w maju

Utworzona: 2025-07-14


Maj przyniósł wyraźne osłabienie przewozów ładunków w Polsce. Z danych Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD), opracowanych na podstawie GUS, wynika, że w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku przewieziono o niemal 7 proc. mniej ładunków niż rok wcześniej.

W samym maju spadek sięgnął 4,5 proc. rok do roku, a w transporcie samochodowym był jeszcze większy - 9,5 proc. Największe spadki odnotowano w transporcie morskim i drogowym. W porównaniu do maja 2024 r., przewozy ładunków spadły o:
🚩 9,5% w transporcie samochodowym,
🚩 3,4% w kolejowym,
🚩 aż 23,2% w morskim.
Jedyną gałęzią transportu, która odnotowała wzrost, był transport rurociągowy - w maju wzrost wyniósł aż 23,8 proc.

Transport drogowy pod presją mniej zleceń, niższe stawki, rosnące koszty

Transport drogowy pozostaje najważniejszym ogniwem w krajowym systemie przewozu ładunków w maju odpowiadał za prawie połowę wszystkich przewiezionych towarów (48%). Jednak branża znajduje się pod coraz większą presją. Firmy transportowe notują nie tylko mniej zleceń, ale też niższe stawki frachtowe, co w połączeniu z rosnącymi kosztami działalności (paliwo, wynagrodzenia, serwis i utrzymanie floty) znacząco pogarsza rentowność przewozów. Dla wielu małych i średnich przewoźników oznacza to konieczność ograniczania działalności, szukania oszczędności, a nawet sezonowego zawieszania lub wycofywania się z rynku. PITD wskazuje, że główną przyczyną spadków jest słabnący popyt wewnętrzny niższa konsumpcja i ograniczona aktywność przemysłowa.

Dane nie napawają optymizmem

Jeszcze w 2024 r. przewozy ładunków spadły o 2,6 proc. względem 2023 roku. Było to lekkie cofnięcie po niewielkim odbiciu po pandemii. Teraz jednak dane za 2025 r. wskazują na znacznie głębsze osłabienie rynku. W przeszłości – w latach 2013–2019 – sektor drogowy notował nieprzerwany wzrost, który zatrzymał się dopiero w czasach COVID-19. Od tego momentu branża nie zdołała wrócić na dawną ścieżkę rozwoju.
Źródło: PITD
Do ulubionych Polski Instytut Transportu Drogowego
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels